Sök:

Från ansikte-mot-ansikte till internet

Drivkrafter bakom att sprida electronic word-of-mouth


Kommunikation mellan konsumenter om produkter, word-of-mouth (WOM), kan påverka konsumenters köpbeslut. Därför är det viktigt att förstå varför konsumenter sprider information om produkter. Tidigare forskning har till stor del undersökt drivkrafter bakom WOM som ett generellt koncept, men på grund av att vi allt mer kommunicerar via elektroniska kanaler kan motiven bakom att sprida WOM ha förändrats. Forskning om detta kan bidra med ny kunskap inom området, varför denna undersökning syftar till att studera vilka drivkrafter som finns bakom electronic word-of-mouth (eWOM). En självadministrerad enkät besvarades elektroniskt av 150 respondenter för att undersöka sju olika drivkrafter. Resultatet indikerar att tillfredsställelse och altruism är drivkrafter bakom eWOM, medan vi inte fann stöd för att övriga drivkrafter skulle ha någon betydelse. Denna kunskap kan användas av företag i samband med att skapa strategier för att aktivt uppmuntra och underlätta för sina kunder att sprida eWOM.

Författare

Josefine Lemos Susanna Wedén

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..