Sök:

Sökresultat:

172 Uppsatser om Prototyper - Sida 2 av 12

Prototyptillverkning i plast med FriFormFramställning : - handledning vid val av FFF-metod

FriFormFramställning är en additiv tillverkningsteknik, vilken innebär att detaljen byggs upp lager för lager, genom att material successivt tillförs. En vanlig tillämpning av denna metod är tillverkning av Prototyper i plast. Metoden har blivit populär främst tack vare dess möjlighet att reducera ledtiden. Teknikens förmåga att skapa komplexa geometrier, vilka inte alltid kan tillverkas med klassisk tillverkning som bygger på svarv- och fräsoperationer, har också bidragit till dess popularitet. Det finns klara fördelar för företag att använda Prototyper i sin tillverkning.

Omkonstruktion av friskluftsventil

Genom konstruktion och tillverkning av Prototyper samt med hjälp av ljud- och flödesmätningar av dessa, tillsammans med standardmodellen, har vi lyckats förbättra flödet genom ventilen Al-db 450, producerad av Fresh AB i Gemla. För ljudmätningar har en testrigg konstruerats och tillverkats..

Flexibla monteringslösningar av dispensrar i industrimiljö

Svenska Cellulosa Aktiebolaget AB står som uppdragsgivare till att ta fram flexibla monteringslösningar för pappersbehållare i industrimiljöer. Många industrilokaler har ofta långt till vägg och därför kan det vara bra att kunna montera upp behållarna utan att behöva borra och skruva i fästytan. Detta för att majoriteten av SCA?s dispensrar idag är gjorda för att monteras på vägg. Det bedrivs mycket forskning och tester av SCA kring ämnet och därför har detta uppdrag givits.

Lek i grönt! : ett förslag om att skapa ett woodland med goda förutsättningar för lek i Vikenparken, Höganäs

Denna rapport har titeln Lek i grönt!:ett förslag om att skapa ett woodland med goda förutsättningar för lek i Vikenparken, Höganäs. Den undersöker vilka kvalitéer ett woodland bör ha för ett kvarter eller en stadsdel för att kunna ge förutsättningar till en så bra lekmiljö som möjligt. En följdfråga behandlas även; hur bör man med utgångspunkt från dessa kvalitéer designa en park som just Vikenparken i Höganäs kommun? Rapporten är indelad i fyra delar: en första inledande del där bakgrunden till arbetet beskrivs. Del två redovisar min syntes.

Motivera eller engagera : En studie om registreringsprocesser på webbaserade tjänster

Att behöva fylla i namn, telefonnummer och andra uppgifter för att få ta del av en tjänst och börja använda den kallas registreringsformulär, och kan anses vara en utav de mindre roliga företeelserna på internet. Många tjänster använder sig dock av dessa vilket gör att besökare måste gå igenom ett extra steg för att få börja använda tjänsten i fråga. Registrering till tjänster är dock många gånger nödvändigt vilket leder fram till problemet som undersöks i denna rapport: Hur ska registreringsprocessen till en tjänst utformas för att få besökare att vilja registrera sig?I denna rapport har två Prototyper av en webbaserad tjänst undersökts. En som baserar sig på Luke Wroblewskis (2008) teori om gradvist engagemang, vilket innebär att registreringen blandas in i användandet av tjänsten.

Konstruktion av klädhängare för combitech Ab

Företaget Combitech AB hade sedan tidigare tittat på att försöka framställa en klädhängare ämnad åt deras konsulter. Den tänkta produkten skall få konsulten att alltid känna samhörighet till Combitech AB då konsulten befinner sig på uppdrag hos kund. Produkten skall fungera som klädhängare, men också som reklampelare för Combitech AB när konsulten är på plats hos en kund.  Andra sekundära användningsområden är att klädhängaren utgör en så kallad ?give away? produkt på mässor, arbetsmarknadsdagar etcetera för att göra reklam för företaget.Examensarbetet gick således ut på att ta fram tillverkningsunderlag och prisbild för framställandet av två Prototyper av en tänkt klädhängare som motsvarade ovanstående önskemål.Arbetsgången började med en konceptgenerarande fas där ett antal möjliga kandidater togs fram. Dessa koncept förfinades sedan i omgångar där beskrivningen av koncepten förbättrades.

Användarcentrerad framtagning av tillgängligt kommunikationssystem

SammanfattningStora mängder information publiceras idag via olika kanaler utan hänsyn till tillgänglighet. Genom att inte aktivt göra information tillgänglig exkluderas stora grupper av individer från att kunna ta del av den vilket är ett problem både för dessa individer samt för dem som vill förmedla informationen. Det finns idag en mängd hjälpmedel som i vissa fall kan göra information tillgänglig i efterhand men det finns en stor fördel i om man redan från början kan tillgängliggöra den.Det här examensarbetet behandlar de tillgänglighetsproblem som personer med dyslexi-och autismspektrumdiagnos kan uppleva vid konsumtion av olika typer av nyhetsbrev. Nyhetsbrev kan i många avseenden jämföras med webbsidor varför tillgänglighet på webben och till texter är områden som tangeras i undersökningen. Via ett flertal kvalitativa intervjumetoder i form av fokusgrupper och djupintervjuer tillsammans med användartester av framtagna Prototyper har ett antal nyckelfaktorer för kognitiv tillgänglighet till nyhetsbrev tagits fram.

Kartläggning av införandet av ett nytt verksamhetsstödjande system och användarnas olika roller : En fallstudie på Norrköpings kommun

SammanfattningStora mängder information publiceras idag via olika kanaler utan hänsyn till tillgänglighet. Genom att inte aktivt göra information tillgänglig exkluderas stora grupper av individer från att kunna ta del av den vilket är ett problem både för dessa individer samt för dem som vill förmedla informationen. Det finns idag en mängd hjälpmedel som i vissa fall kan göra information tillgänglig i efterhand men det finns en stor fördel i om man redan från början kan tillgängliggöra den.Det här examensarbetet behandlar de tillgänglighetsproblem som personer med dyslexi-och autismspektrumdiagnos kan uppleva vid konsumtion av olika typer av nyhetsbrev. Nyhetsbrev kan i många avseenden jämföras med webbsidor varför tillgänglighet på webben och till texter är områden som tangeras i undersökningen. Via ett flertal kvalitativa intervjumetoder i form av fokusgrupper och djupintervjuer tillsammans med användartester av framtagna Prototyper har ett antal nyckelfaktorer för kognitiv tillgänglighet till nyhetsbrev tagits fram.

Sekundär böj för bensinrörssystem :  

Denna rapport behandlar konstruktionsarbetet där målet är att ta fram ett lösningsförslag samt underlag för framtida utveckling av en sekundär böj för bensinrörsystem i plast. Arbetet genomfördes i helfart under period 4 vårterminen 2012 och är ett examensarbete på grundnivå för examen Högskoleingenjör inom konstruktion. Kungsörs Plast AB är projektets uppdragsgivare och de är i behov av en ny mer kompakt och mer konkurrenskraftig  true secondary 90º böj, det vill säga en böj som är helt omsluten av ett sekundärt mellanutrymme. Problematiken ligger i bibehållandet av det sekundära utrymmet genom hela komponenten. Detta arbete är tänkt som en förstudie för vidare utveckling på företaget. Projektet hade klara mål och direktiv att arbeta utifrån och en kravspecifikation upprättades i samarbete med uppdragsgivaren. Målet är att hitta en lösning som uppfyller samtliga krav och direktiv och sedan realisera dessa med hjälp av Prototyper. Arbetet genomfördes utifrån en designprocess som SVID tagit fram. Denna är uppdelad i sex olika steg  som täcker upp allt som sker i arbetet från uppstart till avslut och utvärdering.

User Experience: ett nytt arbetssätt, tankesätt - eller det beror på! : En kartläggning av UX som ramverk i teorin och praktiken

User experience, UX, är ett modernt begrepp inom utvecklingsbranschen lika väl som i forskningsområdet människa-datorinteraktion (HCI). Den här uppsatsen syftar till att reda ut vad UX som arbetssätt är i teori respektive praktik, om det finns en gemensam tolkning eller flera olika i olika verksamheter, samt att jämföra teorin och praktiken. För att ta reda på vad UX egentligen står för i teorin och praktiken, användes triangulering; en litteraturstudie samt en empiriskt grundad kvalitativ och delvis också kvantitativ undersökning genomfördes. Datainsamlingsmetoden som användes i empirin var dels en småskalig fallstudie hos företaget Cambio, som i kvalitativa semistrukturerade intervjuer berättade om hela livscykeln för UX i deras projekt. Baserat på de kategorier och begrepp som kom upp i intervjuerna, fördjupades litteraturstudien i dessa områden, och en enkät om UX i praktiken konstruerades.

Kapitalrationalisering i materialanskaffningsprocessen på Huskvarna Prototyper AB

Huskvarna Prototyper AB har gått från att endast tillverka Prototyper till att nu även arbeta med småskalig serieproduktion. Utvecklingen har inneburit att nya arbetsmetoder krävs för råmaterialanskaffning och lagerstyrning. Denna utveckling är också grunden till detta arbete. Syftet med arbetet är att analysera företagets materialanskaffningsmetoder och undersöka om möjlighet finns att förbättra dessa för att reducera kapitalbindningen i råmateriallager.Genom en övergripande kartläggning av företaget och en djupare kartläggning av kunder och dess artiklar, skapas ett helikopterperspektiv för företaget och dess flöden. Nulägesbeskrivningen genererar en nulägesanalys där företagets kunder och artiklar delas in i olika klasser genom ABC-analys.

Utveckling av Likos lyftväst, modell 60 och 64

Denna rapport är ett resultat av det examensarbete som är den avslutande delen på utbildningen industriell design vid Luleå tekniska universitet. Examensarbetet har omfattat 2x20 poäng och har genomförts åt Liko AB i Alvik, Luleå, våren 2006. Liko är en av de ledande tillverkarna av personlyftar och lyftselar i världen. Syftet med projektet var att se över och förbättra en redan befintlig produkt, en lyftväst, som Liko tillverkar och säljer. Lyftvästen har inneburit nya möjligheter för rehabilitering av vuxna och habilitering av barn.

Utveckling av koncept för handdammsugare med borstlösa motorer

SammanfattningElectrolux är ett världsomspännande företag som producerar ett stort urval av produkter så somdiskmaskiner, kylskåp och dammsugare. En produktsort i Electrolux utbud är handhållnabatteridrivna dammsugare, vilka utgjorde 12 % av den sålda volymen dammsugare i Europa frånföretaget vid mätning i juni 2010. I Sverige har Electrolux en ledande position på marknaden förhandhållna batteridammsugare, men för att behålla försprånget krävs en ständig utveckling avnya, konsumentrelevanta produkter.Examensarbetet genomfördes under hösten och vintern 2010/2011 och hade som mål att ta framett till tre konsumentrelevanta koncept på handhållna batteridrivna dammsugare, vilka skullebygga på den nya tekniken borstlösa motorer. Resultatet presenteras i denna rapport, menlevererades också till Electrolux i form av fungerande Prototyper.Projektet följde Electrolux utvecklingsprocess för primärutvecklingsprojekt vilket innefattadeförstudie, idégenerering, utvärdering, CAD-modellering och bygge av Prototyper. Arbetetutfördes på Electrolux huvudkontor i Stockholm och omfattade 20 veckors arbete.I idégenereringsarbetet användes flera stödmetoder så som brainstorming, funktionsanalys ochmorfologisk matris och arbetet resulterade i fem olika koncept.

Tidssynkronisering av information i second-screenapplikationer

I denna uppsats undersöker vi hur tre olika tidpunkter för visning av information på en secondscreen uppfattas av personer. Målet med undersökningen är att få en inblick i hur tittare upplever information som visas på en second-screen. Vi hoppas att resultatet ska kunna bidra till utformingen av kommande second-screenapplikationer. Dessutom har vi undersökt om tidpunkten av när information visas påverkar minnet av det personer ser på second-screenen. Vi utförde tester på totalt 18 personer med hjälp av tre stycken Prototyper och varje testperson blev intervjuad efteråt..

Kritiska framgångsfaktorer vid implementering av beslutstöd : Rekommenderad ansvarsfördelning av kritiska framgångsfaktorer mellan konsult- och kundföretag

Syftet med uppsatsen är att identifiera och ansvarsfördela framgångsfaktorer mellan kundföretag och konsultföretag vid lyckosamma business intelligence (BI)-implementeringar i stora företag, dvs i företag med över 800 anställda. Inledningsvis skapas en modell med kritiska framgångsfaktorer utifrån beslutstödslitteratur. De funna faktorerna testas därefter mot resultat som kommer fram genom öppna frågor ställda vid kvalitativa enkätintervjuer med konsulter och kundföretag som har erfarenhet av implementeringar av beslutstöd.Vid genomgång av enkätsvaren framkommer att de viktigaste kritiska framgångsfaktorerna ? där såväl konsulter som kundföretag är ense ? är:· säkerställandet av vilken information användarna behöver få ut av systemet (vilket i huvudsak är ett kundansvar)· inrättande av utvecklingsråd för business intelligence (kundansvar)· säkerställande av tydliga mål och syften med BI-projektet (kundansvar)· lämplig implementeringsstrategi (kundansvar)· välja leverantör med omsorg (delat ansvar mellan kund/konsult).Förutom ovannämnda faktorer anser konsulterna att det är avgörande att kunderna säkerställer ledningens stöd medan kunderna anser att konsulterna ska ansvara för träning och utbildning av användarna. I enkätintervjuerna framkommer två faktorer som inte funnits med i den teoretiska ursprungsmodellen: konsulterna påpekade vikten av utvärdering av olika lösningsalternativ och kunderna vikten av dokumentation.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->