Sök:

Sökresultat:

2438 Uppsatser om Rättvisemärkta produkter - Sida 15 av 163

Lean production - frÄn teori till praktik

Deltaco Àr ett medelstort företag som sÀljer IT-relaterade produkter till datorbutiker, installatörer, industrikunder etc. men ej till slutkund. Deltaco har ett dotterbolag i Finland och ett i Danmark och flera avdelningar i Flemingsberg. Examensarbetet gjordes pÄ avdelningen som heter RMA ( Retur Material Authorization). RMAs uppgifter Àr att ta hand om returnerade produkter som omfattas av garanti.

Information Technology Infrastructure Library (ITIL) -en studie om upplevelser av införandet

Dagens samhÀlle gÄr ifrÄn att vara industrisamhÀlle till att vara ett tjÀnste och servicesamhÀlle. SÄ gör Àven företagens IT-avdelningar som gÄr frÄn att erhÄlla produkter till att erbjuda tjÀnster. MÄnga verksamheter har anammat ramverket ITIL (Information Technology Infrastructure Library) för att genomföra denna förÀndringsprocess och börja tÀnka och arbeta med tjÀnster istÀllet för produkter. Men ITIL Àr bara möjliggöraren för dettasÄ det Àr företaget och personalen sjÀlva som mÄste förÀndras. Hur upplevs detta införandet av ITIL? Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur arbetet med ITIL upplevs, hur ITIL Àr uppbyggt och visa pÄ kopplingen mellan ITIL och systemförvaltning.

Country of Origin som marknadsföringsinstrument

Titel: Country of Origin som marknadsföringsinstrument- Om betydelsen av ursprungsland vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Problem: Vilken betydelse har ursprungsland (COO) för konsumentens köppreferenser? GÄr det att upptÀcka skillnader i COO-begreppets betydelse för produkter med hög respektive lÄg upplevd risk? Syfte: Att kartlÀgga och förstÄ fenomenet ursprungsland/Country of Origin vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Metod: GenomgÄng och översikt av för kunskapsomrÄdet relevant aktuell litteratur. Kvantitativ undersökning av betydelsen av COO för svenska konsumenters köppreferenser vid hög respektive lÄg upplevd risk. Slutsatser: COO Àr en av flera faktorer som medverkar till att pÄverka konsumentens köpbeslut. Betydelsen av COO som determinant i köpbeslutsprocessen ska inte överskattas, men gÄr heller inte att avfÀrda.

Attityder och ursprungsland : En studie av det sociala nÀtverkets pÄverkan pÄ konsumenters attityd till ursprungsland

Den ökade vÀlfÀrden har lett till en ökad konsumtion och fler valmöjligheter för den enskilde individen. Konsumenten mÄste idag göra allt flera övervÀganden med avseende pÄ olika aspekter dÄ en produkt ska köpas. I ljuset av den allt mer globaliserade marknaden med större utbud av utlÀndska produkter har ett sÀrskilt attribut kommit att fÄ större uppmÀrksamhet, nÀmligen ursprungsland. Ursprungsland har studerats av forskare sedan 1960-talet men fortfarande finns kunskapsluckor att fylla. Syftet med denna studie Àr att öka kunskapen för vad som ligger till grund för konsumentens attityd till ursprungsland.

RyggstrÀckare

LÀndryggen Àr det medicinska namnet pÄ ryggens nedre del, ungefÀr frÄn revbenen till höften. Ont i lÀndryggen kan oftast behandlas bra hos en osteopat eller eventuellt hos en kiropraktor eller naprapat. En vanlig behandling de gör dÄ, Àr att de strÀcker ut lÀndryggen pÄ personen ifrÄga. Detta för att lÀndkotorna i lÀndryggen ska strÀckas ut och fÄ avlastning. Genom att dra ut lÀndryggen ökar cirkulationen och belastningen minskar.

Utformning av en infÀstningsstandard : En utveckling av kvalitetsarbetet hos Nordmarkens Fasader AB

DÄ byggbranschen idag stÀller allt högre krav pÄ dess aktörer och rutiner för att sÀkra kvaliteten pÄden slutgiltiga produkten, har kvalitetsarbetet ocksÄ ökat i en större grad. NÄgot som spelar en storroll i detta arbete Àr kvalitetssÀkringen. KvalitetssÀkring innebÀr ett systematiskt arbete som oftaföljer ett visst kvalitetssystem eller kvalitetsmÀrke. Att detta bedrivs bevisas ofta genom en visscertifiering.Nordmarkens Fasader i Töcksfors tillverkar och monterar fönster, dörrar, fasader och tak i aluminiumoch glas. För att sÀkra kvaliteten pÄ sina produkter arbetar de efter P-mÀrkningssystemet som senareleder till att de fÄr P-mÀrka sina produkter.

Att bedöma djuromsorgspolicys inom livsmedelsbranschen

De flesta mÀnniskor anser att djurens vÀlfÀrd Àr en viktigt frÄga och det Àr en frÄga som idag engagerar mÄnga. I de flesta produktionssystem som djur hÄlls i idag finns brister gÀllande djurens vÀlfÀrd. Dessa brister skiljer sig Ät i kvantitet och allvarlighetsgrad beroende pÄ i vilken typ av system som djuren hÄlls. NÀr animaliska produkter hamnar pÄ marknaden Àr det dock svÄrt för konsumenten att kunna urskilja vilka produkter som hÀrrör frÄn djur som hÄllts i system dÀr de haft en bÀttre vÀlfÀrd. Det finns vissa mÀrkningar som kan indikera att produktionsdjuren haft en bÀttre vÀlfÀrd men för de flesta produkter saknas lÀttillgÀnglig information.

Undersökning av ungdomars kostvanor och val av inköp i skolkafeterior pÄ gymnasieskolor i Uppsala lÀn

SAMMANFATTNING Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka utbudet i skolkafeterior pÄ gymnasieskolor i Uppsala lÀn och dÀrefter granska hur kafeteriorna följde rÄden och rekommendationerna frÄn Livsmedelsverket angÄende vad som bör finnas till försÀljning i skolkafeterior. Avsikten var ocksÄ att undersöka ungdomars instÀllning till det utbud som fanns i skolkafeterian och Àven undersöka hur ungdomarnas matvanor sÄg ut. Metod: Studien utfördes genom att rektorer pÄ de sex aktuella skolorna kontaktades angÄende förfrÄgan om medverkan i studien. Efter godkÀnnande besöktes skolorna och dess kafeterior dÀr 10 slumpmÀssigt utvalda elever per skola fick fylla i en enkÀt. Skolkafeteriornas utbud undersöktes av författarna genom en inventeringsblankett. Resultat: Skolkafeteriorna hade ett utbud som inte fullstÀndigt följde Livsmedelsverkets rekommendationer om hÀlsosamma produkter. Ungdomarna tyckte dock att utbudet pÄ deras skolkafeterior var bra.

Sötningsmedel ? kunskap och konsumtion hos kostekonomstudenter vid Göteborgs universitet

Sötningsmedel kan definieras som en substans som smakar sött. Det finns mÄnga olika budskap i samhÀllet nÀr det gÀller sötningsmedel och ibland kan det dÀrför vara svÄrt för konsumenter att veta vad de ska inhandla. Som kostekonom ansvarar man ofta för inköp i stora sammanhang och pÄverkar pÄ sÄ vis mÄnga mÀnniskors kostvanor. Syftet med studien var dÀrför att fÄ veta om kostekonomstudenter vid Göteborgs universitet vÀljer produkter med sötningsmedel och vilken allmÀn uppfattning de har angÄende konsumtion av sötningsmedel. Jag ville ocksÄ veta varifrÄn de har fÄtt sin kunskap.En studie gjordes dÀr kostekonomklasserna vid Göteborgs universitet deltog i en enkÀtundersökning, sammanlagt deltog 30 studenter.

Hem ljuva hem

Sveriges landskap har en lÄng historia som gÄr hela vÀgen tillbaka till forntiden. Fram till 1600-talet verkade landskapen som egna riken i landet Sverige. Landskapen hade en egen kung och följde egna lagar. NÀr lÀnen bildades och övertog rÀtten att bestÀmma lokalt, förlorade landskapen sin egentliga funktion. Trots det lever landskapen kvar i bland annat hantverk, symboler och dialekter.

Sourcingstrategier för komplexa produkter och system

 Denna uppsats behandlar hur sourcingprocessen av komplexa system pÄ Försvarets Materielverks (FMV) kan struktureras genom att undersöka parametrar som Àr viktiga att beakta vid outsourcing. En del av FMV:s strategi grundar sig i att minska den interna verksamheten och att lÀgga större Ätaganden pÄ leverantörer av systemlösningar, för att pÄ sÄ sÀtt kunna minska behovet av interna resurser. DÀrför blir det viktigt att besvara huruvida systemansvar bör tas av FMV eller av en leverantör.Rapporten behandlar processen om att fatta ett beslut om make-or-buy och nÀr och varför det Àr motiverat att överlÄta systemansvar till leverantörer. McIvors modell om outsourcing anvÀnds för att besvara frÄgan hur FMV bör fatta ett beslut rörande make-or-buy genom att modellen tillÀmpas pÄ tre pÄgÄende projekt. DÀrefter anvÀnds "the strategic supply wheel" för att bedöma vilka parametrar som Àr viktiga att uppfylla bÄde internt och externt vid outsourcing av aktiviteter beroende pÄ om tid, kostnad eller kvalitet Àr prioriterat i respektive projekt.

Problematiken kring multibranding : Att tvinga varumÀrken bekÀnna fÀrg

Bakgrund: I dagens samhÀlle blir varumÀrken och de vÀrden de representerar allt viktigare dÀr varumÀrken i mÄnga fall frÀmst ska leverera en upplevelse. MÄnga företag har idag ett flertal produkter inom samma produktkategori för att pÄ sÄ sÀtt tÀcka sÄ stor del av marknaden som möjligt. Med detta följer problemet att sÀrskilja produkterna/varumÀrkena frÄn varandra. Syfte: VÄrt syfte Àr att tydliggöra och beskriva vilka aspekter och problem som bör uppmÀrksammas och beaktas nÀr ett företag tillÀmpar en multibranding- strategi bestÄende av likartade produkter. Genomförande: För att besvara vÄrt syfte har vi utgÄtt frÄn insamlad relevant litteratur pÄ omrÄdet.

TrÀplastkompositer ? ett material för framtiden? : en kvalitativ studie om marknadens önskemÄl för att göra trÀplastkompositer till ett mer attraktivt material för framtiden

Minskad efterfrÄgan pÄ traditionella produkter frÄn skogsindustrin kombinerat med ökad efterfrÄgan pÄ icke-fossila material medför att företag inom skogsbranschen alltmer intresserar sig för nya produktsegment. Holmen New Business Development, en forsknings- och utvecklingsavdelning inom företaget Holmen arbetar med att utveckla produkter dÀr trÀ kan ersÀtta traditionella alternativ. En möjlig produkt för avdelningen Àr Wood Plastic Composite (WPC), ett material som bestÄr av en kombination av en plastmatris och ett trÀbaserat fyllnadsmaterial som kan ges olika egenskaper vilka skiljer sig frÄn rena trÀ- och plastmaterial. Syftet med denna studie var att undersöka hur designers och produktutvecklare inom olika svenska branscher ser pÄ anvÀndandet och utvecklingen av WPC inom sina produktomrÄden, bÄde idag och i framtiden. För att undersöka detta har 18 kvalitativa intervjuer genomförts med företag inom möbel-, köks-, fönster-, dörr-, staket- och trallindustrin. Studien visar att ett lÄgt pris, hög bestÀndighet mot till exempel röta, fukt och mögel samt att materialet gÄr att bearbeta pÄ samma sÀtt som trÀ Àr de mest önskvÀrda attributen hos framtida WPC-material. MiljövÀnlighet hos produkten Àr ett attribut som respondenterna tror kommer fÄ större betydelse i framtiden men som kunderna inte Àr beredda att betala för idag.

Produktexponering pÄ sociala medier : En studie om hur bloggar och Snapchat pÄverkar konsumenters inköpsbeslut

Titel: Produktexponering pÄ sociala medier - en studie om hur bloggar och Snapchat pÄverkar konsumenters inköpsbeslut.NivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Maya Sundlöf och Malin LundHandledare: Jonas KÄgströmDatum: 2015 Syfte: VÄrt syfte Àr att undersöka om konsumenters inköpsbeslut och val av varumÀrke pÄverkas av exponering av produkter pÄ bloggar respektive Snapchat. Syftet med studien Àr att undersöka om konsumenter blir pÄverkade av kÀnda personers produktexponeringar pÄ deras bloggar och pÄ deras Snapchat.  Metod: I studien genomfördes ett experiment med 98 deltagare som var uppdelade i fyra experimentgrupper. I studien blev en experimentgrupp exponerad av produkter frÄn blogginlÀgg och en annan experimentgrupp blev exponerad av produkter frÄn bloggares Snapchat. I resterande tvÄ experimentgrupper tillÀmpades defaulteffekten för att se om det skulle pÄverka deras val av varumÀrke. Resultat & slutsats: Resultatet visar att Snapchat Àr den typ av social media som personer i större utstrÀckning blir pÄverkade av vid produktexponeringar. Bloggar pÄverkar i större utstrÀckning ett inköpsbeslut nÀr kÀnda personer ger rekommendationer.

AnvÀndarcentrerad design i utvecklingsprocessen av MonitorMobile

Varje dag interagerar samhÀllet med nya produkter och system som mÄste varaanvÀndbara och dÀrför Àr anvÀndbarhet Àr ett viktigt begrepp i detta sammanhang. Föratt enklare integrera anvÀndbarhet i utvecklingsprocesserna för dessa produkter ochsystem, anvÀnds ISO-standarden för anvÀndarcentrerad design.Syftet med denna studie Àr att undersöka huruvida Monitor ERP System AB bedrevanvÀndarcentrerad design i utvecklingsprocessen av deras mobila applikation - MonitorMobile. Som hjÀlp i denna utredning anvÀnds ISO-standarden för anvÀndbarhet ochanvÀndarcentrerad design. För att besvara problemformuleringen, har jag genomfört enretrospektiv studie och intervjuer med bestÀllare och utvecklare. För att sluta sammanutredningen har jag ocksÄ skickat ut en enkÀt till anvÀndarna.Resultatet visar att Monitor Àr villig att arbeta nÀra anvÀndarna, men de introducerardem inte i processen.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->