Sök:

Estetiska processer i projektform

En studie om dramapedagogikens möte med Skapande skola


Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka vad som ha?nder med dramapedagogik na?r den a?r en tillfa?llig beso?kare i skolan genom regeringssatsningen Skapande skola. Studien underso?ker vad som ha?nder med dramapedagogikens processinriktade arbetssa?tt na?r den ska rymmas inom en ma?linriktad projektverksamhet som Skapande skola vars syfte a?r att mo?jliggo?ra professionell konst i fo?r- och grundskola. Med socialkonstruktionistisk ansats genomfo?rs en kritisk diskursanalys fo?r att belysa hur dramapedagogiken konstrueras inom ramen fo?r Skapande skola projekt. Fo?rema?l fo?r detta arbete a?r studier av texter producerade av regeringen samt intervjuer av dramapedagoger med erfarenhet fra?n Skapande skola. Resultatet bearbetas utifra?n ett maktperspektiv med sto?d av Faircloughs modell fo?r kritisk diskursanalys samt diskuteras utifra?n To?nniers begrepp gemeinschaft och gesellschaft. Studien visar pa? att Skapande skola och dramapedagogik har la?rande som gemensam na?mnare. Det a?r i det praktiska arbetet som Skapande skola och dramapedagogik kan hamna i maktkamp eftersom det kan saknas enighet om hur la?rande definieras och iscensa?tts. Studien identifierar reflektion, holistiskt och transformativt la?rande, fo?rdjupande processer och mo?te genom interaktion som dramapedagogiska nyckelord fo?r att definiera la?rande. Studien visar pa? att dessa nyckelkomponenter ofta fo?rsvinner na?r ramarna fo?r Skapande skola a?r allt fo?r strama.

Författare

Elsa Szatek

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..