Sök:

Sökresultat:

398 Uppsatser om Publik självmedvetenhet - Sida 15 av 27

MARKNADSFÖRING RIKTAD MOT BARN GENOM INTERNET

Internet Àr ett relativt nytt fenomen och det finns idag inte nÄgon specifik eller sjÀlvstÀndig lagstiftning som reglerar marknadsföring pÄ detta omrÄde. Det var lÀnge en allmÀn uppfattning att Internet var ett laglöst territorium som inte omfattades av den nationella lagstiftningen eller kunde regleras. Idag har det dock konstaterats att det inte finns nÄgon begrÀnsning av MFL:s tillÀmplighet och det Àr sÄledes ovÀsentligt vilket medium som anvÀnds vid marknadsföringen. Genom den rÀttsdogmatiska metoden utreder vi gÀllande rÀtt för omrÄdet och redogör för de regleringar som finns att tillgÄ dÄ det kommer till marknadsföring riktad mot barn genom Internet.Marknadsföringen har parallellt med samhÀllsutvecklingen genererat nya kommunikationstekniker att tillgÄ. Resultatet blir att konsumenter dagligen utsÀtts för kommersiella pÄtryckningar, framförallt genom Internet som blivit en mycket potent marknadsföringskanal.

Olefine Moe (1850-1933), Sveriges första Carmen - en studie av en operasÄngerskas yrkesliv.

Johanna Grut: Olefine Moe (1850?1933). Sveriges första Carmen. ? en studie av en operasÄngerskas yrkesliv.

En förtrollad drömvÀrld : en kvalitativ studie om identitetsframstÀllning pÄ Facebook

Syftet med denna uppsats har varit att ta reda pÄ hur unga mÀnniskor framstÀller sin online identitet genom Facebook. Samt vilken betydelse informationen, som individerna delar med sig av pÄ Facebook, har för sjÀlva identitetsskapandet. De frÄgestÀllningar som jag har utgÄtt ifrÄn Àr: ?Hur framstÀller unga mÀnniskor sin online identitet genom Facebook?? och ?Vilken betydelse fÄr informationen som individerna delar med sig av pÄ Facebook för deras identitetsskapande?? För att bÀst kunna besvara dessa frÄgestÀllningar valde jag personlig semi­strukturerad intervju som huvudmetod samt att genomföra en onlineobservation för att fÄ inspiration och skapa mig en uppfattning om informanterna. De utvalda teorier som jag har kopplat ihop med den insamlade empirin Äterfinns i litteraturen Mediekultur, mediesamhÀlle av Jostein Gripsrud, Jaget och maskerna av Ervin Goffman, Modernitet och sjÀlvidentitet av Anthony Giddens samt A networked self av Zizi Papacharissi.

TV4 - kan kommersiellt och demokrati gÄ hand i hand? : - En studie om extern pÄverkan i en tv-kanal och hur kommersiella och demokratiska intressen förhÄller sig till varandra 

Introduction: As the media landscape has changed so has fierce competition in the market, giving an effect of stronger commercialization of the media. Societal problems in our society are caused by increased commercialization and market orientation. Media has gone from trusted social institutions to focus on their own economic interests, where owners are expected revenue. The content of the media is characterized more and more by entertainment, because it attracts a larger audience. On one side media is expected to contribute to democracy in society and on the other they are expected to contribute profits to their owners, which creates a conflict in today?s media society.

Det gemensamma skapandets magi. Om förutsÀttningar för kreativitet

Syftet med följande uppsats Àr att undersöka och beskriva förutsÀttningarna för kreativitet i drama- och teaterarbete. I detta inkluderas att undersöka ledarskapets betydelse för de kreativa processerna samt att undersöka förhÄllandet mellan process- och resultatfokuserat arbete i relation till kreativitet. Metod Uppsatsens syfte har undersökts med hjÀlp av en intervjubaserad fallstudie av den danska teatergruppen Sort Samvittighed i förbindelse med deras förestÀllning Hvid Magi. Tre kvalitativa intervjuer Àr gjorda med tre medlemmar ur Sort Samvittighed: regissören, den musikaliska ledaren och skÄdespelaren. Utöver fallstudien involverades litteraturstudier om kreativitet, Maslows motivationsteori och dramapedagogisk teori med extra vikt pÄ det konstpedagogiska perspektivet. Resultat Det framgÄr av resultatet att gruppen Sort Samvittighed vÀrderar kollektivet och medskapandet högt vilket utgör det fundament som de kreativa processerna och förestÀllningen Hvid Magi utgÄr ifrÄn.

Öppna ridĂ„n för nya möjligheter -Hur kan Teater VĂ€stmanland locka fler företag som kunder?

Teater VÀstmanland har pÄ senaste tiden inte kunnat fylla sinaförestÀllningar med publik, som förr i tiden. Detta har medfört attteatern har tÀnkt över vilka möjligheter som finns för dem. Att söka sig till nya kundgrupper var en av möjligheterna, mer specifikt handlar denna uppsats om företag i VÀsterÄs som en potentiell kundgrupp för Teater VÀstmanland.Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ ifall företag i VÀsterÄs Àrpotentiella kunder för vÄr uppdragsgivare Teater VÀstmanland. Vi ska ta reda pÄ orsakerna till varför företagen inte besöker teatern nÀrföretagen arrangerar personaltillstÀllningar, samt vad som skulle kunna fÄ dem att besöka teatern.Vi kontaktade de 50 största företagen i VÀsterÄs via telefon. Av dessa 50 företag bokades 20st för intervjuer, varav 17 intervjuer till slutgenomfördes.

Hur uppfattar unga svenskar amerikanska sitcoms?

I den hÀr studien undersöker vi hur nÄgra amerikanska situationskomedier (komediserie med fokus pÄ roliga situationer) uppfattas av en ung svensk publik. Vi har fokuserat pÄ kortare klipp frÄn fyra olika serier (ett klipp frÄn varje), dÄ det Àr lÀttare för publiken att koncentrera sig pÄ ett tema men ÀndÄ för oss att se en skillnad mellan olika serier. Serierna vi har anvÀnt oss av Àr Two and a half men, The Fresh prince of Bel Air, How I met your mother och Friends (VÀnner). VÄrt material bestÄr av klipp frÄn fyra amerikanska sitcoms (situationskomedi). Metoden bestÄr dels av en webbenkÀt för vanliga tittare och analyser av svaren och klippen (delar av avsnitten).

Avkastning av insiderhandel : Ett mÄtt pÄ andelen privat information i förhÄllande till publik information

Every day a large numbers of transactions occur by people with different backgrounds. Insiders? are a part of them and are considered to have an insight in companies that is not accessible to outsiders. This affects the market conditions for the participants when trading stocks, where individual participants regularly have the possibility to earn abnormal returns at the expense of others. Although Sweden, Germany and the United States continually keep developing the insider trading regulation, research shows that insiders? still have the ability to earn abnormal returns.

Neopagan i Sverige : En fenomenologisk studie kring religiös identitet hos svenska neopaganer pÄ 2000-talet.

Syftet med detta arbete Àr att belysa neopaganers religiositet i en relevant samhÀllskontext dÀr religion blivit nÄgot personligt och nÀstintill tabubelagt. Med en fenomenologisk forskningsansats har fem neopaganers upplevelser studerats ifrÄga om hur de i dagens Sverige skapar och upprÀtthÄller sina religiösa identiteter. I ljuset av Geertzs resonemang om religion som ett kulturellt system av meningsfulla symboler har jag beskrivit neopaganernas livsvÀrldar och med hjÀlp av Jenkins teori kring social identitet som förklaringsmodell har jag analyserat skapandet och upprÀtthÄllandet av informanternas religiösa identiteter. Slutligen har det framkommit att neopaganer endast har möjlighet att skapa och upprÀtthÄlla religiösa identiteter i och genom sin kollektiva neopaganska identitet dÄ det i dagens samhÀlle ges ett större erkÀnnande till organiserade grupper Àn till individer. De skapar och upprÀtthÄller sina neopaganska identiteter genom att umgÄs med likasinnade och skapa identitetsprospekt utifrÄn vilken publik de vÀnder sig till.

"Kom igen, idag tar vi budget!" : En kvalitativ studie om hur det Àr att arbeta i ett team samt vilka effekter teambuilding har

Uppsatsens syfte Àr att studera hur fem individer, pÄ en specifik arbetsplats, upplever att arbeta tillsammans i ett team samt vilken effekt teambuilding har pÄ relationerna i gruppen. Studien Àr gjord med en kvalitativ ansats, dÀr intervjuer och observationer har utgjort det inhÀmtade materialet. Efter att teamet varit ivÀg pÄ en ?kick-off?, som kan liknas till ett teambuilding event, och tagit del av motivations och inspirations samtal, upplevde respondenterna att de förstÀrkt teamet och förde dem samman. Denna studie undersöker vad det Àr som egentligen hÄller ihop en grupp individer med olika bakgrunder och som till mesta dels spenderar tid tillsammans under arbetstid och pÄ arbetsplatsStudien visar att det finns likheter mellan Goffmans teorier om ett teams gemensamma mÄl samt rollframtrÀdande.

AnmÀlningsplikten-Om att göra det vi mÄste kring barn som far illa : En kvalitativ intervjustudie med pedagoger i förskolan

Detta arbete a?r en sja?lvstudie i att utveckla improvisation pa? saxofon. Syftet a?r att utforska hur det a?r mo?jligt att uppna? en niva? av frihet i det improviserade spelet. En grundtanke som presenteras i inledningen a?r att all musik egentligen kommer ur improvisation.

Tillbyggnad Nationalmuseum

Uppgiften, den givna. BestÄr i att utforma en tillbyggnad till Nationalmuseum frÄn Är 1866 belÀgen pÄ Blasieholmen. Den tÀnkta byggnaden Àr till för att komplettera Nationalmuseums verksamheter med ett program för bÄde publika och interna funktioner. Tillbyggnadens stora uppgift Àr att förse Nationalmuseum med det logistiska. DÀr konsten mottages och packas upp för att sedan transporteras vidare in i museets utstÀllningssalar, en stor vikt lÀggs vid att konstens vÀg in i byggnaden fÄr ej korsas av publika besökare.

Återuppbyggande av personligt varumĂ€rke : En studie om mediepersonligheters personliga varumĂ€rke pĂ„ Twitter

Vi har i denna studie Àmnat kartlÀgga hur begreppet personligt varumÀrke anvÀnds för att Äteruppbygga och stÀrka ett personligt varumÀrke pÄ Twitter av mediepersonligheter med ett comebacksyfte. Studiens teoretiska ramverk har grundats i varumÀrkesteorier, Erving Goffmans dramaturgiska vardagslivsperspektiv samt forskning inom begreppet personligt varumÀrke. UtifrÄn en netnografisk metod har vi samlat in och analyserat inlÀgg frÄn utvalda mediepersonligheters Twitterkonto. Det empiriska materialet har bestÄtt av en kvantitativ mÀngd data och dÀrmed presenterats pÄ ett kvantitativt sÀtt. Den netnografiska metoden har resulterat i en analysmodell som i sin tur har hjÀlpt oss analysera vÄra resultat utifrÄn olika kategorier.

Hur skapar man en dokumentÀrfilm, med utgÄngspunkt frÄn ett dramaturgiskt bildsprÄk? : Med fokus pÄ trovÀrdighet

MÄlet med denna uppsats Àr att visa hur den dramaturgiska kurvan pÄverkar publikens sÀtt att ta till sig dokumentÀrfilm, med hÀnsyn till upplevelse och trovÀrdighet. I följande uppsats kommer man att pÄ viktiga bestÄndsdelar som bidrar till hur man kan arbeta fram ett dramaturgiskt bildsprÄk inom det dokumentÀra skapandet av film. Viktiga punkter som delges innefattar Àven hur man bygger pÄ trovÀrdighet mot sin publik och binder detta samman genom en bra dramaturgi, detta i kombination med ett projekt, följt av diskussion och slutsatser. De verktyg, som tidigare forskning hÀnvisar till, upplevs som positiva hjÀlpmedel för att genomföra en trovÀrdig produktion. Dock bör tillÀggas att min erfarenhet av detta kandidatarbete, visade pÄ att man bör lÀgga större fokus pÄ att arbeta i realtid, Àn att pÄverka materialet allt för mycket i efterbearbetning.

Vetenskap möter radio : En narrativanalys av Sveriges Radios vetenskapsradio och Radiolab

AbstractFörfattare: Maria PatzTitel: Vetenskap möter radio- en narrativanalys av Sveriges Radios vetenskapsradio och RadiolabKandidatuppsats: Mkand, VÄrterminen 2013Handledare: Andreas WidholmSyfte: Syftet med uppsatsen var att kartlÀgga tvÄ vetenskapliga radioprogrammens berÀttarstruktur. Vanliga nyhetsmedier har ibland stÄtt i kritik för att de inte lyckades förmedla vetenskapens resultat pÄ rÀtt sÀtt. DÀrför Àr det vÀldigt intressant att se hur radioprogram som endast sysslar med vetenskap gÄr till vÀga i sin rapportering. Ett av radioprogrammen Àr det svenska Sveriges Radios vetenskapsradio och det andra Àr det amerikanska Radiolab. De Àr alltsÄ producerade i helt olika lÀnder och för olika publik.Material: Materialet bestod av totalt fyra radioavsnitt, varav tvÄ handlade om Charles Darwin och hans forskning och de andra handlade om robotar i mÀnniskors vardag.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->