Sök:

Motivera eller engagera

En studie om registreringsprocesser på webbaserade tjänster

Att behöva fylla i namn, telefonnummer och andra uppgifter för att få ta del av en tjänst och börja använda den kallas registreringsformulär, och kan anses vara en utav de mindre roliga företeelserna på internet. Många tjänster använder sig dock av dessa vilket gör att besökare måste gå igenom ett extra steg för att få börja använda tjänsten i fråga. Registrering till tjänster är dock många gånger nödvändigt vilket leder fram till problemet som undersöks i denna rapport: Hur ska registreringsprocessen till en tjänst utformas för att få besökare att vilja registrera sig?I denna rapport har två prototyper av en webbaserad tjänst undersökts. En som baserar sig på Luke Wroblewskis (2008) teori om gradvist engagemang, vilket innebär att registreringen blandas in i användandet av tjänsten. Den andra prototypen använder sig av teorier som på olika sätt motiverar användaren att ta sig igenom registreringen. Genom tester och intervjuer har dessa prototyper undersökts och granskats.Vad jag har kommit fram till är att det inte finns någon generell lösning på problemet och att varken det en eller det andra föredras. Istället bör hänsyn tas bland annat till vad det är för tjänst som presenteras och komplexiteten hos denna samt vilka målgrupper man riktar sig mot. Detta för att skapa en registreringsprocess som mindre framstår som ett hinder mellan besökaren och tjänsten och därigenom få fler att registrera sig, något som är till nytta för både användare och organisationer bakom webbaserade tjänster. 

Författare

Johannes Arnbro

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..