Publikationernas utveckling
MedieteknikMedia technologyCrossmediaGrafisk formgivareMediaPublikationerTryckproduktionGraphic designerPublicationsPrint
Som grafisk formgivare a?r framtiden i ett utvecklande stadium, da?r de tryckta
publikationerna o?verga?r till allt fler digitala alternativ. I detta
kandidatarbete beskrivs oron fo?r tryckproduktionens framtid och hur vi med
hja?lp av kommunikationssa?ttet Crossmedia kan hitta en lo?sning pa? problemet.
Kommunikationssa?ttet fo?rutsa?tter inte bara fo?rdelar fo?r tryck utan a?ven
andra mediekanaler i digital form, da?r mediedelarna fa?r mo?jlighet att
samspela fo?r att kunna na? ut till en bredare publik.
Det jag kommer fram till under min teoretiska del fo?rsta?rks i en produktion,
da?r jag tilla?mpar min tidigare forskning i en prototyp av en
Crossmediakampanj. Da?r riktar jag mig till barn i 4-6 a?rs a?lder fo?r att na?
ut till en ma?lgrupp som vuxit upp i den digitala va?rlden och ser
mobiltelefoner, surfplattor och datorer som en sja?lvklarhet. Kampanjen a?r
a?ven riktad till barnens fo?ra?ldrar, da? tanken a?r att de ska uppleva
produktionen tillsammans. Min teoretiskadel fo?rsta?rks a?ven i en
ma?lgruppsenka?t som redovisas i slutet arbetet.
As a Graphic Designer, the future is in a developmental stage, where printed
publications is transferred released to the increasing number of digital
options. In this bachelor describes concerns about the future of print and how
Crossmedia can find a solution to the problem. The communication method is
benefitial not only to print, it also benefits other media channels in digital
form. Where the media components are allowed to interact in order to reach out
to a wider audience.
I prove my claims with my theoretical part through a production where I apply
my research in a prototype of a Crossmedia campaign. I focus on children, ages
4-6 years old, in order to reach out to an audience that has grown up in the
digital age and sees mobile phones, tablets and computers as something that has
always been there. The campaign is also directed to the parents, because the
idea is that they will experience the production together. My theoretical part
is also enhanced in an audience survey, that is presented towards the end of
the work.