Sök:

Att attrahera kompetens

vilka dimensioner av anseende är viktiga för att företag ska attrahera kompetens


Att attrahera kompetent personal a?r mycket avgo?rande fo?r att fo?retag ska prestera va?l i framtiden, och fo?r att lyckas med detta a?r det viktigt att fo?retag har ett bra anseende. Anseende a?r dock en komplex tillga?ng och besta?r av flera dimensioner. Syftet med denna uppsats a?r att ta reda pa? vilka dimensioner av anseende som a?r viktigast fo?r att attrahera kompetent personal. Fo?r att definiera de dimensioner som tillsammans bygger upp ett fo?retags anseende har modellen The Corporate Reputation Quotient anva?nts vilken delar anseende i fo?ljande: vision och ledarskap, arbetsmiljo?, ka?nsloma?ssig attraktion, produkter och tja?nster, ekonomisk fo?rma?ga samt samha?llsansvar. Kompetent personal representeras i denna uppsats av studenter som la?ser sista a?ren pa? Uppsala universitet, och dessa har fa?tt medverka i en enka?tunderso?kning fo?r att finna hur de olika dimensionerna a?r viktade. De slutsatser som har kunnat dras fra?n denna underso?kning a?r att det finns skillnader mellan hur viktiga de olika dimensionerna a?r, och att de viktigaste dimensionerna a?r samha?llsansvar samt produkter och tja?nster.

Författare

Ludvig Larsson Åkerman Oskar Eriksson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..