Sök:

Sökresultat:

730 Uppsatser om Radio-och tv-företag - Sida 37 av 49

Serious games med rökdykningssimulering

Utbildning och trÀning av rökdykning inom rÀddningtjÀnsten Àr idag bÄde dyrt ochtidskrÀvande. Vid praktisk trÀning mÄste rÀddningstjÀnsten bege sig ut till befintligaövningsomrÄden och ta med sig en stor mÀngd utrustning: luftpaket, skyddsklÀder, radio etc. Detta gör det till ett omfattande och kostsamt moment. Detta öppnar tankebanor för alternativ och komplement till befintlig utbildning och trÀning.Serious games finns idag i mÄnga former och Àr ett utbildnings och rekryteringsredskap som bygger pÄ datorstödd inlÀrning. Med detta menas att ett Serious game Àr ett spel som har som huvudsyfte att lÀra ut och om möjlighet vara underhÄllande under tiden.

Pre-spawning habitat selection of subarctic brown trout (Salmo trutta L.) in the river VindelÀlven, Sweden

Habitat selection of migratory brown trout at the upper reaches of River VindelÀlven, wasstudied in September during the pre-spawning period. The fish migrate from down- orupriver lakes for spawning in the river and data was collected by habitat mapping andradio-telemetry. Habitat selection of fish was analysed with preference curves andstatistical modelling, using the physical variables; depth, stream velocity and streambedsubstrate. Preference curves were derived by comparing fish habitat use with their nearbyavailable environment while the statistical modelling aimed to answer three main questions.1) Do the trout have a specific preference of depth, water velocity and streambed substrate?2) Is there any difference in habitat selection between sexes? 3) Is there a shift in habitatselection over time? The preference curves indicated that trout favored water depths of 1-2m, velocity compositions characterized as glides (c.

Att marknadsföra kunskap : En studie av utbildningssektorn ur ett kommunikationsperspektiv

Marketing of education is a phenomenon which has been developed throughout the increasing competition within the educational sector. The focus of this paper is the marketing made by upper secondary schools (grade 10-12) in Stockholm. The competition in this area is increasing partly due to the growing number of private schools. However, this is a phenomenon seen only in larger cities with several schools available. There are over 170 upper secondary schools in Stockholm and the students freely can choose among these.

Sociala medier i den svenska nyhetsrapporteringen om Iran

Tidigare forskning har visat att sociala medier Àr avgörande för informationsspridning i lÀnder med begrÀnsad yttrandefrihet, men ocksÄ att sociala medier kan vara svÄrtolkade samt vilseledande. Syftet med denna intervjustudie var att ÄskÄdliggöra relationen mellan sociala medier och traditionell journalistik. Studien fokuserade pÄ svenska journalisters anvÀndning och vÀrdering av sociala medier i rapporteringen om den politiska utvecklingen i Iran, under perioden 12 juni 2009 till 11 februari 2010.Kvalitativa forskningsintervjuer utfördes med de svenska journalisterna Natalie Besér (DN), Per Jönsson (DN), Said Montazeri (Radio Hambastegi), Mattias Pleijel (TT) och Kinga Sandén (Sydsvenskan). Intervjuerna fokuserade pÄ följande fem specifika hÀndelser: presidentvalets resultat (13 juni, 2009), Khameneis fredagsbön (19 juni, 2009), Neda Soltans dödsskjutning (20 juni, 2009), demonstrationerna under Ashura (27december) och demonstrationerna under revolutionens Ärsdag (11 februari, 2010).VÄr analys visar att journalisterna inte var odelat positiva till sociala medier men att de anvÀnde sociala medier som kÀllor i varierande utstrÀckning. Det var ocksÄ pÄtagligt att det skedde direkta kÀllhÀnvisningar till olika sociala medier i journalisternas texter eller inslag.

Ungdomars musikvanor : En studie i hur och var svenska ungdomar upptÀcker och konsumerar musik ur ett mottagarperspektiv.

This essay is a study of the various attitudes and behavioral habits for music consumption and discovery of new music amongst young people in Sweden from a receivers perspective. The aim of the study is to review and map out the current trends, habits and cultural views on music consumption. An online survey was posted and spread on Facebook with 195 respondents as a result. The analyzed result and conclusions of the survey was then to be of use for understanding how to market and spread new music more efficiently. The study showed that there are three dominating sources of music for youth in Sweden.

Promotionsarbete med unga i förorten : - En kvalitativ fallstudie av RGRA, Rörelsen gatans röst & ansikte

This studie explores how a promotive youth movement that aims to activate adolescents in economically and socially exposed areas, can affect the youth?s participation in society and oppose their experience of stigmatization. The youth movement, whom is being studied, uses urban art expressions as a mean to engage and motivate the adolescents. The empirism has mostly been collected by a limited participatory observation, and through qualitative interviews with staff and adolescents in the movement. The result has been analyzed through Pierre Bourdieus field theory.

SPINDELN I N?TET Rekryterarens anpassning i m?tet mellan arbetsgivare och arbetstagare

Syfte: Syftet med denna uppsats ?r att problematisera den komplexa arbetssituation som kan uppst? f?r en rekryterare. I en arbetsprocess beh?ver rekryteraren ta h?nsyn till arbetsgivarens s?v?l som arbetstagarens olika krav, behov och intressen. N?r dessa inte ?verensst?mmer kan en sp?nning uppst? som beh?ver hanteras av rekryteraren f?r att uppn? en lyckad rekrytering. Teori: Uppsatsen st?ttas av teorin om organisatoriskt l?rande, vilket inneb?r att man l?r sig och utvecklas b?de som individ, kollektiv och organisation sinsemellan genom utvecklingsinriktat och anpassningsinriktat l?rande. Metod: Denna uppsats bygger p? data fr?n 8 stycken semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med rekryterare som arbetar p? rekryteringsf?retag.

CSRD i praktiken. Att integrera den finansiella aspekten av dubbla v?sentlighetsanalysen enligt CSRD i den interna riskhanteringen

Syftet med studien ?r att identifiera arbetsmetoder avsedda att integrera resultatet fr?n bed?mningen av den finansiella materialiteten med den f?retagsspecifika riskhanteringen. Metod: Kvalitativ litteraturstudie och intervjustudie Resultat: F?r att skapa en effektiv och integrerad riskhantering i f?retaget ?r det avg?rande att till?mpa ett holistiskt syns?tt d?r riskhantering inte isoleras till specifika avdelningar, och d?r h?llbarhetsteam och riskteam jobbar integrerat. Enterprise Risk Management (ERM) kan fungera som en strategi f?r att l?nka samman olika processer och hantera sammankopplade risker, vilket ger en helhetsbild av f?retagets riskexponering d?rmed ?ven integrera risker enligt den dubbla v?sentlighetsanalysen.

Den ryska friheten: En studie av förÀndringen i massmedial frihet frÄn 1985 till 2008

Uppsatsens syfte Àr att göra en komparativ studie av hur den ryska friheten för media har förÀndrats under tre olika politiska perioder mellan Ären 1985 och 2008 tillsammans med de olika presidenter som personifierade dessa perioder. Arbetet utgÄr ifrÄn ramarna av yttrande- och pressfrihet mot bakgrunden av FN:s och EU:s konventioner om mÀnskliga rÀttigheter och Dahls demokratikriterier. Fri media spelar en avgörande roll för demokratin. Politiker stÄr genom media till svars för sina handlingar och medborgarna fÄr viktig information och för detta krÀvs det yttrande- och pressfrihet. Utan rÀtten till dessa försvinner snabbt den vanliga medborgarens förmÄga att delta i, och positivt pÄverka politiken.

Detektion av temperaturförÀndringar med hjÀlp av trÄdlösa sensornÀt

MÄlet med detta examensarbete var att erhÄlla kunskap om teknik och möjligheter hos trÄdlösa sensornÀt. Speciellt undersöktes hur temperaturförÀndringar kan detekteras med hjÀlp av ett trÄdlöst sensornÀt. Ett sÄdant nÀt sattes upp inomhus med enheter som kallas Tmote Sky och som tillverkas av Moteiv Corporation frÄn USA. Enheterna har flera givare och kan kommunicera med varandra via radio. HÀrefter kommer de trÄdlösa sensorerna att kallas ?smolk? efter direktöversÀttning frÄn engelskans ?mote?.

Utborgaren -en studie om SVT:s roll för den sociala sammanhÄllningen i en svensk demokrati

Sveriges Television kallar sig en TV i allmÀnhetens tjÀnst och har en erkÀnd roll som viktig aktör i den svenska demokratin. I sin roll som public service-företag har SVT en mÀngd uppgifter att fylla genom sitt programutbud. Public service uppgifter som alla tillsammans skall frÀmja ett demokratiskt samhÀlle. I takt med att medielandskapet och samhÀllet har förÀndrats sÄ stÄr SVT:s ar-bete med dessa uppgifter och mÄl inför nya utmaningar. Vi har i denna upp-sats anammat teorin om att TV-utbudet för public service idag börjat efterlikna de mer nöjesanpassade TV-kanalerna i frÄga om programutbud.

Lean i en produktion : Hur pÄverkas egentligen medarbetaren?

Lean a?r en modern verksamhetsstrategi som har sin bakgrund i bilindustrin men a?r idag a?ven dominant bland svenska industrifo?retag samt offentlig verksamhet. Da? lean anpassas utifra?n varje enskild organisation finns det oa?ndligt ma?nga definitioner av begreppet. Relativt lite forskning a?r idag gjord pa? hur strategin pa?verkar de ansta?llda i organisationer som arbetar med strategin.

Musik och sociala medier : En studie om musikbranschens position i ett digitaliserat medieklimat

Denna studie har undersökt hur svenska artister och representanter frÄn svenska skivbolag uppfattar det rÄdande digitaliserade medieklimatets inverkan pÄ musikbranschen. Syftet var att ta reda pÄ hur artister samt skivbolag förhÄller sig mot sociala medier, samt att undersöka hur deras upplevelser frÄn en allt mer digitaliserad musikbransch ser ut. För att kunna utvinna en sÄ djup analys som möjligt har jag anvÀnt mig av en kvalitativ metod dÀr jag har genomfört fem djupintervjuer, varav tre med representanter frÄn tre olika skivbolag, samt tvÄ med tvÄ olika osignerade artister. Jag valde att genomföra intervjuer med dessa tvÄ olika aktörer i hopp om att kunna fÄ olika perspektiv i mina frÄgor. Jag har relaterat min analys till teorier om bland annat digitalisering, medieproduktion samt fankulturen. Resultatet har visat pÄ att sociala medier Àr nÄgot mycket viktigt gÀllande bÄde artisters kamp om att nÄ framgÄng i en allt hÄrdare konkurrens dÀr bruset av osignerade band och artister blir intensivare, samt nÀr det gÀller skivbolags arbete med att marknadsföra sina artister. Dock rÄder det delade uppfattningar mellan artisterna och de olika skivbolagen rörande hur de sociala medierna bör anvÀndas.

MARKNADSFÖRING RIKTAD MOT BARN GENOM INTERNET

Internet Àr ett relativt nytt fenomen och det finns idag inte nÄgon specifik eller sjÀlvstÀndig lagstiftning som reglerar marknadsföring pÄ detta omrÄde. Det var lÀnge en allmÀn uppfattning att Internet var ett laglöst territorium som inte omfattades av den nationella lagstiftningen eller kunde regleras. Idag har det dock konstaterats att det inte finns nÄgon begrÀnsning av MFL:s tillÀmplighet och det Àr sÄledes ovÀsentligt vilket medium som anvÀnds vid marknadsföringen. Genom den rÀttsdogmatiska metoden utreder vi gÀllande rÀtt för omrÄdet och redogör för de regleringar som finns att tillgÄ dÄ det kommer till marknadsföring riktad mot barn genom Internet.Marknadsföringen har parallellt med samhÀllsutvecklingen genererat nya kommunikationstekniker att tillgÄ. Resultatet blir att konsumenter dagligen utsÀtts för kommersiella pÄtryckningar, framförallt genom Internet som blivit en mycket potent marknadsföringskanal.

Kollektivtrafikens idé : ÀgandeförÀndringar i Stockholms samtrafikhistoria

This thesis is about the idea of public transport and the discussions stirred in the media during changes in ownership. More specifically it is a study of the historical situation of Stockholm, Sweden, where the periods chosen are the 1910s, 1960s and 1990s.During the 1910s Stockholm?s first and largest tram company was taken over by thecity, and a period of public ownership began, which in the 1960s changed form whenthe county council took over the city?s principal authority and formed the politicallyadministered company SL (Storstockholms Lokaltrafik, Greater Stockholm LocalTransit Company). Between these periods the word kollektivtrafik (public transport)was established in the Swedish language. This study describes and compares the ideasconcerning the phenomenon of public transport.The aim of the study is to analyse the ideas, values and ideals concerning public transport in the media, defined as newspapers.

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->