Sök:

Target costing

påverkan av kundstyrning och entreprenöriellt agerande

Denna uppsats behandlar i vilken utsträckning svenska tillverkande företag med 20-100 anställda tillämpar huvudmomenten inom Target Costing. Dessutom undersöks om det finns samband mellan tillämpningen av Target Costing-momenten och kundstyrning samt entreprenöriellt agerande. Fortsättningsvis undersöks eventuella kopplingar mellan Target Costing och företagens finansiella prestation. Relationen mellan Target Costing och finansiell prestation undersöks även vid olika nivåer av kundstyrning och entreprenöriellt agerande. Totalt tillfrågades 280 slumpvis utvalda företag ifall de ville delta i undersökningen. De som accepterade erhöll en enkät via e-post. Enkäten besvarades av 98 företag, vilket innebar en svarsfrekvens på 33,6%. Behovet av effektiva produktutvecklingsmetoder har ökat i takt med att dagens företag utsätts för global konkurrens och verkar på snabbt föränderliga marknader. En metod för utveckling av nya, lönsamma produkter är Target Costing. Denna metod är marknadsdriven och syftar till att undvika att olönsamma produkter introduceras på marknaden genom att de kostnader som produkten genererar under sin livscykel reduceras, vilket ska leda till förbättrad lönsamhet. Undersökningen visar att företagen tillämpar Target Costing i begränsad utsträckning. Detta kan bero på brist på kunskap om metoden samt att mindre företag utvecklar färre antal produkter än större företag. Det framkom att kundstyrning och entreprenöriellt agerande påverkar hur vissa delar av Target Costing-processen tillämpas. Ett exempel på detta är inverkan av kundstyrning vid fastställning av lönsamhetskrav för nya produkter, samt inverkan av riskbenägenhet vid fastställning av prissättningsmetod. Det framkom att den finansiella prestationen i huvudsak påverkas negativt av tillämpningen av Target Costing. Denna slutsats kan dock bero på att finansiellt svaga företag försöker förbättra lönsamheten genom att tillämpa marknadsbaserade moment vid produktutveckling. Relationen mellan Target Costing och finansiell prestation påverkas i vissa fall av kundstyrning och entreprenöriellt agerande. Ett exempel på detta är att företag som är svagt kundstyrda i en sen fas av produktutvecklingen uppvisar stark finansiell prestation med att tillämpa värdebaserad prissättning. Det finns också tendenser som visar på att svagt innovativa företag presterar finansiellt sämre då de arbetar långsiktigt vid fastställning av lönsamhetskrav för nya produkter, medan det finns tendenser som pekar på det att det motsatta skulle gälla för starkt innovativa företag.

Författare

Fredrik Strand Johan Thurn

Lärosäte och institution

Luleå/Arena management och teknik i nätverk

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..