Sök:

Problematiken kring multibranding

Att tvinga varumärken bekänna färg


Bakgrund: I dagens samhälle blir varumärken och de värden de representerar allt viktigare där varumärken i många fall främst ska leverera en upplevelse. Många företag har idag ett flertal produkter inom samma produktkategori för att på så sätt täcka så stor del av marknaden som möjligt. Med detta följer problemet att särskilja produkterna/varumärkena från varandra. Syfte: Vårt syfte är att tydliggöra och beskriva vilka aspekter och problem som bör uppmärksammas och beaktas när ett företag tillämpar en multibranding- strategi bestående av likartade produkter. Genomförande: För att besvara vårt syfte har vi utgått från insamlad relevant litteratur på området. Vidare har vi antagit en fallstudieliknande ansats där vi genomfört 18 intervjuer vid tre skilda företag. Resultat: I de fall där företag tillämpar en multibranding-strategi bör de sträva efter att utarbeta distinkta och tydliga mervärden och kommunicera ut dessa såväl internt som externt. Det är av stor vikt att varumärkenas respektive värden till fullo är etablerade hos de anställda.

Författare

Maria Laamanen Jenny Lindgren

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Ekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..