Sökresultat:
2738 Uppsatser om Reflektera över processer. - Sida 19 av 183
Estetiska processer i projektform : En studie om dramapedagogikens möte med Skapande skola
Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka vad som ha?nder med dramapedagogik na?r den a?r en tillfa?llig beso?kare i skolan genom regeringssatsningen Skapande skola. Studien underso?ker vad som ha?nder med dramapedagogikens processinriktade arbetssa?tt na?r den ska rymmas inom en ma?linriktad projektverksamhet som Skapande skola vars syfte a?r att mo?jliggo?ra professionell konst i fo?r- och grundskola. Med socialkonstruktionistisk ansats genomfo?rs en kritisk diskursanalys fo?r att belysa hur dramapedagogiken konstrueras inom ramen fo?r Skapande skola projekt.
Lean Thinking : kan administration bli lean
Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka:Lean filosofins pÄverkan pÄ Banken X administrativa processer. Samt huruvida Lean Kan vara ett verktyg/process för att förbÀttra de administrativa Processerna.  Dessutom Àr vÄra frÄgestÀllningar dessa:Hur pÄverkar Lean de administrativa processerna i Banken X?Kan administration bli Lean?Hur kan Banken X arbeta för att implementera Lean pÄ det mest effektiva sÀttet? Metod: Denna studie har den kvalitativa metoden som ansats. Teorin för denna studie har hÀmtats frÄn relevanta vetenskapliga teorier inom aktuellt Àmne. Vidare genomfördes denna insamling av information i syfte för att underlÀtta förstÄelsen samt skapa en insikt i Àmnet.
VÀgen in och vÀgen ut ur misshandel i en nÀra relation
Syftet med denna studie Àr först och frÀmst att försöka beskriva en del av den process en misshandlad kvinna genomgÄr innan hon kan bryta upp ur ett förhÄllande prÀglat av vÄld, men ocksÄ för att öka förstÄelsen för varför det ofta tar tid för en kvinna som lever i ett misshandelsförhÄllande att lÀmna mannen. Jag undersöker vilka processer som leder in i och ut ur ett förhÄllande av detta slag. För att göra detta möjligt valde jag att utgÄ ifrÄn en sjÀlvbiografi, skriven av en kvinna som levt i ett misshandelsförhÄllande. Den forskning jag funnit om dessa processer handlar dels om de emotionella band som binder kvinnan vid mannen och som gör det sÄ svÄrt att bryta upp, dels om den lÄnga processen ut ur förhÄllandet. Det Àr alltsÄ en form av kvalitativ teoretisk studie dÀr jag delat upp berÀttelsen i tvÄ kapitel; VÀgen in och VÀgen ut, vilka jag sedan tolkar utifrÄn en försoningens hermeneutik.
Finansialisering och Human Resource Management : En HR-verksamhet i förÀndring
Syftet med detta arbete Àr att studera finansialiseringens spridning och kopplingen mellan processer och strukturer inom finansialiserings-teori och Human Resource Management (HRM). Detta genom att studera en organisation och dess HR-praktik i jÀmförelse med ovan nÀmnda teorier. De tvÄ teoretiska perspektiven anvÀnds för att illustrera vilka konsekvenser som kan tydliggöras för arbetstagare och organisation. I studien undersöks en HR-verksamhet pÄ den svenska arbetsmarknaden dÀr det empiriska materialet bestÄr av kvalitativa intervjuer med representanter frÄn organisationens HR-funktioner. Studien har ett abduktivt förhÄllningssÀtt dÀr underlaget bygger pÄ en teoretisk förförstÄelse samtidigt som en lÀgre grad av standardisering i intervjuerna anvÀnds för att lÄta det studerade fÀltet styra den empiriska bilden.
18-Äringars förstÄelse kring villkor för vÀxande och nedbrytning i naturen
MÀnniskan tvingas idag ta stÀllning inför viktiga miljöfrÄgor mycket p.g.a. vÄr anvÀndning av fossila brÀnsle. Detta stÀller krav pÄ kunskapsmÀssiga verktyg för att tackla problematiken. Det Àr dÀrför intressant att studera elevers förstÄelse kring ekologiska processer. Arbetet syftar till att undersöka 18-Äringars förstÄelse om villkor för vÀxande och nedbrytning i naturen samt hur elever anvÀnder sig av ett integrerat kretsloppstÀnkande dÀr ekologiska processer beaktas och relateras till varandra.
TonÄrsflickor och sexuella trakasserier
Syftet med vÄrt utvecklingsarbete var att öka tonÄrsflickors kunskaper gÀllande sexuella trakasserier. Vi arbetade med en grupp flickor i 14-15 Ärs Älder under 7 veckor pÄ en skola i SkellefteÄ kommun. Vi delgav flickorna information gÀllande sexuella trakasserier, sÄdan information som skulle kunna öka deras kunskaper kring Àmnet. Vi anvÀnde oss Àven av en del vÀrderingsövningar för att flickorna sjÀlva skulle fÄ tÀnka efter och reflektera över vad de stÄr för. Till den vetenskapliga studien anvÀnde vi enkÀt.
ProcesskartlÀggning : En studie om materialflödet pÄ fallföretaget XY
NÀr man studerar förÀdlingskedjor finner man tre flöden som pÄverkar och Àr beroende av varandra; det fysiska-, informations-, och det finansiella flödet. Det fysiska flödet Àr det mest pÄtagliga och bestÄr frÀmst av varor, informationsflödets uppgift Àr att administrera det fysiska flödet sÄ att det blir effektivt och det finansiella flödet handlar om penningöver-föring. Ett första steg för att effektivisera flöden Àr att genomföra en processkartlÀggning.Syftet med uppsatsen Àr att kartlÀgga en kollektionsprocess pÄ fallföretaget XY. KartlÀgg-ningen ska resultera i identifiering av problem i processen samt förbÀttringsförslag. För att besvara syftet har fem frÄgor stÀllts i rapporten, tvÄ exempel Àr vad Àr ett bra materialflöde? och vad ska man tÀnka pÄ inför förbÀttringsarbete med processer?Olika metoder har anvÀnts vid datainsamling, bland annat intervjuer, e-post och litteratur-studier.
Material- och processflödesförbÀttringar med hjÀlp av
produktionssimulering vid IFà SanitÀrs duschtillverkning
IFĂ SanitĂ€r pĂ„började hösten 2004 tillverkningen av SOLID, som Ă€r deras nya produktfamilj av duschvĂ€ggar och kabiner. Produkten monteras till stor del automatiskt i en robotcell. Ăvriga processer i tillverkningssystemet Ă€r tagna frĂ„n befintliga processer och Ă€r inte optimerade för de nya förutsĂ€ttningarna som gĂ€ller för SOLID. Syftet med examensarbetet som utförts under hösten 2005 vid IFĂ SanitĂ€rs anlĂ€ggning i Mörrum Ă€r en genomgĂ„ng av processflödet för SOLID och identifiera onödiga och ineffektiva processteg samt föreslĂ„ förbĂ€ttringsĂ„tgĂ€rder för dessa. Arbetet har utförts i tvĂ„ faser, av vilka den första innehöll analys av befintligt system för att identifiera ineffektiva processteg och den andra innehöll vidare arbete med processtegen för att fĂ„ fram konkreta förbĂ€ttringsĂ„tgĂ€rder.
I POSITION ATT (TILL)ĂG(N)A (SIG) BILDER
AbstraktSyftet med min undersökning Àr utarbeta metoder för att synliggöra betraktarens meningsskapande position vid tillÀgnandet av bilder. Den kunskap jag i och med detta etablerar vill jag sedan anvÀnda i mitt arbete som bild- och mediepedagog. Arbetet fokuserar pÄ eleven som ett aktivt meningsskapande subjekt i enlighet med de feministiskt poststrukturalistiska teorier jag anammar i min undersökning samt dÄ jag utvecklar min gestaltning. Det didaktiska syftet med mitt arbete Àr att elever ska kunna anvÀnda sin medvetenhet vid tillÀgnandet av bilder för att kunna förankra kunskaper och utveckla de förmÄgor bildÀmnet syftar till att de skall fÄ.Mitt arbete tar avstamp i min personliga erfarenhet av att, genom familjefotografier, medvetande göra mitt eget tillÀgnande av bilder. Jag har dÀrför valt att anvÀnda vardagsfotografier (i form av just familjefotografi) som utgÄngsmaterial i min undersökning .Eftersom mitt arbete syftar till att jag som pedagog ska kunna anvÀnda mina kunskaper i en lÀrandesituation med elever, har jag valt att anvÀnda mig av ett litet antal informanter som fÄtt lÀsa och tolka tvÄ fotografier.
Teknik i förskolan : Hur barn samspelar kring en surfplatta
VÄrt syfte med denna studie Àr att belysa förskolebarns kommunikation, samarbete, motivation och deras uppfattning om vad de lÀr sig. Detta har vi undersökt ur ett sociokulturellt perspektiv pÄ vÄr litteraturbakgrund och sedan kopplat till observationer med efterföljande intervjuer. Vi har bearbetat vÄrt insamlade material genom att kategorisera olika sÀtt att interagera. LitteraturgenomgÄngen visar att det Àr en fördel att anvÀnda datorn tillsammans med andra, vilket vi ocksÄ sett i vÄr undersökning. Barnens konstanta sprÄkande för att förklara och beskriva vad de ser pÄ datorskÀrmen stimulerar sprÄkutvecklingen och fÄr dem att reflektera över sitt eget lÀrande..
Modell för arbete med duglighet : Utformad vid Volvo CE Component Division
Examensarbetets uppdrag Àr att skapa en bild av dagens situation gÀllande duglighet vid de tvÄ bearbetande verkstÀderna TMA och TMG. Vidare ska en analys av duglighetsarbete i dagslÀget utföras och en modell för hur arbetet kan ske i framtiden tas fram.Syftet med examensarbetet Àr att erbjuda berörd personal vid Volvo Construction Equipment AB Component Division i Eskilstuna en modell för arbete med duglighetsstudier och uppföljning sÄ att dugligare processer kan uppnÄs. Det primÀra syftet Àr att skapa rutiner sÄ att man fortsÀtter arbetet efter ett duglighetsindex berÀknats och inte endast konstaterar att resultatet Àr bra eller dÄligt. I efterarbetet ska man försöka koppla bidragande faktorer frÄn ett otillfredsstÀllande utfall till de 4M:en (Maskin, MÀnniska, Metod och Material).PÄ CMP sker sjÀlvklart ett kontinuerligt kvalitetsarbete dÄ ett av Volvos starka kÀrnvÀrden Àr kvalitet, men trots det stÀndiga arbetet nÄr man inte alltid de uppsatta kvalitetsmÄlen. Ett steg i att förÀndra situationen Àr införandet av ?The CMP Zero Tolerance Program? som Àr ett led till att förbÀttra kvaliteten och sÀnka antalet defekter till 600 PPM.
StrategiförÀndringars pÄverkan pÄ styrsystem - en fallstudie av Alfa Laval
Syftet Àr att belysa och förklara de problem och möjligheter som uppstÄr i styrsystemet vid strategiförÀndringar. Uppsatsen kommer att utröna var i verksamheten och hur problem, som orsakas av en missanpassning mellan strategi, organisation och styrsystem, uppstÄr. Vidare kommer uppsatsen att belysa de möjligheter som skapas i organisationen och styrsystemet till följd av strategiförÀndringar. Undersökningen Àr av explorativ art, eftersom syftet Àr att utforska ett komplext fenomen. Vi har gjort en kvalitativ fallstudie av Alfa Laval, som frÀmst bygger pÄ semistrukturerade intervjuer.
FörÀldrakommunikation : En studie om kommunikationen mellan hem och förskola
Studien undersöker vilka grundlÀggande processer som pÄverkar relationen mellan hem och förskola och vilken betydelse dessa har för verksamheten i förskolan. Syftet Àr att fÄ en ökad förstÄelse och ökad kunskap om kommunikationen mellan hem och förskola, samt vad som pÄverkar denna och hur den kan förbÀttras..
Processer för know-how transfer
Sammanfattning Titel: Processer för Know-how transfer Seminarium: 2007-01-16 NivÄ: Magisteruppsats i företagsekonomi 10p Författare: Emma Salde och Kristina Korelic Handledare: Carl R Hellberg och Anette Svingstedt Nyckelord: Know-how transfer, tacit kunskap, process, inlÀrning och kommunikation Problem: ? Varför satsar man pÄ know-how transfer? Finns det nÄgon speciell anledning eller faktor som pÄverkar företag till att genomföra detta? ? Hur gÄr man tillvÀga för att samla den know-how som finns inom ett företag och skapa en produkt - tjÀnst av den som man sÀljer till kunder? ? Vad finns det för svÄrigheter och kritiska faktorer som pÄverkar denna process? Syfte: Syftet Àr att beskriva och analysera processen för know-how transfer. Metod: VÄrt tillvÀgagÄngssÀtt har varit en fördjupning av de teoretiska studierna med komplement av intervjuer med tvÄ olika företag som Àr verksamma inom know-how transfer. Innan intervjuerna genomfördes sÄ gick vi igenom sekundÀrdata. VÄr empiriska undersökning Àr av kvalitativ karaktÀr, med frÄgeschema som utgÄngspunkt.
Marbling Totem : En möbel för berÀttelser
AbstraktSyftet med min undersökning Àr utarbeta metoder för att synliggöra betraktarens meningsskapande position vid tillÀgnandet av bilder. Den kunskap jag i och med detta etablerar vill jag sedan anvÀnda i mitt arbete som bild- och mediepedagog. Arbetet fokuserar pÄ eleven som ett aktivt meningsskapande subjekt i enlighet med de feministiskt poststrukturalistiska teorier jag anammar i min undersökning samt dÄ jag utvecklar min gestaltning. Det didaktiska syftet med mitt arbete Àr att elever ska kunna anvÀnda sin medvetenhet vid tillÀgnandet av bilder för att kunna förankra kunskaper och utveckla de förmÄgor bildÀmnet syftar till att de skall fÄ.Mitt arbete tar avstamp i min personliga erfarenhet av att, genom familjefotografier, medvetande göra mitt eget tillÀgnande av bilder. Jag har dÀrför valt att anvÀnda vardagsfotografier (i form av just familjefotografi) som utgÄngsmaterial i min undersökning .Eftersom mitt arbete syftar till att jag som pedagog ska kunna anvÀnda mina kunskaper i en lÀrandesituation med elever, har jag valt att anvÀnda mig av ett litet antal informanter som fÄtt lÀsa och tolka tvÄ fotografier.