Sök:

Sökresultat:

398 Uppsatser om Publik självmedvetenhet - Sida 16 av 27

Sociala medier, en resurs för lÀrande? : En litteraturstudie

DÄ skolans styrdokument gör gÀllande att informations- och kommunikationsteknik (IKT) ska integreras pÄ olika sÀtt i undervisningen ville jag undersöka dess potential för lÀrande. OmrÄdet avgrÀnsades till att omfatta sociala medier som en digital lÀrresurs och syftet formulerades till att mer generellt beskriva hur sociala medier i undervisningen kan anvÀndas som en resurs för lÀrande. Syftet Àr ocksÄ att mer specifikt att beskriva hur detta kan anvÀndas som en resurs för lÀrande i svenskÀmnet. Följande frÄgestÀllningar formulerades:-          Vilka möjligheter till lÀrande och kunskapsutveckling ger sociala medier om de integreras i undervisningen?-          PÄ vilka sÀtt kan sociala medier anvÀndas i svenskundervisningen för att stimulera lÀrande?Metoden som anvÀnts för att svara pÄ syftet Àr en allmÀn litteraturstudie.

Att na? fram till fritt flo?de i improvisation : En sja?lvstudie i eget la?rande

Detta arbete a?r en sja?lvstudie i att utveckla improvisation pa? saxofon. Syftet a?r att utforska hur det a?r mo?jligt att uppna? en niva? av frihet i det improviserade spelet. En grundtanke som presenteras i inledningen a?r att all musik egentligen kommer ur improvisation.

Hur skapar man en dokumentÀrfilm, med utgÄngspunkt frÄn ett dramaturgiskt bildsprÄk? - Med fokus pÄ trovÀrdighet

MÄlet med denna uppsats Àr att visa hur den dramaturgiska kurvan pÄverkar publikens sÀtt att ta till sig dokumentÀrfilm, med hÀnsyn till upplevelse och trovÀrdighet. I följande uppsats kommer man att pÄ viktiga bestÄndsdelar som bidrar till hur man kan arbeta fram ett dramaturgiskt bildsprÄk inom det dokumentÀra skapandet av film. Viktiga punkter som delges innefattar Àven hur man bygger pÄ trovÀrdighet mot sin publik och binder detta samman genom en bra dramaturgi, detta i kombination med ett projekt, följt av diskussion och slutsatser. De verktyg, som tidigare forskning hÀnvisar till, upplevs som positiva hjÀlpmedel för att genomföra en trovÀrdig produktion. Dock bör tillÀggas att min erfarenhet av detta kandidatarbete, visade pÄ att man bör lÀgga större fokus pÄ att arbeta i realtid, Àn att pÄverka materialet allt för mycket i efterbearbetning.

Evolution of the Dead : Stil, social funktion och realism i modern zombiefilm

InledningThe horror of the zombie movie comes from recognizing the human in the monster; the terror of the zombie movie comes from knowing there is nothing to do about it but destroy what is left; the fun comes from watching the genre continue to develop. Although zombies are technically dead, their cinematic genre is a living, breathing entity that continues to grow and evolve.Citatet taget ur Kyle Bishops artikel ?Raising the dead? öppnar upp för en intressant diskussion angĂ„ende utvecklingen av zombiefilm. De flesta i en skrĂ€ckfilmspublik kan pĂ„ ett fĂ„tal sekunder med sĂ€kerhet peka ut en zombie pĂ„ vita duken. Även filmad i long shots och i extreme long shots kan till och med den Ă„skĂ„dare som Ă€r relativt ny för genren kĂ€nna igen zombien.

Hot eller möjlighet? En kvantitativ studie av svenska landsortsbaserade dagspressjournalisters instÀllning till anvÀndarskapat innehÄll

Titel HOT ELLER MÖJLIGHET?En kvantitativ studie av svenska landsortsbaserade dagspressjournalistersinstĂ€llning till anvĂ€ndarskapat innehĂ„llFörfattare Johan Cedersjö & Roger GustavssonUppdragsgivare Dagspresskollegiet. Ett forskningsprogram pĂ„ institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs Universitet. Programmet genomför,sedan 1979, forskning om medieanvĂ€ndning med fokus pĂ„ dagstidningar och dess publik. Dagspresskollegiet finansieras till tvĂ„ tredjedelar av Tidningsutgivarna och resterande tredjedel genom fristĂ„ende analysuppdrag.Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen förjournalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.Termin VĂ„rterminen 2009Handledare Ulrika AnderssonSidantal 51Syfte Att undersöka vilken instĂ€llning svenska landsortsbaseradedagspressjournalister har till anvĂ€ndarskapat innehĂ„llMetod Kvantitativ enkĂ€tstudieMaterial WebbenkĂ€t med 76 svarande respondenter.Huvudresultat Resultatet visar att de journalister som deltog i undersökningen har enambivalent instĂ€llning till det anvĂ€ndarskapade innehĂ„llet.

Den nya smygreklamen : En kvalitativ studie av AvsÀndar-Finansierade Program och dess betydelse för tv-branschen

Syftet med studien Àr att belysa, problematisera och diskutera fenomenet Advertiser-Funded Programming eller AvsÀndar-Finansierade Program som det kallas för pÄ svenska. AvsÀndar-Finansierade Program Àr en av de senaste trenderna nÀr det kommer till att integrera organisationskommunikation med massmedia. Annonsörerna har tagit steget frÄn att enbart exponera produkter och varumÀrken i reklampauser i och mellan program till att nu finnas med som en finansiell aktör i finansierings- och produktionsprocessen. Samtidigt som organisationers externa kommunikation integreras i underhÄllningsprogrammen minskar publikens möjlighet att vÀrja sig frÄn kommersiella budskap eftersom budskapet blir en del av det redaktionella innehÄllet. För att hÀmta Äsikter och tankar frÄn personer som direkt berörs av annonsörernas intÄg i produktionsprocessen genomfördes kvalitativa intervjuer per telefon med personer som arbetar aktivt med AFP.


Konsten att dubbelsÀnda en talkshow: GÄr det att programleda en talkshow i ett format för bÄde radio och tv-mediet?

Tv och radio behöver stÀndigt utvecklas och hitta nya vÀgar att producera program pÄ. I denna uppsats tas just ett sÄdant förslag fram pÄ hur en utveckling skulle kunna se ut. SÄ kallade ?dubbelsÀnda? program, att sÀnda samma innehÄll i tvÄ format samtidigt finns idag i en liten skara. Framförallt handlar det dÄ om direktsÀnda musiktÀvlingar eller olika morgonshower, men det har inte tidigare producerats nÄgon talkshow dÀr formatet för tv och radio Àr detsamma.

"Status, status pÄ sidan dÀr, sÀg vem som populÀrast pÄ Facebook Àr?" : En kvalitativ studie av statusuppdateringar pÄ Facebook

PÄ grund av vÄrt privata intresse för och anvÀndningen av det sociala nÀtverket Facebook, ville viundersöka en av dess funktioner nÀrmare; statusuppdateringarna.Vi tror att Facebook Àr pÄ vÀg att bli nÄgot som mÄnga inte klarar sig utan, eller inte vill vara utan. Facebook har helt enkelt kommit att fÄ en stor betydelse för vÀldigt mÄnga mÀnniskor i deras dagliga kommunikation och interaktion med andra, och just statusuppdateringarna Àr en viktig del av detta.Syftet med vÄr undersökning var att studera hur statusuppdateringar pÄ Facebook ser ut. Vidare ville vi Àven undersöka anledningarna till varför individer uppdaterar sin status pÄ Facebook, samt hur andra anvÀndares statusuppdateringar eventuellt pÄverkar dessa individer. FrÄgestÀllningarna vi ville besvara var; vilket tematiskt innehÄll har vÄra insamlade statusuppdateringar, vilka anledningar ser vÄra informanter till att uppdatera sin status, samt hur uppfattar vÄra informanter andras statusuppdateringar pÄ Facebook?Metoderna vi valde för att uppfylla vÄrt syfte och besvara vÄra frÄgestÀllningar var en tematisk analys av 393 insamlade statusuppdateringar frÄn Facebook, samt tvÄ kvalitativa fokusgruppsintervjuer med tre informanter i vardera.

En sockersöt reklamhora uppvÀxt bland dokusÄpor : En studie av hur könade normer och diskurser kring unga tjejers bloggande skapas och hur tjejerna förhandlar kring dem

I den hÀr studien har jag fokuserat pÄ unga tjejers bloggande. Det har tidigare varit ett Äsidosatt Àmne i Sverige, Àven om internationella studier finns. Jag har velat ge en bild av den diskurs som finns kring tjejers bloggande i Sverige idag, samt fÄ nÄgra tjejers eget perspektiv pÄ sitt bloggande och blogglÀsande. För att uppnÄ detta har jag genomfört en medieanalys dÀr ett antal tidningsartiklar granskats, samt genomfört en fokusgruppintervju med fem bloggande tjejer. Ur medieanalysen framkom att den övergripande diskursen kring tjejers bloggande Àr ogiltigförklarande och ofta nedsÀttande, men med vissa öppningar dÀr tjejerna fÄr agens och trovÀrdighet.

Motordrivet höj- och sÀnkbart TV-stativ : Motor-driven rise- and sinkable TV-stand

Det hÀr examensarbetet har genomförts i samarbete med företaget ROL Ergo som konstruerar och tillverkar motordrivna höj- och sÀnkbara skrivbord. Företaget vill utvidga sitt sortiment genom att marknadsföra motordrivna höj- och sÀnkbara TVstativ mot den offentliga sektorn. Stativet ska konstrueras efter samma tekniska lösningar och principer som företaget redan tillÀmpar. Uppdraget delades ut som ett examensarbete till Jönköpings Tekniska Högskola, JTH.Författarna har genom en tilldelad kravspecifikation och egna fÀltstudier pÄ marknaden lagt grunden för utvecklingen av TV-stativet. Genom olika vÀlkÀnda arbetsmetoder har arbetet kartlagts, planerats i detalj och varit till hjÀlp vid beslut av större och mindre konceptval.

AnvÀndning av konst i samspel med landskapsarkitektur : med utgÄngspunkt i Gunilla Bandolins och Olafur Eliassons verk

The relationship between landscape - public - art and whatoccurs and happens in between is what this paper casts light on. The essay intends to investigate whether there is any boundary between landscape architecture and art. How does this border looks like? Can art in the context of landscape architechture lead to a closer cross-border collaboration between landscapearchitects,artists and the public, to create attractive and/or functional outdoor environments. The place where the meeting can take place is outdoors where the landscape architect works, in the public environment and around the public art.

Hur definieras det som Àr vÀrt att veta : En studie om Moderna Museets utstÀllningstexter

UtstÀllningstexten Àr en del av utstÀllningen och skall dÀrför lÀsas som en sÄdan. Den Àr beroende av en kontext och sitt sammanhang. I dagens samhÀlle flödar texter och bilder som en del av en kommunikation mellan individer och grupper. Moderna Museet Àr en institution som har fÄtt ett statligt uppdrag att kommunicera samtidskonst med allmÀnheten och det Àr bland annat genom utstÀllningstexterna som denna kommunikation sker. DÄ en vÀggtext pÄ ett museum av funktionella skÀl bör vara kortfattad för att nÄ ut till sin publik sÄ anser jag att Moderna Museets vÀggtexter Àr en komprimerad form av den viktigaste informationen.

NÀr tvÄ blir ett : en studie av internkommunikationen vid sammanslagningen mellan Sif och HTF

Fenomenet att journalistiska omdömen anvÀnds i marknadsföring av kommersiella varor Àr inget nytt. Exempelvis dvd-filmer sÀljs i dag i stort sett överallt och de flesta har nog vid nÄgot tillfÀlle stÄtt i den lokala hyrvideobutiken och lÀst omdömena pÄ omslagen. Marknadsförarna lÄnar journalistiken för att sÀlja en produkt, samtidigt som medierna har att vÀrna om sitt oberoende och sin integritet för att inte misstÀnkliggöras av sin publik. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka i vilken utstrÀckning journalistiskt material anvÀnds i marknadsföringen av dvd-filmer, samt frÄn vilka medier det hÀrstammar. Vi försöker ocksÄ tolka och förklara fenomenet utifrÄn olika teoretiska utgÄngspunkter.

Banker & sociala medier : FramgÄngsrecept eller fiasko?

Bakgrund och problemdiskussion: Sociala medier Ă€r ett fenomen som vuxit sig stort pĂ„ senare Ă„r och det blir allt vanligare att företag anvĂ€nder dessa plattformar som en kommunikationskanal med sina kunder. Bankerna kan via sociala medier, sĂ„som Facebook och Twitter nĂ„ ut pĂ„ ett kostnadseffektivt sĂ€tt, med sitt budskap till allt större publik pĂ„ en och samma gĂ„ng. Detta kan i sin tur förstĂ€rka företagets rykte, om word-of-mouth visar sig vara av positiv karaktĂ€r samtidigt som det kan snabbt rasera företagets varumĂ€rke om spridningen av word-of-mouth Ă€r allt för negativ och okontrollerbar. Vi Ă€mnar besvara följande frĂ„gestĂ€llning: Är Facebook och Twitter en gynnsam kommunikationskanal för banker, eller skulle vissa gynnas mer av att inte tillĂ€mpa sociala medier i deras verksamhet?Syfte: Syftet med denna uppsats Ă€r analysera hur banker förhĂ„ller sig till och kommunicerar via sociala medier.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->