Sök:

Musikens mening och betydelse i reklam - En studie om musik, reklam och meningsmanipulation

Genom att undersöka tre utvalda reklamexempel och göra sex kvalitativa intervjuer med tv-tittarehar jag undersökt vad som händer med välkänd musik när den placeras i reklam. Jag har undersöktom och hur mening, betydelse och associationer kan komma att ändras. Jag har även tittat på hurman talar om musik som placeras i en reklamkontext och varför företag väljer att använda denspecifika musiken. Resultatet av intervjuerna visar på att reklam kan manipulera musikens mening.Hur mycket påverkan reklamen får beror till stor del på vad det är reklam för, hur länge reklamensänds och hur stark relation man har till musiken sen tidigare. Skapar reklamen en positivupplevelse blir associationerna till reklamen mindre än om det skapas den negativ upplevelse, dettapå grund av att den negativa upplevelsen har större påverkan. Det framkom av intervjuresultatet atten negativ upplevelse av användning av musik i reklam kunde få informanter att undvika musiken.För att det ska skapas associationer mellan musik och reklam krävs det att musiken sammanflätasmed reklamens övriga uttrycksmedel. Vid företagens val av musik är det viktigt att den passarmålgrupp och profilering, man anspelar även på de betydelser och associationer musiken redan bärpå.

Författare

Sofie Lindevall

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..