Praktisk analys av rollen som spelproducent
SpelutvecklingDigital game developmentFöretagsekonomiBusiness administration - organizationSpelutvecklingOrganisationProjektledningSpelproducent
Jag har under mitt kandidatarbete gjort en praktisk studie av producentrollen
på det
Karlshamnsbaserade spelföretaget Black Drop Studios. I denna slutreflektion går
jag
igenom min egen process under utvecklingen av en spelprototyp av företagets
primära
produkt, plattforms-racing spelet Boingo. Under produktionen har jag som
producent
verkat för att effektivisera verksamheten och agerat som en resurs för teamet.
Jag har haft
dagliga möten och individuella samtal med medlemmarna i gruppen, samt
kontinuerligt
övervakat och utvärderat arbetsflödet genom det web-baserade
projektledningsverktyget
Redmine.
Utöver min roll som producent har jag även arbetat med marknadsföring och
presentation
av den färdiga produkten på Game Developers Conference i San Francisco. I detta
har
ingått att skriva säljtexter samt ta fram tilltalande layouter på materialet.
Jag har sedan haft
ett antal möten med olika förlag under vilka jag har presenterat den färdiga
produkten,
med avsikt att få förlaget att finansiera den resterande utvecklingen och sedan
distribuera
och marknadsföra produkten.