Sök:

Publikationernas utveckling


Som grafisk formgivare a?r framtiden i ett utvecklande stadium, da?r de tryckta publikationerna o?verga?r till allt fler digitala alternativ. I detta kandidatarbete beskrivs oron fo?r tryckproduktionens framtid och hur vi med hja?lp av kommunikationssa?ttet Crossmedia kan hitta en lo?sning pa? problemet. Kommunikationssa?ttet fo?rutsa?tter inte bara fo?rdelar fo?r tryck utan a?ven andra mediekanaler i digital form, da?r mediedelarna fa?r mo?jlighet att samspela fo?r att kunna na? ut till en bredare publik. Det jag kommer fram till under min teoretiska del fo?rsta?rks i en produktion, da?r jag tilla?mpar min tidigare forskning i en prototyp av en Crossmediakampanj. Da?r riktar jag mig till barn i 4-6 a?rs a?lder fo?r att na? ut till en ma?lgrupp som vuxit upp i den digitala va?rlden och ser mobiltelefoner, surfplattor och datorer som en sja?lvklarhet. Kampanjen a?r a?ven riktad till barnens fo?ra?ldrar, da? tanken a?r att de ska uppleva produktionen tillsammans. Min teoretiskadel fo?rsta?rks a?ven i en ma?lgruppsenka?t som redovisas i slutet arbetet. As a Graphic Designer, the future is in a developmental stage, where printed publications is transferred released to the increasing number of digital options. In this bachelor describes concerns about the future of print and how Crossmedia can find a solution to the problem. The communication method is benefitial not only to print, it also benefits other media channels in digital form. Where the media components are allowed to interact in order to reach out to a wider audience. I prove my claims with my theoretical part through a production where I apply my research in a prototype of a Crossmedia campaign. I focus on children, ages 4-6 years old, in order to reach out to an audience that has grown up in the digital age and sees mobile phones, tablets and computers as something that has always been there. The campaign is also directed to the parents, because the idea is that they will experience the production together. My theoretical part is also enhanced in an audience survey, that is presented towards the end of the work.

Författare

Sophie Ottosson

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Inst. för teknik och estetik, DITE

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..