Sök:

Öppna ridån för nya möjligheter -Hur kan Teater Västmanland locka fler företag som kunder?


Teater Västmanland har på senaste tiden inte kunnat fylla sinaföreställningar med publik, som förr i tiden. Detta har medfört attteatern har tänkt över vilka möjligheter som finns för dem. Att söka sig till nya kundgrupper var en av möjligheterna, mer specifikt handlar denna uppsats om företag i Västerås som en potentiell kundgrupp för Teater Västmanland.Syftet med denna uppsats är att ta reda på ifall företag i Västerås ärpotentiella kunder för vår uppdragsgivare Teater Västmanland. Vi ska ta reda på orsakerna till varför företagen inte besöker teatern närföretagen arrangerar personaltillställningar, samt vad som skulle kunna få dem att besöka teatern.Vi kontaktade de 50 största företagen i Västerås via telefon. Av dessa 50 företag bokades 20st för intervjuer, varav 17 intervjuer till slutgenomfördes. Intervjuerna gjordes mestadels via telefon, så kalladetelefonintervjuer, medan ett par intervjuer gjordes på respondenternasarbetsplatser, så kallade personliga intervjuer.Undersökningens resultat visade tydliga samband mellan de intervjuadeföretagen. Det största problemet som uppstod var att företagen ansågatt teatern som underhållningsform inte bidrog till att skapa gemenskap inom publiken, vilket var huvudsyftet med majoriteten av företagens personaltillställningar, att skapa gemenskap. Övrigt ansågrespondenterna bland annat att teaterföreställningarna tar för lång tid, att det finns för lite kringarrangemang och att utbudet är för snävt. I huvudsak ville respondenterna se mer reklam med ett anpassat utbud för just företag.

Författare

Marko Sarcevic Emil Soljaga

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..