Sök:

Sökresultat:

4754 Uppsatser om Rörlig media - Sida 64 av 317

Ledare i fokus : En jÀmförelsestudie av kvinnliga och manliga ledare i media

Huvudsyftet med vÄr uppsats var att ta reda pÄ hur kvinnor och mÀn framstÀlls i media, dÀr vi avgrÀnsade oss till branschtidningar. VÄra frÄgestÀllningar var;Hur portrÀtteras manliga respektive kvinnliga chefer i branschtidningar och hur förhÄller de sig till normer om kvinnligt och manligt ledarskap?Vilken problematik kan det finnas kring hur media vÀljer att framstÀlla chefer?Dessa frÄgestÀllningar försökte vi besvara genom att utföra en kvantitativ innehÄllsanalys och en narratologisk analys pÄ 60 respektive 20 artiklar frÄn branschtidningar. De teorier som har legat till grund för tolkning av resultatet kretsar kring genus, stereotyper och normer om ledarskap.Huvudresultatet blev att det fanns en viss jÀmstÀlldhet mellan mÀn och kvinnor men det fanns fortfarande betydande skillnader som bekrÀftade normer kring kvinnligt och manligt ledarskap. Exempelvis log kvinnor mer, de blev oftare fotade i fÄgelperspektiv med intetsÀgande bakgrunder.

Kommunikation i forskarbloggar En motivationsstudie bland forskare vid Göteborgs universitet

Title (Swedish) Kommunikation i forskarbloggar ? En motivationsstudie bland forskare vid Göteborgs universitetTitle (English) Communication in research blogs ? A motivational study among researchers at the University of GothenburgAuthor Maike MohlinTutor Annika BergströmConstituent Information department of the University of Gothenburg (Informationsenheten vid Göteborgs universitet)Course Master thesis in media and communications at the institution for journalism, media and communication at the University of GothenburgTerm Spring 2013Pages/ word count 77/ 32211 wordsObjective To examine why researchers at the University of Gothenburg chose to blog in their role as a researcherMethod Exploratory analysis of qualitative, semi-structured interviewsMaterial Eleven interviews with blogging researchers from different fields at the University of Gothenburg, material gathered in spring 2012Main results In the context of research communication blogs play an essential role for researchers for directly communicating with the public. A strong motivation for researchers to blog is that they can represent and create an image of themselves. Also the blog isused in several ways as a tool in the researchers? daily work.Despite the fact that there are disadvantages with blogging, the researchers in the study find that it brings along far more advantages than disadvantages, which is why they keep blogging..

Motiv till produktplacering i svensk media : -hur ser framtiden ut?

MÄnga har tröttnat pÄ traditionell reklam och utvecklingen gÄr mot att finna nya sÀtt att marknadsföra produkter och varumÀrken. Produktplacering möjliggör detta genom att vÀva in produkter som en del av handlingen i vanliga filmer och TVserier. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka det relativt nya fenomenet produktplacering, hur det anvÀnds idag och hur det kommer att förÀndras i framtiden. NÄgra av de slutsatser vi dragit Àr att produktplacering ses som ett nytt och ytterligare sÀtt att synas pÄ. TV och film har stor potential att pÄ kort tid öka varumÀrkeskÀnnedomen för en produkt samtidigt som man fÄr en snabb geografisk spridning genom medierna.

Om kunden sjÀlv fÄr vÀlja

Social media Àr idag ett vÀletablerat begrepp och mediet anvÀnds flitigt av bÄde företag och privatpersoner. AnvÀndningsomrÄden innefattar allt frÄn marknadsföring till att kommunicera med andra anvÀndare. I nulÀget Àr det ett stort fokus pÄ att företag ska engagera sina kunder via detta medium för att pÄ lÄng sikt skapa kundrelationer. För ett företag innebÀr en engagerad kund nÄgon som samarbetar och genom sina handlingar skapar ett vÀrde, för bÄde kunden och företaget. Kundengagemang kan definieras som styrkan av en kunds deltagande och koppling till en organisations erbjudanden och aktiviteter, och kan pÄbörjas av antingen kunden eller företaget.

SprÄkhantering pÄ ett mindre bibliotek: en kvalitativ undersökning om hur ett mindre bibliotek arbetar med minoritetssprÄk

The following thesis will examine how a smaller library manages the prioritization of media between Swedish and 'minority language'. We are also interested in the challenges and problems that can occur in such work, as well as how the librarians think about their role in the integration process. We have studied this through several qualitative interviews with librarians as well as earlier related research. The results show that librarians display a high propensity of appreciation related to working with minority languages and consider this an important aspect of their profession ? they fully ingratiate and accept the importance of helping the immigrant population in learning Swedish.

Slaget om svininfluensan : en diskursanalytisk studie

I april 2009 började media uppmÀrksamma influensautbrott i Mexico och USA, och i loppet av veckor kom Àmnet att dominera den svenska nyhetsbilden och det allmÀnna vardagstalet. De huvudsakliga nyhetsrubrikerna konstruerade influensan i ett brett spektra av definitioner i allt ifrÄn yttre hot med hög dödlighet och stor spridningsrisk, till uttryck för olika ekonomiska och politiska vinstintressen. Genom diskursanalys undersöker denna uppsats hur fenomenet svininfluensa konstruerats i media och myndighetspublikationer under vÄren, sommaren och hösten 2009. Analysen och den teoretiska referensramen bygger pÄ Michel Foucault och Ernesto Laclau & Chantal Mouffes diskursteorier. Resultatet visar att svininfluensan konstrueras som en offentlig angelÀgenhet, som sjukdom, som hot och fara, och som skrÀmselstaktik genom ett antal diskurser.

Mediebranschen + och modebranschen = En kÀrlekshistoria utan Ànde : En studie kring medie- och modebranschens möjliga pÄverkan pÄ unga kvinnors klÀdkonsumtion.

Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka i vilken utstrÀckning studerande kvinnor 20-25 Är vid Högskolan i Halmstad baserar sin klÀdkonsumtion utifrÄn de modetrender som dagligen visas i media. Metod: EnkÀtundersökning som genomförts med ett slumpmÀssigt urval av studiens mÄlgrupp, studerande kvinnor 20-25 Är, kvalitativ djupintervju som genomförts med en respondent frÄn mÄlgruppen. Samt tvÄ kvalitativa telefonintervjuer som genomförts med tvÄ chefredaktörer inom mediebranschen.Resultat: Samtliga av studiens kvalitativa intervjuer visar att en tydlig samverkan mellan skribenter för modebloggar, medie- och modeföretag samt konsumenter existerar. Detta samtidigt som studiens mÄlgrupp inte finner sig pÄtagligt pÄverkbara vad gÀller deras val och konsumtion av klÀder frÄn medias dagliga rapporteringar kring mode. .

Under extrem press En kvantitativ studie av hur svensk dagspress förhÄller sig till politisk extremism

Authors: Martin Mederyd HÄrdh, Frida Nygren, Daniel PaulssonTitle: Under Extreme PressureLevel: Bachelor of JournalismLocation: University of GothenburgLanguage: SwedishMethod: Quantitative content analysisPages: 38Politically motivated extremism is a common topic in the Swedish public debate ? and hence in Swedish media. The purpose of our study is to get an idea of how the media relates to the extremist groupings. On a traditional political scale, ranging from left to right, our study focuses on the Swedish extremists who figure on the outskirts of this scale; The ones who denounce the current system and opt for violence to change it.Violence is often an instrument used to get extreme political ideals in the public eye, and is seen as a threat to the Swedish democracy and the public in general. Both sides argue that the Swedish press is tendentious and treat the various extremist groups differently, airing their distrust for the media as a propaganda tool for these groups to establish themselves in the public debate.Our study consists of a quantitative content analysis where we study articles published in print by seven major Swedish newspapers.

StÀll en frÄga, fÄ ett svar : En vidareutveckling av uDecide?s mobilapplikation

Denna rapport presenterar en utveckling av uDecide, som Àr ett sorts hjÀlpmedel för att lÀttare kunna ta beslut. Ett verktyg som man kan anvÀnda för att stÀlla frÄgor till andra mÀnniskor med hjÀlp av en bild och svarsalternativ för att fÄ ett personligt svar eller Äsikt. Syftet med detta projekt Àr att utveckla en anvÀndbar hi-fi prototyp som i sin tur ska vidareutvecklas av webbyrÄn Roxbury och uDecidegrundarna. Arbetet utgÄr frÄn en befintlig uDecide iOS mobilapplikation, och fokus har lagts pÄ att förbÀttra anvÀndarupplevelsen och implementera nya funktioner. Med hjÀlp av förstudier och anvÀndartester har vi utvecklat en webbaserad, responsiv hi fi-prototyp.

TonÄrsflickors sjÀlvkÀnsla, sexualitet och media: ett försök att stÀrka tonÄrsflickors sexuella sjÀlvkÀnsla samt medvetandegöra dem vad olika medier kan ha för pÄverkan

Syftet med vÄrat arbete var att försöka stÀrka en grupp tonÄrsflickors sjÀlvkÀnsla i sin sexualitet samt medvetandegöra dem vad olika medier har för pÄverkan pÄ flickors sjÀlvkÀnsla. Gruppen bestod av totalt 11 flickor i Ädrarna 13 till 15 Är. Vi anvÀnde oss av enkÀter och observationer samt dagboksanteckningar, som metod för att mÀta resultatet. Resultatet av utvecklingsarbetet visade att flickorna hade blivit mer medvetna om Àmnet efter trÀffarna. Om deras sjÀlvkÀnsla hade stÀrkts i allmÀnhet kunde vi inte dra som slutsats efter endast fyra trÀffar, men vi kunde se att de blivit mer sÀkra pÄ sig sjÀlva med oss i gruppen efter varje tillfÀlle.

VAD ÄR DET SOM GER 80-TALISTER ARBETSMOTIVATION? : ? Med fokus pĂ„ inre och yttre motivationsfaktorer

Det skrivs mycket i media om den nya generationen 80-talisterna som Àr pÄ vÀg in pÄ arbetsmarknaden. De skiljer sig frÄn tidigare generationer genom att vilja sjÀlvförverkliga sig sjÀlva samtidigt som de vill ha en hög lön och ett trivsamt arbete. UtifrÄn Self-Determination teorin som bygger pÄ de tre psykologiska behoven autonomi, kompetens och relaterande Àr syftet med denna studie att undersöka om det som skrivs i media stÀmmer med vad som faktiskt motiverar 80-talister till arbete. En enkÀt genomfördes med 72 undersökningsdeltagare. Resultatet visade pÄ ett signifikant samband mellan yttre motivation och arbetsmotivation.

Bilden av spelaren : En diskursanalys om att göra "problem"

The purpose of this study has been to examine how the image of the gambler is described by studying a report published by FolkhÀlsoinstituet [FHI] and a number of chosen articles from the Swedish Evening Press. Discourse theory has been used both as theory, together with social constructionism, and as a research method. The main conclusions of the study are that three different discourses can be identified: the normal gambler, the professional gambler and the problem gambler. The image of the problem gambler is described as a deviant and problematic minority characterized by loss of control, irrational thoughts and dissociative behaviour. The construction of the problem gambler fills three possible purposes for the state: As a solvable problem to handle criticism against negative consequences of gambling, as an argument to avoid competition on the market and as an individual characterized by loss of control in order to legitimize and make the construction of the normal gambler possible..

Att kommunicera i kris : En kvalitativ fallstudie om anpassad kriskommunikation i samband med en extraordinÀr hÀndelse

The purpose of this qualitative case study is to explain and discover how a Swedish commune works with their external crisis communication during a large crisis. The case study revolved around a simulation exercise with Mjölby commune that was and organized by the company VSL Systems AB. The study addresses the difficulties that arise within the crisis communication, and shows witch factors that are important to consider, when you are responsible for an entire community.Our result shows that the relationship with media could be utilized in a better way and both parties could benefit from cooperation. The commune could have used varied communication channels to create more effective crisis communication which had reached a bigger group of people. The information was not adapted to the different groups to the extent it could have been..

FrÄn mÄl till media : En studie av Fair Trade Centers informationskampanj och dess genomslag i media

Denna uppsats undersöker en informationskampanj frĂ„n Fair Trade Center (FTC) som drevs under hösten 2012 under namnet A wage to live on. Uppsatsens syfte Ă€r att utröna om Fair Trade Center har nĂ„tt ut med sitt budskap till media och söker detta svar genom fyra frĂ„gestĂ€llningar; Har FTC nĂ„tt ut med sitt budskap till de undersökta medierna (Aftonbladet, Expressen, DN och SvD)? Vilket budskap har FTC med sin kampanj (utifrĂ„n mĂ„l och material)? Verkar Kalla Faktas reportage ha pĂ„verkat medias respons? Är FTCs budskap samstĂ€mmigt i mĂ„l och material? Fokus för uppsatsen ligger pĂ„ vecka 43 2012 dĂ„ detta var fokusvecka för kampanjen. Mot en bakgrund kring teorier om budskapsstrategier, mĂ„lgrupper och olika mĂ„l och tidigare forskning kring framgĂ„ngsrika kampanjer har jag genom retorikanalys som huvudsaklig metod gĂ„tt igenom utvalt material. Materielet bestĂ„r av Fair Trade Centers egna pressmeddelande och debattartikel samt utvalda tidningars respons under fokus perioden.

En enkÀtundersökning om kroppsideal bland elever i Ärskurs 9

According to the core contents in the curriculum for the compulsory school 2011 for the subject Physical Education grades 7-9, teachers of the subjects shall give their students knowledge about body ideals within sports, and the society as a whole. The purpose of this study was to examine and analyze the attitude toward body ideals of the students soon to leave secondary school. The study was based on a quantitative survey with 70 participating students from three different schools. The results show that the schools, according to the students, do not inform the students about body ideals. However, the result shows that the students consider body ideals as an important topic that needs to be dealt with in school, since they consider the adolescences of today are living with a pressure telling them what to look like.

<- FöregÄende sida 64 NÀsta sida ->