Sök:

Lek i grönt!

ett förslag om att skapa ett woodland med goda förutsättningar för lek i Vikenparken, Höganäs


Denna rapport har titeln Lek i grönt!:ett förslag om att skapa ett woodland med goda förutsättningar för lek i Vikenparken, Höganäs. Den undersöker vilka kvalitéer ett woodland bör ha för ett kvarter eller en stadsdel för att kunna ge förutsättningar till en så bra lekmiljö som möjligt. En följdfråga behandlas även; hur bör man med utgångspunkt från dessa kvalitéer designa en park som just Vikenparken i Höganäs kommun? Rapporten är indelad i fyra delar: en första inledande del där bakgrunden till arbetet beskrivs. Del två redovisar min syntes. Syntesen innefattar litteraturstudierna, lekmiljöerna, besöken i referensparkerna, intervjuer med barn från Vikenskolan samt analysen av orten Viken och platsen där parken ska realiseras. Resultatet av detta sammanfattas i form av prototyper samt ett parkprogram. I del tre omvandlas parkprogrammet till designprinciper och prototyperna prövas i ett preliminärt detaljförslag som visar dess fördelar och begränsningar. Del fyra är den avslutande delen med reflektioner. Rapporten undersöker inte begreppet lek utan istället fokusera på utformningen av lekmiljöer. Det preliminära detaljförslaget visar en del av parken som fungerar som en inspiration för resten av parken. Topografi, mark och vatten är högst väsentliga vid utformningen av barns lekmiljöer och finns med som referenser för vidare arbete med parken men undersöks inte detaljerat. Målet med denna rapport är att försöka att hitta prototyper, vegetationstyper, där strukturen är det centrala, vilka har ett speciellt fokus på lekmiljöer för barn. Från detta leder arbetet vidare in i en vidareutveckling av prototyperna i en områdesdesign med fokus på lekmiljöernas utformning. Dessa prototyper utformas med ett högt upplevelsevärde som inbjuder till fantasi samt har avsikten att vara hållbara. Rapporten presenterar ett preliminärt detaljförslag där prototyperna används i utformningen av just Vikenparken i Höganäs kommun. Min målsättning är att arbetet ska inspirera andra landskapsarkitekter i deras framtida gestaltning av gröna lekmiljöer samt politiker och tjänstemän på Höganäs kommun.

Författare

Anna Jerleke

Lärosäte och institution

SLU/Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..