Sök:

Sökresultat:

732 Uppsatser om Reklam - Sida 2 av 49

Musikens mening och betydelse i reklam - En studie om musik, reklam och meningsmanipulation

Genom att undersöka tre utvalda Reklamexempel och göra sex kvalitativa intervjuer med tv-tittarehar jag undersökt vad som händer med välkänd musik när den placeras i Reklam. Jag har undersöktom och hur mening, betydelse och associationer kan komma att ändras. Jag har även tittat på hurman talar om musik som placeras i en Reklamkontext och varför företag väljer att använda denspecifika musiken. Resultatet av intervjuerna visar på att Reklam kan manipulera musikens mening.Hur mycket påverkan Reklamen får beror till stor del på vad det är Reklam för, hur länge Reklamensänds och hur stark relation man har till musiken sen tidigare. Skapar Reklamen en positivupplevelse blir associationerna till Reklamen mindre än om det skapas den negativ upplevelse, dettapå grund av att den negativa upplevelsen har större påverkan.

Kommer produktplacering att ersätta traditionell TV-reklam?

The reason for this essay is to investigate if productplacement will replace the traditionall advertising on TV..

Kommer produktplacering att ersätta traditionell TV-reklam?

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om produktplacering kommer att ersätta TV-Reklam. Produktplacering och TV-Reklam behandlas i denna uppsats ur mediekonsulters synvinkel. Studien har genomförts genom en kvalitativ analys, där uppsatsens empiriska material har hämtats från fem experter inom produktplacering och TV-Reklam. Detta har vi gjort för att utforska deras syn, åsikter och uppfattningar om ämnena. Vår teoretiska referensram är hämtad från litteratur, Internet samt artiklar.Begreppen produktplacering och TV-Reklam presenteras samt dess för- och nackdelar redogörs.

En undersökning av faktorer som hämmar köp från utländska webbsidor : Ett svenskt perspektiv

Flertalet modeföretag använder sig idag av SMS-Reklam, en Reklamform som enligt studier uppfattas som positiv så länge som den är tillåtelsebaserad. Syftet med denna uppsats är att undersöka om och i så fall vilka skillnader som finns vad det gäller attityden till SMS-Reklam och det efterföljande köpbeteendet mellan de som anser sig ha accepterat avtalen kring SMS-Reklam och de som ej anser sig ha gett sin tillåtelse. För att uppfylla syftet fick 219 studerande vid Stockholms universitet besvara ett frågeformulär gällande deras attityd till SMS-Reklam och deras efterföljande köpbeteende. Resultaten visade, i likhet med tidigare forskning, att de studenter som var medvetna om att ha gett sin tillåtelse till att motta SMS-Reklam både hade en mer positiv attityd till SMS-Reklam och ett mer positivt köpbeteende till följd av SMS:et. De studenter som inte var medvetna om att de gett sin tillåtelse hade en mer negativ attityd till SMS-Reklam och hade ett mer negativt köpbeteende till följd av SMS:et.

Icke glorifierande reklam inom mode

Sammanfattning Uppsatsen behandlar motbilder i Reklam, icke glorifierande Reklam och dess uppkomst. För att belysa den icke glorifierande Reklamen och dess bakgrund har vi valt att använda fyra olika modeföretag med starkt framträdande Reklam. Företagen är Benetton, Diesel, H&M och Sisley och alla fyra har använt sig av uppmärksammad Reklam som bryter mot den kutym som branschen normalt använder sig av. Uppsatsen vill undersöka vilken roll som Reklamsprängning haft för utvecklingen av den icke glorifierande Reklamen, som blivit allt vanligare. Vidare analyserar uppsatsen ett antal Reklambilder från de fyra ovan nämnda fallföretagen inom modebranschen.

Könsdiskriminerande reklam : en jämförande studie av ERK: s och gemene mans åsikt

Vårt syfte med denna uppsats var att analysera och beskriva gemene mans uppfattning av könsdiskriminerande Reklam i jämförelse med ERK: s uttalande. Detta har vi gjort genom en empirisk studie där två valda Reklamkampanjer som blivit behandlade av ERK visats för gemene man. Vi har även gjort en litteraturstudie där vi använt oss av tre perspektiv, företaget, individen och samhället för att se vilka faktorer som påverkar och inverkar med gemene mans uppfattning av könsdiskriminerande Reklam. Den forskningsfråga vi ställde oss var: Hur uppfattar gemene man könsdiskriminering i Reklam?Vi gjorde en kvantitativ studie för att ta reda på gemene mans uppfattning.

Webb-TV reklam : Påverkan och synpunkter. Målgrupp unga vuxna i Stockholm

In this study the authors have explored the new phenomenon Web-TV and what attitude young adults in Stockholm have towards this media and the applied advertisement. Further the study includes search outs of other studies for the authors to draw parallels to compare their result to be able make conclusions. Finally, Web-TV is discussed how the commercial on Web-TV could be developed to be as responsive as possible regarding the consumers..

Placerad produktreklam i modebloggar : - En studie om placerad produktreklam i svenska modebloggar och dess påverkan på bloggläsarna.

Att marknadsföra sig rätt har idag blivit A och O för företag. För att överleva är det av högsta vikt att finna nya forum att placera sin Reklam i. Idag finns det dock så mycket Reklam som cirkulerar i samhället att företagen måste konkurrera om konsumenternas uppmärksamhet. Det gäller alltså att sticka ut och finna nya marknadsföringskanaler hela tiden. Internet och bloggar har haft en enorm genomslagskraft och i Sverige är det de temabaserade modebloggarna som står i centrum. Då bloggarna blivit så stora som de är och då bloggerskorna uppfattas som förebilder diskuteras det en hel del kring vad son skrivs i bloggarna.

Vispgrädde en prisad vara : Kortsiktiga effekter av en prisförändring på en marknad med och utan konkurrens

Att marknadsföra sig rätt har idag blivit A och O för företag. För att överleva är det av högsta vikt att finna nya forum att placera sin Reklam i. Idag finns det dock så mycket Reklam som cirkulerar i samhället att företagen måste konkurrera om konsumenternas uppmärksamhet. Det gäller alltså att sticka ut och finna nya marknadsföringskanaler hela tiden. Internet och bloggar har haft en enorm genomslagskraft och i Sverige är det de temabaserade modebloggarna som står i centrum. Då bloggarna blivit så stora som de är och då bloggerskorna uppfattas som förebilder diskuteras det en hel del kring vad son skrivs i bloggarna.

Handtag, famntag, klapp eller kyss? - en studie av kommunikationsprocessens olika steg i LunarWorks planeringsarbete vad gäller reklam riktad till ungdomar via Lunarstorm

Studiens syfte är att undersöka kommunikationsprocessens olika steg i LunarWorks planeringsarbete vad gäller Reklam riktad till ungdomar i åldern 12- 24 år..

Reklam till föräldrar och barn: hur ser den ut? : En studie om utseendet på annonser riktade till barn respektive föräldrar

Utifra?n grunden att Reklam fo?r produkter till barn riktas till ba?de barn och fo?ra?ldrar, har vi underso?kt hur tryckta annonser i tidningar som har ma?lgruppen barn respektive fo?ra?ldrar ser ut. Vi analyserar dessa utifra?n inneha?llsanalys och fokuserar pa? hur kompositionen i annonserna ser ut. Vad det finns fo?r bilder, symboler och fa?rger, och vad det sa?ger om barn och fo?ra?ldrar som konsumenter och ma?lgrupp.

Etnicitet i svensk TV-reklam - en schablonmässig eller finessmässig framställning?

Uppsatsen syfte är att undersöka hur och om etnicitet framställs på ett stereotypt sätt i svensk TV-Reklam. Utifrån en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder analyserades Reklamfilmer på TV3 och TV4 som kartlade hur pass ofta etniska grupper visades i Reklamen, samt genomgick 10 Reklamfilmer en semiotisk inspirerad innehållanalys för att se om det fanns underliggande budskap som doldes utifrån begreppen stereotyper och ?de Andra?. Resultatet i den kvantitativa analysen påvisade att etniska grupper var underrepresenterade i TV-Reklamen, endast 6 procent av materialet. Resultatet i den kvalitativa analysen visade att de etniska Reklamfilmerna oftare spelade på komiska och kulturella stereotyper än positiva stereotyper.

Ingen reklam tack! - men gärna samhällsinformation

Det fanns hos oss en nyfikenhet och många funderingar kring ämnet textReklam. Vad är egentligen textReklam? Hur definieras det, finns det några regler och framförallt: hur efterföljs de i så fall? Vi ville titta närmre på detta och lära oss mer..

Bilden av lycka : En kvalitativ bild- och diskursanalys av reklam

Syfte: Syftet med studien var att undersöka Reklamvärldens konstruktion av lycka samt att undersöka om det finns eventuella skillnader i den manliga respektive kvinnliga "lyckokonstruktionen".

Filmisk reklam på internet

Denna uppsats har skrivits för att visa läsaren hur ett urval av människor från Internet- och Reklambranschen ser på Reklamfilmens framtid på Internet. Kommer det att ske en ökning av användandet av denna Reklamform eller inte? Den typ av Reklamfilm som vi talar om här är den typen som är som en kortfilm, inte den typen av Reklamfilm som bara är en bild innehållandes ett rörligt objekt. För att skilja dessa två typer av Reklamfilmer åt, eftersom båda innehåller rörelse, kallar vi dem "filmisk Reklam" och "banner-Reklam" Resultatet från enkätundersökningen visade att majoriteten av urvalet från Reklambranschen tror att det kommer att ske en ökning av efterfrågan av filmisk Reklam på Internet. Eftersom svaren från Internetbranschen var så få kan de inte representera Internetbranschen.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->