Sök:

Sökresultat:

2438 Uppsatser om Rättvisemärkta produkter - Sida 16 av 163

Att attrahera kompetens : vilka dimensioner av anseende Àr viktiga för att företag ska attrahera kompetens

Att attrahera kompetent personal a?r mycket avgo?rande fo?r att fo?retag ska prestera va?l i framtiden, och fo?r att lyckas med detta a?r det viktigt att fo?retag har ett bra anseende. Anseende a?r dock en komplex tillga?ng och besta?r av flera dimensioner. Syftet med denna uppsats a?r att ta reda pa? vilka dimensioner av anseende som a?r viktigast fo?r att attrahera kompetent personal.

FrÄn förberedelse till upplevelse : Hur anvÀndarupplevelsen i e-handel kan efterlikna upplevelsen frÄn en fysisk butik med fokus pÄ single brandföretag

SyfteSyftet med denna studie har varit att undersöka vilka delar av upplevelsen som konsumenten fÄr i en fysisk single brandbutik som bör efterliknas och lyftas in i samma företags digitala butik. Det har Àven varit att se hur vÀl företag förmedlar sina kÀrnvÀrden till sina konsumenter i den fysiska butiken. Slutligen har det undersökts vad som Àr viktigt nÀr det kommer till egenskaper, funktioner och upplevelsen generellt för konsumenter nÀr de handlar online.ProblemformuleringVad som gör denna studie speciellt intressant Àr att de single brandföretag jag har undersökt bedriver egen fysisk samt digital butik dÀr de sÀljer sina produkter, men de har Àven ÄterförsÀljare som sÀljer samma produkter och blir pÄ sÄ sÀtt deras konkurrenter. Eftersom dessa single brandföretag har ett varumÀrke och kÀrnvÀrden som de mÄste leva upp till kan de inte sÀnka priserna pÄ sina produkter pÄ samma sÀtt som deras ÄterförsÀljare kan. Skulle dÄ lösningen kunna vara att försöka lyfta in upplevelsen konsumenterna fÄr i den fysiska butiken in i den digitala butiken för att förmedla en bra varumÀrkesupplevelse?SlutsatsDenna studie grundade sig pÄ en modell som beskriver hur en bra anvÀndarupplevelse kan skapas.

VarulagervÀrdering i tillverkande företag : -en kvalitativ studie i hur tillverkande företag vÀrderar sina lager

Varulager Àr en post som tar upp en mycket stor del av ett företags tillgÄngar. VÀrderingsproblematiken Àr vÀldigt stor och mÄnga företag lÀgger ner betungande arbete för en korrekt vÀrdering av sitt varulager. Vi har dÀrför valt att studera hur tillverkande företag inom olika branscher skiljer sig frÄn varandra vid vÀrdering av varulager.Tillverkande företag Àr företag som har olika slags tillverkning. I den hÀr typen av företag förÀdlas produkter frÄn obearbetade rÄvaror till fÀrdiga produkter. PÄ sÄ sÀtt uppstÄr tre olika lager, lager av rÄvaror, produkter i arbete och lager av fÀrdiga varor.Vid vÀrdering av dessa lager finns olika flödesmodeller och vÀrderingsprinciper att tillgÄ.

Sötsaker i förskolan : En intervjuundersökning om förÀldrars syn pÄ mat och sötsaker i förskolan

Detta Àr en studie om förÀldrars tankar om maten som serveras barnen i förskolan samt vilka Äsikter de har om förekomsten av sötsaker och sötade produkter. Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer med sex förÀldrar till barn frÄn tvÄ olika förskolor i en kommun. Tre förÀldrar pÄ varje förskola fick svara pÄ frÄgor om deras tankar om maten pÄ förskolan och vad de har för instÀllning till att det serveras sötsaker pÄ förskolan.          Flera undersökningar visar att socker inte Àr bra ur hÀlsosynpunkt. Sötsaker Àr en bidragande orsak till flera ohÀlsosamma tillstÄnd och sjukdomar. De flesta av förÀldrarna var eniga om att det var bra att erbjudandet av sötsaker i förskolan minskat.

Högt pris hög kvalitet? : En empirisk analys av sambandet mellan pris och kvalitet pÄ konsumentvaror

Sedan 50-talet har flera empiriska studier bevisat att det finns positiva samband mellan prisoch kvalitet pĂ„ flera konsumentvarumarknader i olika lĂ€nder. Även om korrelationen mellanpris och kvalitet vanligtvis Ă€r relativt lĂ„g, anvĂ€nder konsumenterna Ă€ndĂ„ priset som entumregel för att bedöma kvaliteten. I uppsatsen visas det empiriska sambandet mellan pris ochbedömd kvalitet för ett antal konsumentprodukter i Sverige som konsumenttidningen RĂ„d &Rön har kvalitetstestat Ă„r 2011. Analysen baseras i huvudsak pĂ„ Spearmansrangkorrelationstest (rs). Resultaten i vĂ„r uppsats Ă€r i linje med tidigare studier.

FrÄn ansikte-mot-ansikte till internet : Drivkrafter bakom att sprida electronic word-of-mouth

Kommunikation mellan konsumenter om produkter, word-of-mouth (WOM), kan pÄverka konsumenters köpbeslut. DÀrför Àr det viktigt att förstÄ varför konsumenter sprider information om produkter. Tidigare forskning har till stor del undersökt drivkrafter bakom WOM som ett generellt koncept, men pÄ grund av att vi allt mer kommunicerar via elektroniska kanaler kan motiven bakom att sprida WOM ha förÀndrats. Forskning om detta kan bidra med ny kunskap inom omrÄdet, varför denna undersökning syftar till att studera vilka drivkrafter som finns bakom electronic word-of-mouth (eWOM). En sjÀlvadministrerad enkÀt besvarades elektroniskt av 150 respondenter för att undersöka sju olika drivkrafter.

Ekologiska Desserter med BĂ€r - En produktutveckling

Den allt snabbare vÀxande marknaden för livsmedel i Sverige gör att det behövs fokusering pÄ produktutveckling för livsmedelsföretag. Detta projekt innefattar en produktutveckling vars mÄl var att utveckla ekologiska desserter med bÀr som huvudrÄvara. Genom observationer har vi undersökt vilka desserter som finns nu i den svenska dagligvaruhandeln och vi har sett att det idag saknas produkter i kategorin fÀrdiga desserter med fokus pÄ bÀr och ekologi. Vi har anvÀnt oss av ett kvalitativt angreppssÀtt med halvstrukturerade individuella intervjuer och en fokusgrupp för att fÄ förstÄelse för förutsÀttningarna att utveckla ekologiska desserter med bÀr. Syftet har varit att utföra en förundersökning som i detta projekt innebar att fÄ ett förhÄllningssÀtt till desserter, ekologi, mervÀrden och bÀr, dessutom en produktutveckling.

Kommunikation i anvÀndbarhetstester : En kommunikationsanalys utförd pÄ anvÀndbarhetstester

I och med att informationsteknologin (IT) har utvecklats sÄ har det uppkommit nyamöjligheter att kommunicera över allt lÀngre avstÄnd. Samtidigt har marknaden förmÄnga IT-företag blivit allt mer global vilket innebÀr att produkter behöver anpassasoch utformas sÄ de kan anvÀndas i flera olika lÀnder. Inom interaktionsdesign försökerman jobba nÀra de presumtiva anvÀndarna för att utvÀrdera produkter, genom sÄkalladeanvÀndbarhetstester, innan de lanseras. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka omkommunikationen mellan deltagare som befinner sig pÄ samma fysiska plats somtestledare skiljer sig stort frÄn kommunikationen mellan deltagare och testledare sominte gör det och hur detta pÄverkar anvÀndbarhetstestet och dess tolkning. Dettaundersöks genom kommunikationsanalys av inspelningar av tvÄ anvÀndbarhetstest, tvÄdÀr testledare och deltagare befinner sig pÄ samma plats och tvÄ dÄ de inte gör det.

"Showrooming" : - Hur pÄverkas handeln dÄ den fysiska butiken reduceras till en utstÀllningslokal?

Uppsatsen berör den uppmÀrksammade trenden showrooming, att informationssöka produkter i fysisk butik men sedan genomföra köpet via en konkurrent online ? en typ av friÄkande frÄn offline- till onlinekanalen. Syftet Àr att förklara hur showroomingsker vid köp av produkter som potentiellt lÀmpar sig för detta, bl.a. genom att identifiera vilka faktorer som driver fenomenet. Produkter som sÀrskilt pÄverkas av detta fenomen Àr upplevelsevaror som inhandlas med lÄg frekvens till hög kostnad.

Ett produktutvecklande IT-företag med rötter frÄn konsultbranschen

I denna uppsats har vi undersökt ett produktutvecklande IT-företag med rötter frÄn konsultbranschen. Syftet med uppsatsen var att se hur ett produktutvecklande IT-företag skiljer sig frÄn ett konsultföretag. Vi har Àven undersökt hur det produktutvecklande företagets rötter frÄn konsultbranschen pÄverkar arbetet med produktutvecklingen. Vi undersökte detta genom att pÄ ett IT-företag göra en kvalitativ studie som frÀmst bestod av intervjuer. Med hjÀlp av teorier har vi undersökt företaget inom fyra olika omrÄden: företagets systemutvecklingsarbete, skillnader mellan tjÀnster och produkter, organisationens utveckling och företagets interorganisatoriska nÀtverk.

Smart konsumtion : unga vuxnas attityd till miljö- och rÀttvisemÀrkta produkter

We are more aware than ever about our impact on the common environment and the world's population. Consumption awareness can be one way to take social and environmental responsibility. This study aims to examine young adults' (19-30 years) attitudes toward consumption awareness in Sweden. Consumption awareness is treated in this study as the consumption of environmental and fair-trade labeled products that have been certified of a third party. The study is limited to everyday commodities, which in this case is groceries, household consumables and clothing.

Krav pÄ KRAV : En attitydundersökning gjord pÄ företagsekonomistudenter vid Uppsala Universitet

Aldrig förr har den svenska konsumenten varit sÄ hÀlso- och miljömedveten. Ett resultat av detta Àr att fler mervÀrdesmÀrkningar har dykt upp pÄ vÄra butikshyllor. En av de mest kÀnda mervÀrdesmÀrkningarna inom ekologiskt producerade varor Àr i dagslÀget KRAV-mÀrkningen.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om Uppsala Universitets företagsekonomistudenters attityder gentemot KRAV-mÀrkta produkter stÀmmer överens med den bild som KRAV vill förmedla. Studenterna har fÄtt ange vilka produktattribut de anser vara av störst vikt vid livsmedelsinköp, vilka sedan har jÀmförts med hur vÀl de anser att KRAV uppfyller dessa. Genom detta har vi kunnat urskilja en generell attityd hos studenterna gentemot KRAV-mÀrkta produkter.Resultatet visar pÄ att studenterna har en positiv attityd gentemot KRAV-mÀrkta varor.

Kaffet spelar roll : En kvalitativ studie över organisationen RÀttvisemÀrkts varumÀrkeskommunikation och hur en grupp mottagare uppfattar varumÀrket

Syftet med vÄr uppsats Àr att ta reda pÄ vad organisationen RÀttvisemÀrkt vill kommunicera med sitt varumÀrke och hur en grupp mottagare uppfattar det. Genom att göra intervjuer med kommunikationsansvarige pÄ RÀttvisemÀrkt samt personer som via sina organisationer/företag medverkat i RÀttvisemÀrkts kampanj ?Vi dricker RÀttvisemÀrkt kaffe?, utreder vi vÄra frÄgestÀllningar för att kunna uppnÄ undersökningens syfte.RÀttvisemÀrkt Àr ett varumÀrke eller snarare en produktmÀrkning, vilket innebÀr att endast produkter kan vara mÀrkta, inte företag, platser eller annat. Det Àr ett mervÀrde Ät företag eller produkter. VarumÀrket RÀttvisemÀrkt pÄtrÀffas pÄ bland annat kaffe, kakao, apelsiner och textiler.

IPv6 - Inte lĂ€ngre frĂ„gan OM och inte sĂ„ mycket NÄR utan snarare HUR!

ProblemomrÄde: Idag har Internet blivit var mans egendom. Detta innebÀr tyvÀrr en hel del problem. Det tydligaste vi stÄr inför idag Àr att IP-adresserna hÄller pÄ att ta slut. För att bli av med problemet anvÀnds olika temporÀra lösningar ("lappningsteknik") men Àven en permanent lösning utvecklas, nÀmligen Ipv6 (Internet Protocol version 6).Det nya protokollet löser adressbristen men har Àven mÄnga andra funktioner sÄ som sÀkerhet och bÀttre routinglösningar. Vi stÀllde oss dÄ frÄgan varför har ingen övergÄng skett trots dessa fördelar. FrÄgestÀllning: Var i övergÄngen mellan IPv4 och IPv6 stÄr vi idag? Varför har inte övergÄngen mellan IPv4 och IPv6 redan skett? Vilka Àr de största anledningarna och vilka fler möjliga finns det? Slutsats: Arbetet visar att tiden för en övergÄng Ànnu inte Àr inne.

Utredning av tvÀttning vid Volvo CE Components

Detta examensarbete Àr resultatet av en utredning av tvÀttning och rengöring av produkter som tillverkas pÄ Volvo Construction Equipment Components AB i Eskilstuna. Arbetet Àr uppdelat pÄ tvÄ huvudomrÄden, tvÀttning i processen samt slutgiltig renhet. Skillnaderna mellan dessa Àr framförallt att det finns faststÀllda krav pÄ den slutgiltiga renheten för artiklarna men en motsvarande mÀrkning saknas för de olika tillverkningsstegen. Idag tvÀttas ungefÀr 70% av TMAs artiklar i en central tvÀttstation. I och med detta uppstÄr en hel del problem med ledtider och kvalitet.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->