Sök:

Anmälningsplikten-Om att göra det vi måste kring barn som far illa

En kvalitativ intervjustudie med pedagoger i förskolan


Detta arbete a?r en sja?lvstudie i att utveckla improvisation pa? saxofon. Syftet a?r att utforska hur det a?r mo?jligt att uppna? en niva? av frihet i det improviserade spelet. En grundtanke som presenteras i inledningen a?r att all musik egentligen kommer ur improvisation. Fo?r att improvisation i nuet skall vara en reell komposition kra?vs en utvecklad fo?rma?ga att spela utifra?n en inre musikalisk intuition, snarare a?n att enbart utga? fra?n vad som a?r teoretiskt korrekt. Metoderna som anva?nds a?r dagliga anteckningar om den egna utvecklingen i en loggbok samt videoinspelning av mitt eget improviserande vid na?gra tillfa?llen. Det teoretiska utga?ngsla?get a?r fenomenologiskt. I fenomenologisk tradition sta?lls fra?gan vad som visar sig vara va?l fungerande metoder eller redskap i att utveckla improvisation, fo?r att uppna? ett ?flow? av komponerande i nuet. Dessa metoder och redskap har praktiserats och dokumenterats under na?gra ma?nader. Arbetets resultat utga?r fra?n loggbok och videoinspelningar. Da?r presenteras och utva?rderas olika metoder fo?r att o?va improvisation. Vidare granskas improvisation utifra?n enklare musikaliska ramar till att ta sva?rare utmaningar och utvecklas mer. Uppmuntrande fo?r den som vill improvisera, a?r att resultatet visar att det ga?r att fa? flow i sitt improviserade spel utifra?n den kunnighet som finns etablerad, men att det sedan beho?vs tra?ning fo?r att improvisera utifra?n mer och mer avancerade musikaliska fo?rutsa?ttningar. Viktigt fo?r utvecklingen a?r att improvisera med andra och ga?rna info?r publik. Fo?r att va?ga go?ra detta kra?vs mod. Till sist diskuteras resultatet tillsammans med de metoder som anva?nts fo?r att utveckla improviserat spel, liksom begreppet ?flow?. 

Författare

Sylvia Totevski Falck

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..