Sök:

Sökresultat:

2438 Uppsatser om Rättvisemärkta produkter - Sida 13 av 163

Den förÀndrade mediemarknaden : -En ny verklighet för alla annonsörer?

PÄ den svenska mediemarkanden har det skett förÀndringar, vilket resulterat i att konsumenters medievanor fragmenterats. Trots att antalet medier ökat sÄ har den sammanlagda tiden som en person spenderar med de olika medierna inte tilltagit. Samtidigt som en individ ser pÄ Tv, kan denne lyssna pÄ radio och/eller chatta pÄ Internet. OvanstÄende faktorer tillsammans med ny teknik som möjliggör bortfiltrering av reklam, har lett till att dagens konsumenter erhÄllit ökad kontroll över vilka reklambudskap de vÀljer att ta del av. Följaktligen har konkurrensen om konsumenternas uppmÀrksamhet stigit och idag gÀller det för företag att finna nya vÀgar för att mÄlgruppen skall uppmÀrksamma just deras produkter.

Target costing: pÄverkan av kundstyrning och entreprenöriellt agerande

Denna uppsats behandlar i vilken utstrÀckning svenska tillverkande företag med 20-100 anstÀllda tillÀmpar huvudmomenten inom Target Costing. Dessutom undersöks om det finns samband mellan tillÀmpningen av Target Costing-momenten och kundstyrning samt entreprenöriellt agerande. FortsÀttningsvis undersöks eventuella kopplingar mellan Target Costing och företagens finansiella prestation. Relationen mellan Target Costing och finansiell prestation undersöks Àven vid olika nivÄer av kundstyrning och entreprenöriellt agerande. Totalt tillfrÄgades 280 slumpvis utvalda företag ifall de ville delta i undersökningen.

CSR ? en ny marknadsföringsstrategi?

Uppsatsens titel: CSR ? en ny marknadsföringsstrategi? Problemformulering: Hur ser konsumenter pÄ företag som arbetar med certifierade produkter och hur kan företag anvÀnda detta synsÀtt för att nÄ ut med sitt CSR-arbete till konsumenterna? Syfte: KartlÀgga hur teorin kring begreppet CSR ser ut i nulÀget. Ta reda pÄ hur konsumenter ser pÄ företags miljö- och samhÀllsarbete ? CSR. Ta reda pÄ hur ett företags CSR-arbete kan kopplas till deras marknadsföring för att nÄ ut till konsumenter för sedan jÀmföra detta med den tidigare insamlade teorin.

Aktieindexobligationer - StÄr nÀr andra faller?

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att analysera aktieindexobligationer samt att öka förstÄelsen för detta vÀrdepapper. Metod: Inledningsvis söktes mycket information frÄn bankerna i form av prospekt. Detta utökades senare till att Àven vara avkastningen som berörda vÀrdepapper haft. För att kunna utvÀrdera huruvida bankernas produkter Àr konkurrenskraftiga har tvÄ angreppssÀtt anvÀnds. Det första en konstruerad aktieindexobligation med vÀrdepapper som finns att köpa pÄ marknaden.

Effekter av en mer effektiv skuthantering: En undersökning av skuthantering - DMAB

Arbetet med denna studie gick ut pÄ att inventera vilka metoder som anvÀnts i Dannemora gruva av Dannemora Mineral AB (DMAB) gÀllande skuthanteringen under jord och ovan jord samt belysa och ge förslag pÄ hur skuthanteringen skulle kunna effektiviseras och eventuellt generera en ökad mÀngd fÀrdiga produkter och tillika högre intÀkter för företaget.Med en mer effektiv skuthantering med fokus pÄ separering av grÄberg och malm, bÄde under och ovan jord, hade DMAB erhÄllit mer fÀrdiga produkter och dÀrmed högre intÀkter. Uppsatsens resultat motiverar att en förstudie inleds i företaget. Tillkomsten av nya arbetsmoment innebÀr naturligtvis en kostnad men den torde vara liten och högst försvarlig i sammanhanget men mÄste utredas i den rekommenderade förstudien. Det handlar ocksÄ om andra besparingsaspekter som exempelvis minskade transport- och hanteringskostnader och i förlÀngningen Àven miljöbesparing, vilka dock ej Àr medtagna i den hÀr studien..

Ett kreativare Swedish Lapland : En konceptutveckling av ett innovationsverktyg för produktutveckling

I dagens samhÀlle söker sig mÀnniskor till upplevelser samtidigt som resande i ett globalt perspektiv ökar. För att konkurrera pÄ den globala marknaden och för att följa utvecklingen sÄ har en nationell strategi för svensk besöksnÀring tagits fram. Strategin kallas Vision2020 och fokuserar pÄ destinationsutveckling samt utveckling av exportmogna produkter för att öka Sveriges attraktionskraft och fÄ fler resenÀrer att besöka Sverige. Denna studie fokuserar pÄ hur kreativitet kan anvÀndas för att skapa mer innovativa produkter. Syftet Àr att undersöka hur ett innovationsverktyg kan utformas utifrÄn kreativitetsteori och empiri för produktutveckling Ät smÄföretag inom besöksnÀringen i Swedish Lapland.

EU-lagstiftning skapar utslagning av aktörer och komplexa kundrelationer - en studie av svensk kemikaliedistribution

Kemikalieindustrin i Europa stÄr inför en stor förÀndring. En ny lagstiftning kallad REACH - Registration, Evaluation, Authorization of Chemicals ska ersÀtta ett 40- tal Àldre lagar som reglerade hantering av kemiska preparat. Syftet med den nya kemikalielagstiftningen Àr bland annat att frÀmja utbytet av farliga kemikalier till miljövÀnligare alternativ. Den stora förÀndringen bestÄr av att företag som inom EU ska tillverka eller importera kemiska produkter, mÄste registrera applikationsomrÄdet för dessa produkter och de ingÄende Àmnena. REACH Àr tÀnkt att öka transparensen i branschen och underlÀtta den administrativa hanteringen kring produkt och sÀkerhetsdata.

Den traditionella resebyrÄns betydelse : En studie utifrÄn researrangörers perspektiv

Researrangörer har under en lÄng tid distribuerat sina produkter genom resebyrÄer eftersom det innan internets uppkomst var det bÀsta alternativet. FrÄgan Àr dock om resebyrÄns tjÀnster rÀcker till för att researrangörer i dagens priskÀnsliga och konkurrenskraftiga samhÀlle finner det lönsamt att distribuera sina produkter genom traditionella resebyrÄer nÀr siffror tydligt visar pÄ att tillvÀxten och framtiden finns pÄ internet. Uppsatsens syfte Àr att ur researrangörers synvinkel undersöka betydelsen av att distribuera sina produkter genom traditionella resebyrÄer dÄ trenden gÄr mot ett virtuellt samhÀlle. Den teoretiska ramen hÀmtas frÄn litteratur, vetenskapliga artiklar och rapporter rörande turismens produktionssystem (TPS), nÀtverkssamhÀlle och turismdistribution. Kvalitativa intervjuer med ett antal branschaktörer har sedan fÄtt ligga som grund till uppsatsens empiri tillsammans med en kvantitativ undersökning bland researrangörer.

Befintliga produkter genom nya kanaler - En lönsam strategi?

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och ge förslag till hur företag generellt kan sÀlja befintliga produkter genom nya kanaler. Uppsatsen kommer att belysa de hot och möjligheter som denna strategi genererar, samt resultera i en checklista som ger en allmÀn vÀgledning hur detta kan göras pÄ ett framgÄngsrikt sÀtt. Metod: Uppsatsens kommer att studera det beskrivna fallet,sedan kopplas teori samman med de betraktelserna som görs frÄn verkligheten. Den teoretiska referensramen har samtidigti ett inledande skede verkat som inspiration för uppsatsen. Slutsatser: För att ett företag i dagligvarubranschen pÄ ett konstruktivt sÀtt ska kunna möta det förÀndrade konkurrenslandskapet, behöver de utveckla sin verksamhet.

Produktkalkylering inom omrÄdet fjÀrrvÀrme pÄ ett kommunalÀgt energibolag

En verksamhet strÀvar efter att uppnÄ en viss effektivitet. För att det ska vara möjligt mÄste verksamheten styras, det vill sÀga planeras, samordnas och kontrolleras. Företag kan idag vÀlja att jobba med olika styrmedel. Ett av det mest anvÀndbara styrmedlet Àr produktkalkylering. Produktkalkylering anvÀnds bland annat för att bestÀmma pris pÄ produkter, lönsamhetsberÀkning, kostnadskontroll och produktval.

InformationsÄteranvÀndning : En framtida helhetslösning

ÅteranvĂ€ndning av information utgĂ„r ifrĂ„n att bryta ner den informationen man planerar att Ă„teranvĂ€nda i moduler som struktureras upp. Dessa moduler kan sedan anvĂ€ndas för att bygga upp ny information till nya produkter. Genom att ha en organisation dĂ€r avdelningarna arbetar nĂ€ra varandra har man en möjlighet att förbĂ€ttra Ă„teranvĂ€ndningen och skapa ett system med bĂ„de information och kunskapsutbyte. Genom planering kan man maximera möjligheterna och undvika flertalet hinder.Informationen skall vara vĂ€lstrukturerad med en vald mĂ„lgrupp för att lĂ€ttare kunna Ă„teranvĂ€ndas. Produkten har en betydande roll i Ă„teranvĂ€ndning dĂ€r enklare produkter Ă€r av mindre behov av strukturering Ă€n komplexa.

Konsumentproduktion av mjukvara

Uppsatsen handlar om konsumenter som producerar produkter som sprids och konsumeras av andra konsumenter. Fenomenet kallas i denna uppsats för konsumentproduktion och jag har inte hittat bra litteratur om Àmnet. Dagens allmÀnt citerade marknadsföringslitteratur som studerats i denna undersökning nÀmner inte konsumentproduktion som sprids till andra konsumenter. Den litteratur om Open Source som studerats nÀmner konsumentproduktion, men terminologin för konsumentproduktion Àr oklar och fokus sÀtts aldrig pÄ Àmnet. Litteraturen i motsats till denna uppsats nÀmner dessutom bara en mycket speciell och extremare variant av konsumentproduktion som produceras av högt kompetenta programmerare; istÀllet för att som i denna uppsats ge bilden av att Àven andra konsumenter med andra eller ingen kompetens alls utför konsumentproduktion.

SmÄbarns lek ur ett tekniskt perspektiv

I och med att informationsteknologin (IT) har utvecklats sÄ har det uppkommit nyamöjligheter att kommunicera över allt lÀngre avstÄnd. Samtidigt har marknaden förmÄnga IT-företag blivit allt mer global vilket innebÀr att produkter behöver anpassasoch utformas sÄ de kan anvÀndas i flera olika lÀnder. Inom interaktionsdesign försökerman jobba nÀra de presumtiva anvÀndarna för att utvÀrdera produkter, genom sÄkalladeanvÀndbarhetstester, innan de lanseras. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka omkommunikationen mellan deltagare som befinner sig pÄ samma fysiska plats somtestledare skiljer sig stort frÄn kommunikationen mellan deltagare och testledare sominte gör det och hur detta pÄverkar anvÀndbarhetstestet och dess tolkning. Dettaundersöks genom kommunikationsanalys av inspelningar av tvÄ anvÀndbarhetstest, tvÄdÀr testledare och deltagare befinner sig pÄ samma plats och tvÄ dÄ de inte gör det.

LÄnta fjÀdrar - en fallstudie av Sparbanken Finn -

VÄr utgÄngspunkt för uppsatsen var att erbjuda en fördjupning i bankens, enligt vÄr mening, intressanta affÀrsmodell. UtifrÄn vÄr fallstudie presenterar vi hur bankföretaget integrerar externt producerade finansiella produkter och vi studerar modularitetstÀnkandets eventuella tillÀmpbarhet pÄ externt producerade finansiella produkter. Vidare ska vi identifiera möjliggörare, interna resurser som möjliggör strategisk flexibilitet och dynamisk förmÄga.I det förÀndrade konkurrenslandskapets spÄr följer ett behov av att komplettera den resursbaserade ansatsen med begrepp som strategisk flexibilitet, dynamisk förmÄga. Strategisk flexibilitet och dynamisk förmÄga stÀller ytterligare frÄgor om hur dessa skall hanteras varvid begrepp som absorption capacity och modularitet ytterligare definierar hur detta uppnÄs. Vi skall i denna studie analysera vilka interna resurser, möjliggörare, som Àr centrala för att integrera externa leverantörers resurser som sina egna..

Resetrender : En studie om skapandet av resetrender ur företagsperspektiv

Undersökningens resultat visar att trender omfattar ett stort antal olika processer dÀr mÄnga aktörer Àr inblandade. De intervjuade företagen anser sig ha en viss roll i skapandet av resetrender. De avgörande faktorerna Àr destinationen, företagen, vÀrldsekonomin, media samt kunden i skapandet av resetrender. EfterfrÄgan frÄn kunder ger möjligheten att införa nya resmÄl samt produkter och pÄ sÄ sÀtt skapa trender. Kundernas Äsikter om destinationer och produkter medverkar till skapandet av trender, eftersom de kan pÄverka sin omgivnings uppfattning.

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->