Sök:

Sökresultat:

48 Uppsatser om Rabatter - Sida 2 av 4

Ekonomisk jämförelse mellan integrerad grisproduktion och smågrisproduktion

Detta examensarbete går ut på att jämföra olika produktionsalternativ för grisproduktion. För att göra detta har jag jämfört integrerad produktion och smågrisproduktion. Dessa två har jämförts i två olika storlekar.Jag har valt att räkna på lönsamheten i grisproduktionen. För att göra detta har jag jämfört olika storlekar och produktionsinriktningar. En stor satsning på ca 390 djurenheter och en mindre på under 200 djurenheter.

Marknadsföring som passar alla : attityder till e-postmarknadsföring

Nästan all marknadsföring är bortkastad på grund av det mycket aktuella problemet med övermarknadsföring, att konsumenten blir överöst med meddelanden. E-postmarknadsföring är på frammarsch men har speciellt drabbats av problematiken kring övermarknadsföring i och med enkelheten att nå ut till många konsumenter. Syftet med uppsatsen är att förklara vilka aspekter som är av vikt för konsumentens utvärdering av tillåtelsebaserad e-postmarknadsföring samt hur tidigare upplevelser påverkar konsumenters attityder gentemot densamma. Genom att betrakta e-postmarknadsföring som en form av utbyte mellan marknadsföraren och konsumenten sammanställs faktorer som kan anses vara viktiga för beslutet att ta emot och ta del av e-postreklam.En omfattande enkätundersökning bland studenter vid Uppsala Universitet visar att mottagaren i överlag är negativ gentemot denna typ av marknadsföring och öppnar endast en liten del av de meddelanden som de tar emot. Oavsett hur respondenterna såg på e-postmarknadsföring har de mycket starka åsikter och behandlingen av personlig information är av yttersta vikt.

Lojalitetsprogrammets betydelse : En undersökning kring ett företags lojalitetsarbete

Då konsumenterna får allt högre inverkan på marknaden måste företagen kämpa hårdare för att hitta unika delar för att kunna få lojala kunder, då det kostar mer att skapa nya kundrelat-ioner än att behålla sina nuvarande. Eftersom konkurrensen hårdnar och det blir allt fler aktö-rer på marknaden måste företagen strida om kundernas lojalitet, här kommer lojalitetsprogram och dess betydelse in. Målet med uppsatsen är att se hur viktigt ett lojalitetsprogram kan vara för ett företag samt jämföra kundernas uppfattning med företagets egen uppfattning. Vi har valt att göra en kvali-tativ undersökning i form utav en intervju med kundklubbsansvarig på företaget, samt en kvantitativ undersökning i form utav en enkätundersökning till kundklubbsmedlemmar, detta för att få bästa resultat samt kunna jämföra men också sätta dessa två emot varandra. Då svarsfrekvensen på enkätundersökningen var väldigt låg ger detta undersökningen en låg till-förlitlighet och därmed bör man även ifrågasätta medlemmarnas engagemang till klubben.

Förekomsten av rabatt vid värdering av privata bolag i Sverige - En kvalitativ studie bland svenska banker och investmentbolag

Genom ett flertal kvantitativa undersökningar har forskare konstaterat att privata bolag, i jämförelse med publika bolag, värderas till rabatt. Den procentuella siffran varierar beroende på studie men uppgår till mellan 15 och 33.75 procent. Vår avsikt har varit att undersöka huruvida det som framkommit genom dessa kvantitativa undersökningar stämmer överens med vad praktiker som arbetar med företagsvärdering anser. Vi ville även undersöka huruvida praktiker använder sig av en standardiserad rabatt för privata bolag vid företagsvärdering. Som respondenter för vår undersökning valde vi erfarna medarbetare på investmentbolag och större banker i Sverige.

e-CRM : En fallstudie av bokbranschens e-företag

SyfteVi vill med uppsatsen öka förståelsen för fenomenet e-CRM ur ett företagsperspektiv. Med detta vill vi beskriva hur den nätbaserade handeln, utifrån ett relationsperspektiv, fungerar och hur företag medvetet jobbar med att bygga lojala förhållanden med de egna kunderna.Vi har därtill arbetat efter tre forskningsfrågor som är sammanhängande med syftet:Vilka möjligheter till e-CRM har e-bokhandeln ur ett relationsperspektiv?Hur skapar nätbaserade företag kundrelationer utan den fysiska aspekten?Hur ser kundkommunikationen ut hos nätbaserade företag?MetodI uppsatsen har vi valt att göra en studie av kvalitativ karaktär bestående av fem intervjuer. Vi utgår ifrån en fallstudie som är grundad på bokbranschen då det idag finns många bokföretag som är renodlat nätbaserade. De genomförda intervjuerna är byggda på fyra personliga intervjuer och en e-mail intervju med personer som besitter god kunskap inom ämnesområdet samt arbetar inom bokhandelsbranschen.SlutsatserGenom vår analys har vi gjort en urskiljning av hur företag inom e-bokhandeln använder sig av e-CRM och hur de utan fysiska aspekter kommunicerar med kunden.

ICAs ?Mina varor? : framgångsrik ?one-to-one marketing??

?One-to-one marketing? är en marknadsföringsidé där relationen mellan kund och leverantör står i fokus. Den kunskap om en specifik kund som leverantören får via relationen kan användas för att utforma erbjudanden anpassade för just den kunden. Erbjudandena är ämnade att påverka relationen positivt och göra kunden lojal till leverantören. Nya tekniska hjälpmedel har medfört att information om kundens preferenser kan lagras och bearbetas för att därefter användas till att utforma dessaerbjudanden.

Får jag be om största möjliga tystnad : en uppsatsom företagshemligheter ur arbetstagarens perspektiv

SyfteVi vill med uppsatsen öka förståelsen för fenomenet e-CRM ur ett företagsperspektiv. Med detta vill vi beskriva hur den nätbaserade handeln, utifrån ett relationsperspektiv, fungerar och hur företag medvetet jobbar med att bygga lojala förhållanden med de egna kunderna.Vi har därtill arbetat efter tre forskningsfrågor som är sammanhängande med syftet:Vilka möjligheter till e-CRM har e-bokhandeln ur ett relationsperspektiv?Hur skapar nätbaserade företag kundrelationer utan den fysiska aspekten?Hur ser kundkommunikationen ut hos nätbaserade företag?MetodI uppsatsen har vi valt att göra en studie av kvalitativ karaktär bestående av fem intervjuer. Vi utgår ifrån en fallstudie som är grundad på bokbranschen då det idag finns många bokföretag som är renodlat nätbaserade. De genomförda intervjuerna är byggda på fyra personliga intervjuer och en e-mail intervju med personer som besitter god kunskap inom ämnesområdet samt arbetar inom bokhandelsbranschen.SlutsatserGenom vår analys har vi gjort en urskiljning av hur företag inom e-bokhandeln använder sig av e-CRM och hur de utan fysiska aspekter kommunicerar med kunden.

Inköpsprisanalys i skobranschen

InledningDå konkurrensen ökar i skobranschen, med nya företag som tar sig in på den svenska marknaden, har det blivit viktigare för befintliga skohandlare att arbeta med sina inköpskostnader. Inköparens roll i företaget har ökat i betydelse då inköpskostnaden av produkten är en stor del av skodetaljistens totala kostnader. Felaktiga inköp i form av volym, sortiment och pris kan vara förödande för den enskilde skodetaljisten. Konsekvensen kan bli att de blir stående med ett osäljbart lager vilket kan orsaka ekonomiska problem. SyfteSyftet med uppsatsen är att beskriva hur teorier om prissättningsstrategier används i samband med inköp för skobranschens detaljister.

Totalkostnadsverktyg för Peabs inköp: en studie av
järnhandelsinköp vid Division Väst

Peab är ett av Sveriges största bygg- och anläggningsföretag. Division Väst är en del av Affärsområde Bygg och utför nybyggnationer och renoveringar i Västra Götaland och Värmland. Peab jobbar för att sänka byggkostnaderna för kunden genom kostnadseffektiviseringar i alla delar av byggprocessen. Som en del i detta arbete har företaget uppmärksammat inköpen. Idag saknar Peab en beräkningsmodell för totalkostnaden.

Föräldrars åsikter och upplevelser av Tobaksfri duo : -ett tobaksförebyggande program

SAMMANFATTNINGBakgrund: Tobaksbruk är ett stort folkhälsoproblem och majoriteten av alla människor som använder tobak började sitt tobaksbruk i tonåren, därför är det viktigt med information om tobaksbruk i tidig ålder. Den evidensbaserade metoden Tobaksfri duo infördes 2010 på tre skolor i Uppland. Tobaksfri duo är ett långsiktigt arbetssätt som bygger på information och attitydpåverkan bland ungdomar mellan 12-15 år.Syfte: Syftet med studien var att studera föräldrars åsikter om och upplevelser av tobaksfri duo.Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ studie med en deskriptiv design och semistrukturerade fokusgrupper i två olika skolor med totalt fem deltagare.Resultat: Tre kategorier framkom: Samstämmig syn på att motstå tobaksbruk, Vuxnas engagemang är nyckeln till tobaksfria ungdomsår och Redskap för att nå framgång. Resultatet visade att föräldrarna var mycket positiva till metoden då den innehöll olika faktorer för att hjälpa ungdomar att motstå tobak. Det är av vikt att samtliga i skolan, både elever och personal, följer metodens budskap.

Ett förändringsförslag för Capellagårdens trädgård - historien möter framtiden :

Capellagården är en hantverksskola belägen på södra Öland. Skolan grundades av möbeldesignern Carl Malmsten som köpte den ursprungliga gårdstomten i slutet av 1950-talet. Gården, som då var mycket förfallen både gällande byggnader och utemiljö, rustades då upp. Det är nu nästan femtio år sedan. Idag har skolans område expanderat och inkluderar även andra tomter runt omkring den ursprungliga. Vissa äldre byggnader har rivits och vissa nya har tillkommit.

Företagens närvaro i sociala medier : En studie om hur användare förhåller sig till företagssidor i sociala medier

Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur användare av sociala medier förhåller sig till, och varför de väljer att följa företagssidor i sociala medier, vad de förväntar sig av dem samt hur de upplever företagens ständiga närvaro. Vi har undersökt detta utifrån en kvalitativ ansats och har använt fokusgrupper för att samla in studiens empiriska material. Fokusgruppsintervjuerna är semistrukturerade då detta anses vara lämpligt för att fånga in så mycket som möjligt av ämnet samtidigt som deltagarna får möjlighet att diskutera fritt. Det teoretiska ramverk som används i denna studie omfattar konsumentattityder, konsumentbeteende, skapande av image genom varumärken och word of mouth i sociala medier.Våra resultat visar att de största anledningarna till att deltagarna följer företag i sociala medier är för att få tillgång till information och inspiration samt ta del av underhållning. Majoriteten av deltagarna följer även företag för att få någonting tillbaka i form av tjänster, Rabatter eller erbjudanden.

Rensa i Rabatten

Konsumentmarknaden har på senare år fullkomligen exploderat av nya produkter och företag, vilket gör att erbjudanden och kommunikation praktiskt taget regnar över kunderna. Detta har medfört att lojalitet har blivit ett allt viktigare begrepp för företag. Genom att företag lyckas behålla sina befintliga kunder, kan företaget öka sin egen lönsamhet, då det är betydligt dyrare att attrahera nya kunder. Litteraturen menar att ett lojalitetsprogram som är anpassat efter kunden är nyckeln till att behålla de mest lönsamma kunderna. Lojalitetsprogrammet möjliggör för företag att kommunicera med kunderna på en mer personlig nivå, vilket gör att kunderna känner sig mer speciella och viktiga för företaget.

Bruksanvisning eller Screw it do it : Elitkortet när dröm ska bli verklighet

Tjejer/damer har i regel sämre ekonomiska förutsättningar i jämförelse med killar/herrar när det gäller idrott, något vi själva har upplevt då vi har varit aktiva på hög nivå en längre tid. Angelica Lorsell berättade för oss om en företagsidé, som skulle kunna gynna elitidrottande tjejer. Idén går ut på att förmedla ett medlemskort, "Elitkortet", där olika samarbetspartners erbjuder målgruppsinriktade Rabatter som skulle underlätta vardagen för elitidrottande tjejer. Angelica bad oss om synpunkter och hjälp för att lyckas genomföra denna affärsidé.Vårt syfte med uppsatsen är att ställa drömmen om att starta företagsverksamheten Elitkortet mot vad som krävs av oss som företagare för att förverkliga detta, dröm ställs mot vardag.Litteraturen beskriver vissa personlighetsdrag som en entreprenör bör ha för att lyckas: prestationsbehov, riskbenägenhet och kontrollbehov. Att skriva ner sin affärsidé beskriver teorierna som viktigt för att lättare sätta upp mål att sträva efter.

Strategier kring vakanser på kontorsmarknaden

Det har alltid funnits tomma och outhyrda lokaler i Stockholm. Vakanser är något som alltid har funnits, och därför också känns som ett ständigt aktuellt ämne. Fastighetsföretag har alltid försökt se till att så mycket som möjligt av lokalerna är uthyrda, men vilka strategier finns och används vid frågor om vakans?Studien undersöker vad som sägs på marknaden i Stockholm. Med hjälp av intervjuer av ansvariga inom detta ämne hos olika kommersiella fastighetsföretag har en bild med tankar och åsikter från dessa personer målats upp för att få en inblick i vad som är viktigt att tänka på när det gäller vakanser.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->