Sök:

Sökresultat:

188 Uppsatser om Projektledning - Sida 5 av 13

Projektstyrning i datakommunikationsföretag

Att arbeta i projekt är i dag en vanligt förekommande arbetsform och det är därmed av vikt att denna arbetsform fungerar på ett bra sätt. Beroende på ett projekts syfte och storlek kan modellen för hur projektet ska bedrivas och genomföras variera. Dock har projekt alltid någon typ av organisation och en livscykel.I detta arbete har fem företagsintervjuer gjorts för att titta på hur teknikorienterade projekt bedrivs, projekt som utvecklar infrastrukturer/nätverkslösningar för datakommunikation. Frågeställningen i detta arbete är om dessa företag använder modeller för utvecklingsarbetet och hur de i så fall använder dem. Finns det specifikt framtagna modeller för denna typ av projekt som det exempelvis finns för systemutvecklingsprojekt?Resultatet av de gjorda företagsundersökningarna tyder på att det inte finns några namngivna och vedertagna modeller för hur projekt för just nätverksutveckling ska bedrivas.

Verksamhetsutveckling Spelföretag

Detta är en kandidatuppsats som presenterar en analys av ett spelföretag och dess verksamhet med fokus på gruppdynamik, ledarskap och Projektledning. Uppsatsen är indelad i tre delar, analys, genomförande och resultat. Analys delen beskriver följande verksamhetsområden; hur gruppen anställda på Black Drop Studios agerar i samspelet med varandra, vilken typ av ledarskap som bedrivs, hur produktionen är strukturerad, vilka Projektledningsverktyg och metoder som används. Genomförande delen beskriver olika åtgärder för dessa verksamhetsområden, för att göra dessa mer effektiva. Resultat delen beskriver vilka åtgärder som införts samt vilka som planerade att genomföras.

Att genomföra projekt - Två teoretiska perspektiv på ett problemfyllt projekt i ett kunskapsföretag

This thesis examines a project that has been conducted at a software development company. The aim is to investigate which problems firms of this kind faces performing projects. We choose a theoretical frame consisting of a modern view on how to manage projects. The view argues that the management of each project has to be adapted to the situation at hand. This theory is divided into two separate streams of reasoning; one emphasize learning, delegation of responsibility and flexibility, while the other argues for control, time planning and the importance of keeping to the plans.When we compare the theories to the case we draw three main conclusions: A thorough phase of investigation is required to produce the necessary planning documents.

Verksamhetsutveckling Spelföretag

Detta är en kandidatuppsats som presenterar en analys av ett spelföretag och dess verksamhet med fokus på gruppdynamik, ledarskap och Projektledning. Uppsatsen är indelad i tre delar, analys, genomförande och resultat. Analys delen beskriver följande verksamhetsområden; hur gruppen anställda på Black Drop Studios agerar i samspelet med varandra, vilken typ av ledarskap som bedrivs, hur produktionen är strukturerad, vilka Projektledningsverktyg och metoder som används. Genomförande delen beskriver olika åtgärder för dessa verksamhetsområden, för att göra dessa mer effektiva. Resultat delen beskriver vilka åtgärder som införts samt vilka som planerade att genomföras. Sammanfattningsvis har gruppen utvecklats till en mer högpresterande grupp med en större insikt i vad som påverkar deras sätt att fungera som ett team och deras behov ledarskap, verktyg och arbetsmetoder inför framtida projekt och utmaningar..

Riskhantering i stora anläggningsprojekt: En fallstudie av projekt Kiruna Ny Järnväg

Riskhantering är ett viktigt kompetensområde, samt ett av huvudämnena vid forskning inom Projektledning. Riskhanteringsprocessen består av tre principiella steg: identifiera risker och möjligheter, bedöma riskerna utifrån deras betydelse för projektet, samt att reagera och bemöta de viktigaste riskerna. Riskhantering är av extra stor vikt vid ledning av anläggningsprojekt och projekt som innefattar flera organisationer eller entreprenörer. Detta beror på att osäkerheten, exempelvis inom områden som ansvarsfördelning, kommunikation, koordination och kontroll, ökar i projekt med flera aktörer. Formaliserade riskhanteringsprocesser är ovanliga och vidare studier krävs för att utveckla Best practice inom riskhantering, samt att anpassa Projektledningsmetoder efter olika projekttyper.

Praktisk analys av rollen som spelproducent

Jag har under mitt kandidatarbete gjort en praktisk studie av producentrollen på det Karlshamnsbaserade spelföretaget Black Drop Studios. I denna slutreflektion går jag igenom min egen process under utvecklingen av en spelprototyp av företagets primära produkt, plattforms-racing spelet Boingo. Under produktionen har jag som producent verkat för att effektivisera verksamheten och agerat som en resurs för teamet. Jag har haft dagliga möten och individuella samtal med medlemmarna i gruppen, samt kontinuerligt övervakat och utvärderat arbetsflödet genom det web-baserade Projektledningsverktyget Redmine. Utöver min roll som producent har jag även arbetat med marknadsföring och presentation av den färdiga produkten på Game Developers Conference i San Francisco.

Management - våra reflektioner och lärdomar

Uppsatsens titel: Management ? våra lärdomar och reflektioner Seminariedatum: 14 januari, 2004 Ämne/kurs: Management FEK 261, 20 poäng, magisternivå Författare: Emelie Bischoff, Staffan Cederwall, Christoffer Ekström och Daniel Lindström Handledare: Heléne Tjärnemo Företag: Sekretessbelagt Fem nyckelord: Management, lärdomar, reflektion, grupputveckling, självinsikt Syfte: Vårt syfte med denna rapport är att presentera våra lärdomar utifrån de områdena inom management, vi skaffat oss insikt i. Metod: 20 poäng projektarbete med en kvalitativ ansats. Teoretiska perspektiv: Management, grupprocess, team, ledare, chef, strateg, Projektledning Empiri: Djupintervjuer med ledningsgrupp, gruppövningar, självinsikts- och personlighetstest, intervjuer med professorer och lärare vid EHL. Slutsatser: Vi svarar på vårt syfte genom att presentera våra viktigaste lärdomar utifrån oss själva, både som individer och som grupp, samt kommunikation och projekt..

Byte av switchar i datornätverk, planering och genomförande

Xylem Water Solutions AB är en stor del av Xylem Inc. som har totalt ca 12000 anställda i hela världen, Xylem Water Solutions AB huvudkontor i Sundbyberg har ca 400 anställda och ca 50 servrar i en serverhall. Målet med examensarbetet är att som projektledare utföra en förstudie, planera samt genomföra ett switchbyte i en blandad klient och servermiljö med flera huvudmål: Att minska befintlig offertkostnad, minska det dagliga underhållet, se till att de nätverkskopplingar som används verkligen används, säkra upp redundans för både server- och klientnätverkskopplingarna, se till att dagens och framtidens krav för klientsidan samt serverhallen uppfylls på huvudkontoret för Xylem Water Solutions AB i Sundbyberg.Under projektets gång formades en plan och den följdes sedan till att byta från Nortelprodukter till ett nytt, stabilt nätverk uppbyggt av Ciscoprodukter, Nexus 5548P och 2248 för core/serveraccess-switchar och Catalyst C2960S-switchar för klientaccess..

Fragmentiserad projektkunskap : En studie av hur projektledning har tagits emot inom Stockholms Läns Landsting

With increased globalization more companies are sending their employees abroad in order for the company?s survival on the market. Many studies in the field of International Business describe unsuccessful foreign assignments and the importance of intercultural support regarding expatriation. Due to the fact that company X is an international organization we found an interest in studying how the company handles their expatriation process in Sweden. This became the purpose of our study.

Kartläggning och analys av informationsflödet vid framtagning av ny produkt

Examensarbetet utfördes på företagets produktionsanläggning, där det produceras kundspecifika butiks- och restauranginredningar i mindre skala. Företaget har expanderat snabbt och relativt nyligen startat upp sin produktionsanläggning, vilket innebär att det finns goda förutsättningar för en god och mycket gynnsam framtida produktion men företaget är inte riktigt där än. Brister i både kommunikation, Projektledning och konstruktion kan ses som några av grundorsakerna till de egentliga stora problemen i och under produktion.Syftet med examensarbetet är att analysera och kartlägga grundorsakerna till detta, samt ta fram förbättringsförslag som kan leda till att uppnå de framtida målen.Några förbättringsförslag har arbetats fram med hjälp av olika Lean verktyg, några exempel på dessa är rutiner och mallar för konstruktion. Dessa förslag har även testats på skarpa projekt och gett goda resultat både under projektets gång men även i efterhand vid utvärdering..

Projektledning på idrottsförvaltningen: Ett förändringsförslag

The management at the City of Stockholm?s Sports Department have problems. During recent years several IT-projects have been launched but results are worse than could have been hoped for. The projects are generally perceived as being too expensive, too time consuming and not to have delivered the expected results. This thesis aims at giving the City of Stockholm?s Sports Department theoretically based advice on how to improve their management of IT-projects.

RESAN TILL E-HANDEL : en inventering av hinder i arrangörsdrivna e-handelsprojekt

Syftet med denna rapport är att definiera hinder i arrangörsdrivna e-handelsprojekt, dvs projekt som initieras och drivs av annan än den egentlige kunden.. Ett av de primära målen i många av de arrangörsdrivna e-handelsprojekten är att öka kunskapen om Internet och e-handel i det privata näringslivet.Inom ramen för denna rapport har två arrangörsdrivna e-handelsprojekt studerats med hjälp av intervjuer. Sammanlagt 14 stycken intervjuer har genomförts och respondenterna har representerat de tre aktörsroller (arrangör, leverantör, och medlemsföretag), som definierats i rapporten. Den efterföljande analysen har utförts med hjälp av en kvalitativ metod, och har tagit sin utgångspunkt i fyra definierade huvudkategorier av hinder:· tekniska· resursbetingade· organisatoriska· individrelateradeDessa huvudkategorier har var och en förgrenats i ett antal underliggande nivåer tills en nivå nåtts där vidare förgreningar inte haft något ytterligare förklaringsvärde. Sammanlagt har ett drygt fyrtiotal specifika hinder kunnat definieras.

Agila metoder utanför IT-sfären : Att skapa en ny agil arbetsmetod

Under denna studie så hade författarna ett uppdrag från en uppdragsgivare som var att skapa en ny agil projektmetod åt denna, för att främja deras arbete med ett projekt som de genomför årligen, som heter Jobb Shop. Projektet hade under det senaste genomförandet inte genomförts med hjälp av någon särskild projektmetod. Författarna till denna studie skapade under arbetets gång en specifik agil metod åt uppdragsgivaren som de kan använda under kommande år vid genomförandet av Jobb Shop. Vid sidan av detta så gjorde författarna även en metaanalys av den nya metoden där de studerade hur den nya agila arbetsmetoden, rent teoretiskt, kan främja kreativitet och innovation. Resultatet av studien visade att den teoretiska grunden för ovanstående fråga var god, och de drog slutsatsen att agila metoder, teoretiskt sett, mycket väl kan främja kreativitet och innovation..

Projektering av tvättanläggning för laddfordon i Kirunavaara, nivå 740: en praktisk tillämpning av PQM som verktyg

Examensarbetet handlar om tillämpning av PQM-metoden i ett verkligt projekt. PQM betyder ?Project Quality Management? och är ett sätt att kvalitetssäkra en projektprocess. Syftet med projektet är att praktiskt tillämpa PQM-metoden vid projektering av en tvättanläggning, för laddfordon i Kirunavaaragruvan. Målet är att ta fram ett förfrågningsunderlag med hjälp av PQM.

Praktisk analys av rollen som spelproducent

Jag har under mitt kandidatarbete gjort en praktisk studie av producentrollen på det Karlshamnsbaserade spelföretaget Black Drop Studios. I denna slutreflektion går jag igenom min egen process under utvecklingen av en spelprototyp av företagets primära produkt, plattforms-racing spelet Boingo. Under produktionen har jag som producent verkat för att effektivisera verksamheten och agerat som en resurs för teamet. Jag har haft dagliga möten och individuella samtal med medlemmarna i gruppen, samt kontinuerligt övervakat och utvärderat arbetsflödet genom det web-baserade Projektledningsverktyget Redmine. Utöver min roll som producent har jag även arbetat med marknadsföring och presentation av den färdiga produkten på Game Developers Conference i San Francisco.

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->