Sök:

Praktisk analys av rollen som spelproducent


Jag har under mitt kandidatarbete gjort en praktisk studie av producentrollen på det Karlshamnsbaserade spelföretaget Black Drop Studios. I denna slutreflektion går jag igenom min egen process under utvecklingen av en spelprototyp av företagets primära produkt, plattforms-racing spelet Boingo. Under produktionen har jag som producent verkat för att effektivisera verksamheten och agerat som en resurs för teamet. Jag har haft dagliga möten och individuella samtal med medlemmarna i gruppen, samt kontinuerligt övervakat och utvärderat arbetsflödet genom det web-baserade projektledningsverktyget Redmine. Utöver min roll som producent har jag även arbetat med marknadsföring och presentation av den färdiga produkten på Game Developers Conference i San Francisco. I detta har ingått att skriva säljtexter samt ta fram tilltalande layouter på materialet. Jag har sedan haft ett antal möten med olika förlag under vilka jag har presenterat den färdiga produkten, med avsikt att få förlaget att finansiera den resterande utvecklingen och sedan distribuera och marknadsföra produkten.

Författare

Peter Lübeck

Lärosäte och institution

Sektionen för teknokultur, humaniora och samhällsbyggnad

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..