Sök:

Sökresultat:

739 Uppsatser om Rćvaror - Sida 2 av 50

VarumÀrkesutvidgningar av kapitalintensiva varor - Och dess pÄverkan pÄ huvudvarumÀrke med stark image

Ett sÀtt för företag att utnyttja existerande varumÀrken Àr att utveckla sitt befintliga produktsortiment med hjÀlp av dessa, en sÄ kallad varumÀrkesutvidgning. Teorin tar upp diverse risker med varumÀrkesutvidgningar och hur dessa kan pÄverka konsumenternas syn pÄ huvudvarumÀrkets image. Syftet med denna uppsats Àr att analysera hur en horisontell varumÀrkesutvidgning pÄverkar imagen pÄ kapitalintensiva varor som innehar en stark varumÀrkesimage. Som kapitalintensiva varor har vi valt att undersöka bilar dÄ det Àr en vara som pÄ ett mycket bra sÀtt föresprÄkar den gruppen dÄ en hög finansiell risk mÄste tas i samband med förvÀrv. De varumÀrken som undersöks Àr BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen, Toyota och Volvo, som alla Àr bilmÀrken med stark varumÀrkesimage.

Distribution av ömtÄliga varor

I denna uppsats undersöks distribution av ömtĂ„liga varor. Syftet med denna uppsats var att belysa hur handelstrĂ€dgĂ„rdar förhĂ„ller sig till sina tĂ€nkbara distributörer. En fallstudie av tvĂ„ handelstrĂ€dgĂ„rdar har utförts och det insamlade materialet har anvĂ€nts för att söka svar pĂ„ syftet med uppsatsen. Studien har visat att företagen inte följde nĂ„gon speciell metod vid valet av distributionskanaler och pĂ„ grund av varans ömtĂ„lighet valdes korta distributionskanaler. Övriga faktorer som pĂ„verkade valet av distributionskanaler var företagets kunder, konkurrenter, varans kvalitet, företagets geografiska lĂ€ge och kunskapen om varan..

VarumÀrkesutvidgningar av kapitalintensiva varor - Och dess pÄverkan pÄ huvudvarumÀrke med stark image

Ett sÀtt för företag att utnyttja existerande varumÀrken Àr att utveckla sitt befintliga produktsortiment med hjÀlp av dessa, en sÄ kallad varumÀrkesutvidgning. Teorin tar upp diverse risker med varumÀrkesutvidgningar och hur dessa kan pÄverka konsumenternas syn pÄ huvudvarumÀrkets image. Syftet med denna uppsats Àr att analysera hur en horisontell varumÀrkesutvidgning pÄverkar imagen pÄ kapitalintensiva varor som innehar en stark varumÀrkesimage. Som kapitalintensiva varor har vi valt att undersöka bilar dÄ det Àr en vara som pÄ ett mycket bra sÀtt föresprÄkar den gruppen dÄ en hög finansiell risk mÄste tas i samband med förvÀrv. De varumÀrken som undersöks Àr BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen, Toyota och Volvo, som alla Àr bilmÀrken med stark varumÀrkesimage.

Privatimport av varor enligt cirkulationsdirektivet

Harmonisering av punktskatter har skett frÀmst genom RÄdets direktiv 92/12/EEG om allmÀnna regler för punktskattepliktiga varor och om innehav, flyttning och övervakning av sÄdana varor, det s k cirkulationsdirektivet. Cirkulationsdirektivets bestÀmmelser innebÀr att varorna i och för sig blir skattepliktiga nÀr de produceras inom EU eller förs in till EU, men att de kan cirkulera fritt inom gemenskapen utan beskattningskonsekvenser. Varorna hanteras under s k suspension. För privatpersoners inköp för eget bruk, Privatimport, gÀller dock att varan punktbeskattas i inköpslandet. Denna problematik aktualiserades i det uppmÀrksammade ?Man in Black-fallet? dÄ det ej var frÄga om privatimport i direktivets bemÀrkelse dÄ varorna personligen mÄste föras över grÀnsen för att de skulle kunna punktbeskattas i inköpslandet.

Kan hÄllbarhet sÀljas? : En kvantitativ fallstudie om hur försÀljning av hÄllbara varor kan ökas i det personliga sÀljmötet

Dagens konsumtionsmönster Ă€r ohĂ„llbart och för att lyckas övergĂ„ till en hĂ„llbar utveckling krĂ€vs förĂ€ndringar i beteenden och livsstilar hos företag och konsumenter. I detta arbete har vi fokus pĂ„ vad företag kan göra för att vara drivande i att skapa en mer hĂ„llbar konsumtion. Mer specifikt ser vi till det personliga sĂ€ljmötet och hur försĂ€ljningen av hĂ„llbara varor skulle kunna ökas. Detta Ă€r riktat mot detaljhandelsföretag inom klĂ€d- och textilbranschen dĂ€r vi undersöker ÅhlĂ©ns som fallföretag för att belysa vilka bakomliggande faktorer som kan pĂ„verka försĂ€ljningen av hĂ„llbara varor vid det personliga sĂ€ljmötet.Vi menar att försĂ€ljare Ă€r en viktig position att se till dĂ„ de Ă€r lĂ€nken mellan företaget och kund och dĂ€rför har de möjlighet att pĂ„verka kunders val. Teorierna i detta arbete handlar om olika faktorer som pĂ„verkar försĂ€ljningsutfallet vid det personliga sĂ€ljmötet samt förklarar hĂ„llbarhetens komplexa natur.

HushÄllens statuskonsumtion : PÄverkas vi av vÄr omgivning?

Syftet med detta arbete Àr att med hushÄllsbarometerns mikro- och makroindex undersöka om ett beteende liknande Keeping Up With the Joneses gÄr att skönja i hushÄllens konsumtion. Mer specifikt sÄ vill vi med OLS som estimationsteknik anvÀnda Konjunkturinstitutets mikro- och makroindex som förklarande variabler för att se om det gÄr att belÀgga en signifikant pÄverkan pÄ olika konsumtionsvaror pÄ makronivÄ. Tanken Àr att bÄde titta pÄ typiska varor som i litteraturen om relativ konsumtion faller inom begreppet statusvaror, sÄsom bilar, och varor som faller utanför, sÄsom mat. Helt i enlighet med uppstÀlld förvÀntan Àr inte resultaten men om vi tÀnker att bilar Àr den mest uttalade statusprodukten med hög visibilitet och mat den med lÀgst statussignal Àr resultaten ÀndÄ i enlighet med tesen att individens uppfattning av omgivningen pÄverkar det enskilda konsumtionsbeteendet..

FramtidsförvÀntningsundersökningars förmÄga att förklara och prognostisera hushÄllens inköp av varaktiga varor.

I denna uppsats undersöks om befintliga konsumtionsmodeller förbÀttras nÀr det adderas en specifik variabel för framtidsförvÀntningar till dem eller om framtidsförvÀntningarna redan Àr inbakade i dessa modeller genom andra variabler. För att undersöka detta har en variabel för hushÄllens förvÀntningar adderats till tvÄ befintliga konsumtionsmodeller. DÀrefter har skillnaderna jÀmförs, dels i förklarningsvÀrde och dels i prognosförmÄga. Undersökning baseras pÄ svensk data frÄn tidsperioden 1980 till 2006. Resultaten tyder pÄ att hushÄllens förvÀntningar Àr icke-signifikanta i modellskattningarna.

Dubbla intressen inom dagligvaruhandeln : KĂ€rnverksamhet kontra Legitimitet

Syfte: Syftet med vÄr studie Àr dels att undersöka hur ICA styr sina kunder i butiken med hjÀlp av rumsliga faktorer. Vidare vill vi studera hur ICA framstÀller sig vad gÀller miljösatsningar och hur de arbetar med miljövÀnliga varor i butiken.Metod: VÄr datainsamling bestÄr av en dokumentstudie av hemsidor, en observationsstudie i uppsatsens aktuella butiker samt en semistrukturerad intervjustudie med Àgare alternativt butikschef för respektive butik (fyra stycken). Dokumentstudien bestÄr i sin tur av tvÄ delstudier. I delstudie 1 studerar vi ICAs centrala hemsida och i delstudie 2 studerar vi butikernas egen hemsida.Resultat/slutsats: Studiens resultat visar att butikerna, med hjÀlp av rumsliga styrmedel, har möjlighet att utforma sina lokaler för att frÀmja kÀrnverksamhet och affÀrsidé. Ett antal legitimitetsskapande miljöaspekter stÄr omnÀmna pÄ ICAs centrala hemsida.

SET : Framtidens betalningssystem för kontokortsbetalning via Internet?

Rapporten behandlar en undersökning av SET (Secure Electronic Transacion) vilket Àr ett system för sÀkra kontokortsbetalningar över Internet. Min undersökning har inkluderat företag och banker som erbjuder sina kunder möjligheten att betala varor med SET. Rapporten tar upp vilka Äsikter och erfarenheter parterna har nÀr det gÀller SET och dess framtid som betalningssÀtt.I rapporten behandlas Internet och dess uppbyggnad, elektronisk handel och olika sÀtt att betala varor som bestÀlls via Internet, kryptering och vad som krÀvs för att ett betalningssystem skall anses sÀkert samt SET och dess funktioner vid betalning över Internet.Jag har genom litteraturstudier, intervjuer och enkÀter kommit fram till att SET Àr en bra teknik, men som Ànnu inte slagit igenom hos anvÀndarna. Bankerna tror pÄ SET som betalningssystem, medan företagen anser att SET troligtvis spelat ut sin rÀtt..

"Man vet att det förekommer" : En kvalitativ studie om hur konsumenter uppfattar dagligvaruhandelns kommunikation av hÄllbara varor

Att vi lever i ett samhÀlle som krÀver mer av jordens resurser Àn den sjÀlv kan ÄterhÀmta sig frÄn Àr vida omtalat, dÀr förÀndrade konsumtionsmönster Àr en vÀg att bidra till ett mer hÄllbart samhÀlle. MÄnga företag Àr idag engagerade i hÄllbarhetsfrÄgor, kommunicerar mer hÄllbara budskap samt utökar sina sortiment av hÄllbara varor. Dock Àr hÄllbar kommunikation en mycket svÄr uppgift för marknadsförare. Svenska konsumenter vÀljer till viss mÄn hÄllbara varor framför konventionella, men upplever att det inte finns tillrÀckligt med information som framhÀver hÄllbara varors fördelar. Denna kvalitativa studie riktar fokus till hur konsumenter uppfattar dagligvaruhandelns kommunikation av hÄllbara varor i syfte att förstÄ vilken typ av kommunikation som har en positiv pÄverkan pÄ konsumenterna och vilken de inte stimuleras av. För att möjliggöra detta har vi utgÄtt frÄn de initiala stegen av individens förmÄga att uppfatta kommunikation.

Belöningssystem i svenska smÄföretag : En kvantitativ studie som undersöker vad motiven till belöningssystem i svenska smÄföretag Àr

Dagens konsumtionsmönster Ă€r ohĂ„llbart och för att lyckas övergĂ„ till en hĂ„llbar utveckling krĂ€vs förĂ€ndringar i beteenden och livsstilar hos företag och konsumenter. I detta arbete har vi fokus pĂ„ vad företag kan göra för att vara drivande i att skapa en mer hĂ„llbar konsumtion. Mer specifikt ser vi till det personliga sĂ€ljmötet och hur försĂ€ljningen av hĂ„llbara varor skulle kunna ökas. Detta Ă€r riktat mot detaljhandelsföretag inom klĂ€d- och textilbranschen dĂ€r vi undersöker ÅhlĂ©ns som fallföretag för att belysa vilka bakomliggande faktorer som kan pĂ„verka försĂ€ljningen av hĂ„llbara varor vid det personliga sĂ€ljmötet.Vi menar att försĂ€ljare Ă€r en viktig position att se till dĂ„ de Ă€r lĂ€nken mellan företaget och kund och dĂ€rför har de möjlighet att pĂ„verka kunders val. Teorierna i detta arbete handlar om olika faktorer som pĂ„verkar försĂ€ljningsutfallet vid det personliga sĂ€ljmötet samt förklarar hĂ„llbarhetens komplexa natur.

Kontroll- och verksamhetskriteriet i teori och praktik. En granskning av det kommunalÀgda bolaget Renova AB

NÀr kommuner köper varor och tjÀnster skall det enligt lag ske en offentlig upphandling. Enligt praxis frÄn EU-domstolen behöver inte kommuner genomföra en upphandling dÄ de köper varor eller tjÀnster frÄn kommunala bolag som de sjÀlva Àger helt eller delvis tillsammans med en eller flera andra kommuner, under förutsÀttning att de sÄ kallade Teckal-kriterierna Àr uppfyllda. I denna uppsats har vi tittat nÀrmare pÄ det kommunalÀgda bolaget Renova AB för att utreda hur Àgarkontrollen ser ut enligt de dokument och handlingar som finns att tillgÄ, för att sedan försöka utreda huruvida dessa riktlinjer följs i praktiken. I vÄrt fall har syftet varit att granska de styrdokument som upprÀttats vad gÀller det kommunalÀgda bolaget Renova AB mot bakgrund av Teckal-kriterierna..

FrÄn Traditionell handel till Elektronisk handel : med avseende pÄ Internethandel mellan specialvaruföretag och konsument.

MÀnniskan har under lÄng tid bedrivit handel med varor och tjÀnster. Genom att nya hjÀlpmedel för handel utvecklas, förÀndras handeln och dess former. Elektronisk handel kan bedrivas via Internet. Elektronisk handel via Internet medför flera fördelar, men ocksÄ nackdelar, problem, konsekvenser och risker för företag som inför/bedriver Internethandel.Det finns skilda meningar om huruvida specialvaror bör sÀljas via Internet, och om företag som tillverkar och/eller saluför denna typ av varor bör bedriva Internethandel mot konsument. En litteraturstudie och en intervjustudie har genomförts för att undersöka om det Àr lÀmpligt för specialvaruföretag att införa Internethandel mellan företag och konsument.

EfterfrÄgan pÄ beroendeframkallande varor : En studie om hur efterfrÄgan pÄ snusprodukter har reagerat pÄ prisökningar i Sverige mellan 1999-2009

Denna uppsats behandlar de relativa prisökningar som skett för snusprodukter i Sverige och vill undersöka om dessa har lett till minskad efterfrÄgan som nationalekonomisk teori föreslÄr. UtifrÄn teori och tidigare forskning har en efterfrÄgemodell konstruerats för att möjliggöra en statistik undersökning.Variablerna som ingÄr i modellen Àr inhÀmtade frÄn Statistiska centralbyrÄns prisenhet och Swedish Match AB och inkluderar prisuppgifter för varor, försÀljningsstatistik och disponibel inkomst under tidsperioden 1999-2009.Resultaten frÄn regressionsanalyser för tidsseriedata visar pÄ att de ökade priserna har haft en negativ inverkan pÄ efterfrÄgan pÄ snus under den gÀllande tidsperioden, men att denna effekt varit förhÄllandevis liten..

E-HANDELSRETURER AV KONFEKTIONSVAROR -En studie av unga konsumenters returbeteende och vilja till ansvarstagande för ett mer miljömÀssigt hÄllbart returflöde

Detaljhandeln över internet har under de senaste Ären ökat stadigt och konfektionsvaror(klÀder, skor och accessoarer) tillhör de varor som svenska konsumenter e-handlar flitigast. Itakt med den ökade e-handeln ökar ocksÄ antalet varor som mÄste returneras. Det faktum attkonsumenten inte har möjlighet att testa varorna innan köpet bidrar till osÀkerhet och medföratt konfektionsvaror tillhör de varor som returneras mest. Möjligheten till returer vÀrderashögt av konsumenterna och dÀrför erbjuder mÄnga företag i dagslÀget billiga eller heltavgiftsfria returer. Ett köpbeteende hÄller pÄ att skapas dÀr konsumenten bestÀller hembetydligt fler varor Àn annars och returnerar flertalet.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->