Sök:

Ett kreativare Swedish Lapland

En konceptutveckling av ett innovationsverktyg för produktutveckling


I dagens samhälle söker sig människor till upplevelser samtidigt som resande i ett globalt perspektiv ökar. För att konkurrera på den globala marknaden och för att följa utvecklingen så har en nationell strategi för svensk besöksnäring tagits fram. Strategin kallas Vision2020 och fokuserar på destinationsutveckling samt utveckling av exportmogna produkter för att öka Sveriges attraktionskraft och få fler resenärer att besöka Sverige. Denna studie fokuserar på hur kreativitet kan användas för att skapa mer innovativa produkter. Syftet är att undersöka hur ett innovationsverktyg kan utformas utifrån kreativitetsteori och empiri för produktutveckling åt småföretag inom besöksnäringen i Swedish Lapland. För utformningen av innovationsverktyget har en litteraturstudie av kreativitetsteorier genomförts samt intervjuer med nyckelpersoner inom besöksnäringen i Swedish Lapland. Resultatet från litteraturstudien och intervjuerna har sedan bearbetats i en konceptutvecklingsmetod till det slutliga innovationsverktyget. Innovationsverktyget resulterade i en process av hur den kreativa processen ser ut och hur kreativitet kan gynnas.

Författare

Johanna Oxling

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..