Sök:

Inspiration genom interaktion

En observationsstudie med fokus pa? balansen mellan praktiska och teoretiska moment i geho?rs- musikteoriun- dervisning.


Syftet med denna studie a?r att, med inspiration av etnografiska tillva?gaga?ngssa?tt, ut- forska hur na?gra la?rare utformar sin undervisning i a?mnet musikteori (och geho?r) pa? gymnasial niva?, med fokus pa? framfo?rallt balans mellan teoretiska och praktiska mo- ment. Den litteratur som tas upp i uppsatsens bakgrund beskriver hur elever eller la?rare kan utfo?ra olika la?robo?ckers o?vningar, dels med hja?lp av praktiska verktyg, dels utifra?n teoretiska resonemang. Den tidigare forskning som tas upp handlar om elever och la?ra- res syn pa? a?mnet geho?rs- och musikteori. De forskningsmetoder som har anva?nts i fo?re- liggande studie utga?r ifra?n ett etnografiskt perspektiv med deltagande observation, da?r forskaren befinner sig i fa?lt med akto?rer som skall observeras i sin naturliga miljo?. Re- sultatet a?r uppdelat i tre teman: Inledning och handlingsfo?rlopp, Praktiskt delaktighet samt La?rarnas arketyper. Temat Inledning och handlingsfo?rlopp belyser hur la?rarna pa?- bo?rjar sin lektion, vilka uppgifter som tilldelas eleverna och hur la?rarna avslutar lekt- ionerna. I temat Praktisk delaktighet presenteras de praktiska moment som fo?rekom i undervisningen: dialog, diskussion och aktivt lyssnande. Temat La?rarnas arketyper fo- kuseras pa? olika roller som la?rarna faller in i vid olika situationer: bergskla?ttraren, ma?s- tare och la?rjunge, samt bollplank. I diskussionen ja?mfo?rs resultatet med tidigare forsk- ning samt litteratur. I diskussionen dras a?ven na?gra slutsatser och avslutningsvis besk- rivs arbetets betydelse samt hur det kan anva?ndas i fortsatt forskning. 

Författare

Rickard Gustavsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..