Sök:

Sökresultat:

398 Uppsatser om Publik självmedvetenhet - Sida 14 av 27

En genre i gungning : De svenska storbankernas VD-ord under finanskrisen

Uppsatsen undersöker VD-orden för de fyra svenska storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank under Ären 2006-2009, d.v.s. Ären före respektive under finanskrisen. En sÄdan förhÄllandevis ovanlig och omfattande hÀndelse som finanskrisen utgjorde ger tillfÀlle att undersöka om och i sÄ fall hur en genre pÄverkas under extraordinÀrt tryck för att besvara frÄgan hur en genre förhÄller sig till en genomgripande kris. Inledningsvis undersöks vilka regelbundenheter som karaktÀriserar bankernas VD-ord under normala omstÀndigheter. DÀrefter jÀmförs detta med VD-orden under 2008-2009 för att se vilka eventuella förÀndringar som sker inom genren.Det framgÄr av denna studie att förvÀntan pÄ VD att framstÀlla sig och banken i enlighet med den s.k.

Ett Apple utan Steve Jobs? : En studie om varumÀrkesassociationers pÄverkan pÄ det konsumentbaserade varumÀrkeskapitalet.

Sammanfattning Den 5 oktober 2011 avled Apples publika personlighet Steve Jobs. DÄ en publik personlighet kan ha stort inflytande pÄ varumÀrkesimagen kan denna komma att försÀmras pÄ grund av denna hÀndelse. En försÀmrad varumÀrkesimage leder till ett lÀgre varumÀrkeskapital, vilket Àr negativt för varumÀrket. Syftet med studien Àr att undersöka vilka varumÀrkesassociationer som pÄverkar Apples varumÀrkesimage med fokus pÄ den publika personligheten. Studien utgÄr frÄn ett konsumentperspektiv och datainsamlingen har skett genom en fokusgruppsintervju och en enkÀtundersökning för att pÄ sÄ sÀtt kunna sammanstÀlla och undersöka varumÀrkesassociationers pÄverkan pÄ varumÀrkeskapitalet.

En publik i förÀndring : En kvalitativ studie om det individualiserade tittandet i relation till anvÀndandet av VoD-tjÀnster

Purpose: The purpose of the study is to gain a deeper understanding of influencing behaviours concerning individualized viewing in relation to VoD-services (Video on Demand), and how this reflects the perceived viewing behaviour in terms of habits, content and social actions.Theory: The theory that primarily underpins this study is Jacob Bjur?s thesis Transforming Audiences. Bjur?s thesis provides an analytical model of individualized viewing behaviour that has been used in this study case. The model is founded on three central tenet areas of individualization, Habitualness that ensures habits, Socialness that refers to the social space and Referential space that ensures content/selection and viewership as a referential act.Method/Material: The study is based on a qualitative research method underpinned by focus groups interviews.Results: The research demonstrates strong tendencies towards an individualised viewing behaviour in the use of VoD-services.

Bildandet av Elitettan - ett Är senare : En kvalitativ studie av utvecklingen av svensk damfotbolls nÀst högsta serie

ProblemomrĂ„de: Elitettan Ă€r svensk fotbolls nĂ€st högsta serie pĂ„ damsidan och denna spelades för första gĂ„ngen Ă„r 2013. Den nya rikstĂ€ckande serien innebar betydligt lĂ€ngre resor för seriens föreningar och sĂ„ledes ocksĂ„ en betydande ökning av resekostnaderna.Syfte: syftet med studien Ă€r att undersöka organiseringen av elitverksamheten inom svensk damfotboll. Mer precist handlar det om att belysa betydelsen av omvandlingen av landets nĂ€st högsta serie, frĂ„n tvĂ„ geografiskt uppdelade enheter - i form av en Söder- och en Norretta - till en enda riksomfattande serie. Metod: studien har genomförts som en kvalitativ intervjuundersökning som baserats pĂ„ intervjuer med personer pĂ„ ledande positioner i sju olika föreningar i Elitettan, samt tvĂ„ utomstĂ„ende personer, Hanna Marklund, expert pĂ„ svensk damfotboll samt Anna Nilsson frĂ„n intresseorganisationen Elitfotboll Dam. Resultat: Resultatet av studien visar att det gĂ„r att urskilja tydliga samband mellan synsĂ€ttet pĂ„ serieomlĂ€ggningen och vilken historia samt var nĂ„gonstans föreningarna befinner sig geografiskt. Överlag finns dock en positiv attityd gentemot den nya serien, trots de ökade resekostnaderna som en rikstĂ€ckande serie medför. Resultatet visar ocksĂ„ att den allmĂ€nna uppfattningen av serieomlĂ€ggningen Ă€r att kvaliteten pĂ„ svensk damfotboll ökat vilket i sin tur har fört med sig att föreningarna blivit mer attraktiva, bĂ„de för publik och sponsorer. .

Stunts

Jag tycker mÄnga skÄdespelare resonerar felaktig nÀr dom anser att man inte Àr tillrÀckligt serös som skÄdespelare om man kan stunt, vilket jag tycker Àr helt absurt! Jag skulle sÀga att man som skÄdespelare Àr mer seriös ju allsidigare man Àr. En skÄdespelare borde ju ha ett intresse av att kunna gestalta en mÄngfald av olika karaktÀrer beroende pÄ vad en förestÀllning och scen krÀver, och inte nöja sig med att spela samma person i förestÀllning efter förestÀllning utan nÄgon som helst tanke pÄ vad för roll dom gestaltar, och förlita sig pÄ att dom kommer undan kritik med att vara duktiga pÄ att höja och sÀnka rösten, samt flitigt anvÀnda sig av kortare eller lÀngre processer. NÀr det gÀller stunt sÄ tror jag mÄnga skÄdespelare Àr kritiska för att dom inte vet vad ett stunt Àr eller för att dom sjÀlva inte kan utföra ett stuntmoment och Àr för lata för att lÀra sig. Redan Konstantin Stanislavskij frÄgade hur det kom sig att inte skÄdespelarna trÀnade sitt instrument lika mycket som en dansare trÀnar sin kropp eller en sÄngare trÀnar sin röst? Jag tror mÄnga skÄdespelare av nÄgon konstig anledning inte tror sig behöva trÀna sitt instrument, dom förlitar sig pÄ att det rÀcker med att visa sitt kÀnda ansikte för en publik och anvÀnda sig av stora kÀnslor och gester pÄ en scen för att fÄ folk att tycka man Àr duktig.

HĂ€gnutnyttjande hos Skansens lodjur (Lynx lynx)

Djurparker Àr idag stora attraktionsmoment samt arbetar ocksÄ med bevarandearbeten. För att lyckas med ett bevarandeprojekt krÀvs det att djuren bibehÄller sitt artspecifika beteende Àven i fÄngeskap vilket krÀver ett bra hÀgn med tydliga mÄl. Det europeiska lodjuret Àr ett relativt populÀrt djur i djurparker i denna del av vÀrlden, och Àr Àn sÄ lÀnge inte hotade. Dock gör minskade habitat, avskjutning samt förÀndringar i bytestillgÄng att lodjurspopulationen minskar. PÄ Skansen hÄlls tvÄ lodjur, en hona och en hane, i treÄrsÄldern tillsammans i ett hÀgn.

Blogga, varför dÄ? : En kvalitativ studie av svenska journalister som bloggar

Vi har skrivit en uppsats om varför och hur journalister anvÀnder sig av bloggar och andra sociala medier. Syftet med den hÀr undersökningen var att ta reda pÄ varför man som journalist vÀljer att blogga i professionellt syfte, antingen för sin egen skull som journalist eller för en redaktions rÀkning. Eftersom journalistiken genomgÄr en förÀndring i och med den pÄgÄende digitaliseringen, har vi mÀrkt att mÄnga journalister har börjat blogga och vara aktiva i andra sociala medier som till exempel Twitter och Facebook. UtifrÄn detta syfte har vi följande frÄgestÀllningar: ?Varför vÀljer man som journalist att blogga??, ?Har bloggen blivit ett journalistiskt verktyg? PÄ vilket sÀtt??, ?Kan bloggen hjÀlpa journalisten att skapa ett varumÀrke?? och ?Kan bloggande journalister vara en tillgÄng för en nyhetsredaktion??.

Fotbollsspelare eller storskrÀvlare? Om stiltrogenhet och kulturell anpassning i fyra svenska King Lear-översÀttningar

I uppsatsen undersöks fyra svenska översĂ€ttningar av Shakespeares King Lear vad gĂ€ller hur de behandlar kulturspecifika uttryck och viktiga stildrag hos originalet, som ordlekar, sammansĂ€ttningar och blankvers.Den centrala frĂ„gestĂ€llningen Ă€r vilka olika strategier som prĂ€glar de fyra översĂ€ttningarna, om de i första hand Ă€r stilistiskt trogna originalet eller om de har anpassats för att lĂ€ttare kunna förstĂ„s av mĂ„lsprĂ„kspubliken. FrĂ„gestĂ€llningen motiveras av det tidsmĂ€ssiga avstĂ„ndet till originalet och av att Shakespeares text innehĂ„ller en mĂ€ngd för renĂ€ssanspubliken aktuella referenser, som kan vara svĂ„ra att förstĂ„ för en senare tids publik.Analysen visar att det finns en tydlig skillnad mellan översĂ€ttarna, i synnerhet mellan Björn Collinders och Britt G. Hallqvist versioner. Medan Hallqvists översĂ€ttning Ă€r tydligt mĂ„lsprĂ„ksanpassad och talsprĂ„klig i stilen prĂ€glas Collinders översĂ€ttning av stilistiskt originalnĂ€ra lösningar, skriftsprĂ„klighet och arkaismer. Mellan de tvĂ„ ytterligheterna befinner sig Carl August Hagbergs och Jan Ristarps versioner, som Ă„ ena sidan har talsprĂ„kliga och mĂ„lsprĂ„ksanpassade drag, Ă„ andra sidan prĂ€glas av lexikala och syntaktiska arkaismer.ÖversĂ€ttarnas olika val kan förklaras med deras olika syften och ideal.

"Veckotidningarnas bild, kvinnors verklighet?" : En studie om veckotidningar, kvinnors skönhet och sjÀlvförtroende.

För mig Àr veckotidningen en avkoppling, en flykt frÄn vardagen. HÀr kan jag lÀsa om sÄdantsom inte Àr djupt eller krÀver alltför mycket eftertanke. Min förestÀllning om veckotidningarÀr dock lite mer komplex Àn sÄ. Trots att de ger mig diverse skönhetstips och rÄd samt ger migen stunds avkoppling sÄ anser jag att mÄnga veckotidningar kan ge unga tjejer sÀmresjÀlvförtroende. Fokus pÄ det ytliga kan ibland bli alltför stort och innehÄllet talar ofta emotderas försök till att ge tjejer bÀttre sjÀlvförtroende.Miriam Nordfors skriver i juli 2006 en artikel i Expressen vid namn "Utseendehets".

Vilka behov har IK Sirius fotbollspublik? : En marknadsundersökning pÄ Studenternas Idrottsplats

Fotboll kan ses överallt nuförtiden. Det visas nÀstan stÀndigt matcher pÄ tv och media rapporterar spaltmeter dagligen. Att likna en fotbollsmatch vid en produkt som ska sÀljas Àr i dagens samhÀlle inte alls nÄgonting konstigt. De olika egenskaper en fotbollsmatch kan ha uppfyller pÄ olika sÀtt publikens behov. Vilka Àr dessa behov? Specifikt vad Àr det som gör att en person vÀljer att gÄ och se en fotbollsmatch med Sirius pÄ Studenternas Idrottsplats i Uppsala? Detta Àr vad denna uppsats avser att undersöka.

Multiarenan, vision och verklighet : Göransson Arena, LÀkerol Arena och Projekt Strömvallen

Under senaste decenniet har vi i Sverige kunnat följa det ena arenabygget efter det andra. Dessa har motiverats med att sporten krÀver modernare arenor för att utvecklas positivt och vara konkurrenskraftig bÄde nationellt och internationellt. Dessutom motiveras om- och nybyggnationerna med att evenemangen rent ekonomiskt mÄste ges möjlighet att sÀkra sina omkostnader, samt att öka det ekonomiska bidraget till Àgarna av arenan. För att möta alla ingÄende kravspecifikationer som stÀlls för att fÄ ekonomi i byggnationen, ser man lösningar som kombinerar arenan rent sportsligt med andra faciliteter. För att tÀcka kostnaderna som dessa arenor för med sig stÀller det i sin tur krav pÄ att man fyller dessa med evenemang som lockar publik.

KaraktÀristiska manliga och kvinnliga budskap pÄ magasinomslag : Har svenska magasinomslag texter (puffar) som förstÀrker genusdiskurser?

Det har konstaterats att media har makt över mediekonsumenter. Det innebÀr att medieproducenter pÄverkar sin publik frÀmst genom att bekrÀfta förhÄllanden som redan existerar i dagens samhÀlle (Gripsrud, 2008, s. 57). Det ger Àven medier makt att förÀndra vilka diskurser som blir de rÄdande i samhÀllet. Magasinen har en maktposition inom medievÀrlden eftersom de riktar sig till ett specifikt kön inom en Äldersbaserad mÄlgrupp.

Enhetlig moms : ? konsekvenser för ett idrottsaktiebolag?

Regeringen beslutade 2002 att utreda reglerna om reducerade mervÀrdesskattesatser. För att komma undan grÀnsdragningsproblem föreslogs en enhetlig mervÀrdesskatt (moms) pÄ 21,7 procent. Idrottsevenemang beskattas idag med 6 procent moms och en enhetlig moms pÄ 21,7 procent skulle alltsÄ innebÀra en momshöjning för idrottskonsumenterna. Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för vad en momshöjning skulle innebÀra för ett idrottsaktiebolags ekonomi och hur en eventuell prishöjning av evenemangsbiljetter pÄverkar besökarnas köpbeteende. Studien utformades med en deduktiv ansats.

Öppna ridĂ„n för nya möjligheter -Hur kan Teater VĂ€stmanland locka fler företag som kunder?

Teater VÀstmanland har pÄ senaste tiden inte kunnat fylla sinaförestÀllningar med publik, som förr i tiden. Detta har medfört attteatern har tÀnkt över vilka möjligheter som finns för dem. Att söka sig till nya kundgrupper var en av möjligheterna, mer specifikt handlar denna uppsats om företag i VÀsterÄs som en potentiell kundgrupp för Teater VÀstmanland.Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ ifall företag i VÀsterÄs Àrpotentiella kunder för vÄr uppdragsgivare Teater VÀstmanland. Vi ska ta reda pÄ orsakerna till varför företagen inte besöker teatern nÀrföretagen arrangerar personaltillstÀllningar, samt vad som skulle kunna fÄ dem att besöka teatern.Vi kontaktade de 50 största företagen i VÀsterÄs via telefon. Av dessa 50 företag bokades 20st för intervjuer, varav 17 intervjuer till slutgenomfördes.

Tillit och psykologiskt kontrakt : Kommunikation och instÀllning till arbetet bland fÀngelsepersonal

För mig Àr veckotidningen en avkoppling, en flykt frÄn vardagen. HÀr kan jag lÀsa om sÄdantsom inte Àr djupt eller krÀver alltför mycket eftertanke. Min förestÀllning om veckotidningarÀr dock lite mer komplex Àn sÄ. Trots att de ger mig diverse skönhetstips och rÄd samt ger migen stunds avkoppling sÄ anser jag att mÄnga veckotidningar kan ge unga tjejer sÀmresjÀlvförtroende. Fokus pÄ det ytliga kan ibland bli alltför stort och innehÄllet talar ofta emotderas försök till att ge tjejer bÀttre sjÀlvförtroende.Miriam Nordfors skriver i juli 2006 en artikel i Expressen vid namn "Utseendehets".

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->