
Sökresultat:
21345 Uppsatser om Problem management - Sida 47 av 1423
Hur påverkar New Public Management en organisations effektivitet?: En fallstudie av Stockholms Stads Parkerings AB och Stockholms Trafikkontor
This thesis investigates how the level of implementation of New Public Management affects an organization?s efficiency. According to theory, a high level of implementation leads to a more efficient organization. This thesis is based on two case studies conducted on two units within Stockholms Stad. One of the units shows a high level of implementation of NPM and a high level of efficiency.
Hållbart jordbruk inom vattenskyddsområde : En studie om Sverige, Danmark, Frankrike och Tyskland
To guarantee protection of our drinking water, water catchment protections are established. These are divided into three different zones and in the first zone it is most likely that an activity, such as agriculture, will contaminate the water resource. Hence the activities are strongly regulated or banned. The EU communion is working towards a sustained water quality through several directives; Nitrate Directive, Waterframwork directives and Sustainable use of pesticide directive. The main purpose is to regulate the diffuse pollution from agriculture.This thesis is about how Denmark, Germany and France are working towards a sustainable agriculture within water protection areas.
Country of Origin som marknadsföringsinstrument
Titel: Country of Origin som marknadsföringsinstrument- Om betydelsen av ursprungsland vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Problem: Vilken betydelse har ursprungsland (COO) för konsumentens köppreferenser? Går det att upptäcka skillnader i COO-begreppets betydelse för produkter med hög respektive låg upplevd risk? Syfte: Att kartlägga och förstå fenomenet ursprungsland/Country of Origin vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Metod: Genomgång och översikt av för kunskapsområdet relevant aktuell litteratur. Kvantitativ undersökning av betydelsen av COO för svenska konsumenters köppreferenser vid hög respektive låg upplevd risk. Slutsatser: COO är en av flera faktorer som medverkar till att påverka konsumentens köpbeslut. Betydelsen av COO som determinant i köpbeslutsprocessen ska inte överskattas, men går heller inte att avfärda.
Materialdistribution i ett tillverkningsföretag : en fallstudie av PartAB
The purpose of this project is to study Partab's material distribution process, furthermore identify critical problem areas within the company. Further the aim is to provide suggestions to new work procedures regarding material distribution and related processes. Appropriate literature has been used as a support in this process.
The main goal of a commercial company is to generate cash flow, and maximize the return on investment. Streamlining material supply and the use of material is a part of this process. Virum and Persson define logistics as: "Logistics is the approach and principles founding the process of planning, development, coordination, organisation, management, and control of material distribution from supplier to user".
Konsekvenserna av Basel II för bankverksamhet - en praxisundersökning
Syfte: Uppsatsens syfte är att kartlägga de problem som de fyra största bankerna i Sverige ställts inför med anledning av införandet av de nya kapitaltäckningsreglerna samt identifiera de konsekvenser som implementeringen leder till för bankernas del. Metod: Uppsatsen grundar sig på en induktiv deskriptiv ansats. Vår empiri har vi samlat in genom öppna intervjuer med nio respondenter. Teoretiska perspektiv: I litteraturgenomgången presenterar har vi bakgrunden till de nya kapitaltäckningsreglerna samt introducerar läsaren för vetenskapliga artiklar vilka bygger på tron på siffror och att mäta risk med hjälp av sannolikhet. Empirin bygger på intervjuer med temafrågor.
Problem vid drift av interorganisatoriska informationssystem
Interorganisatoriska informationssystem (IOS) är en teknik som finns att tillgå organisationer vilket gör det möjligt för dessa att på ett relativt enkelt sätt kommunicera direkt med deras affärspartner och utbyta data som är till nytta i deras affärsrelation. IOS minskar kostnaden för utbyte av information och ökar organisationernas informationstillgänglighet. Vi kommer i denna studie undersöka vilka specifika problem de olika organisationerna upplever vid drift av IOS. Vi vill även uppmärksamma varför organisationer upplever dessa problem, samt även visa på förebyggande åtgärder. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra organisationer.
Den professionella kommunikatören : En undersökning av svenska kommunikations-ansvarigas syn på sitt arbete jämfört med de formuleringar som anges i Stockholm Accords
The purpose of this study is to investigate the Swedish Public Relations and Communication profession from the Stockholm Accords point of view. The Stockholm Accords are an attempt to reflect Public Relations and Communication Management practice as it stands today and to provide a global common ground for the practitioners.The method used for this study is a quantitative research method conducted by a web survey answered by more than 400 Swedish communication managers. The questions posed were examining these managers view of their profession compared to the Stockholm Accords.The research shows that the Swedish way of implementing communication in the organization broadly corresponds to the Stockholm Accords when it comes to internal and external communication. However, there are some areas where Swedish communication practice diverges from Stockholm Accords. The issues which link governance, management and sustainability to communication have a much wider distribution of responses.
Att organisera kunskap på ett företag : en fallstudie vid Ecophon AB:s utvecklingsavdelningar
Organising knowledge in a corporate environment : a case study at the development departments of Ecophon ABThe purpose of this master's thesis is to investigate how three development departments of a technical firm could organise their collection of documents and information resources to improve their management of information. Three sets of questions have been posed: 1) How does the target group of engineers deal with information, and what problems can be identified in this process? 2) What does their collection of resources consist of, how is it organised, and what problems are apparent? 3) How can principles of knowledge organisation be applied in a corporate environment?The investigation has been carried out as a case study. Three main methods of collecting empirical data have been used: surveys, unstructured interviews and collection observations. The results of the study have highlighted three major problem areas: the collection's lack of structure and searchability, the absence of policy regarding how employers should deal with information, and the inadequate knowledge among staff on how to search for, use and disseminate information.By looking at previous research on knowledge organisation, we have been able to draw conclusions regarding how the target group could organise and manage its information and knowledge in order to achieve greater efficiency in dealing with information and carrying out work tasks.
Utmaningar vid användandet av Balanced Scorecard ? fallet Besam Production
Syfte: Avsikten med denna undersökning är att tillföra kunskaper om utmaningar och problem vid användandet av Balanced Scorecard. Detta genom att dels kategorisera utmaningar som står omnämnda i litteraturen i ett antal problemområden och dels genom att undersöka om Besam Production har stött på dessa. Detta innebär att vi har för avsikt att testa teorin, vilket kommer att leda fram till att vi antingen bekräftar, förkastar eller utvecklar den. Metod: För att besvara uppsatsens syfte har vi använt en kvalitativ metod och en deduktiv ansats. De personliga intervjuer som ägde rum vid Besam Productions anläggning i Landskrona har varit semistrukturerade.
Enkätundersökning hos markägare inom SCA Skog Ångermanlands Skogsförvaltning
This report is a joint venture with SCA Forest, Ångermanlands forest man-agement area. The purpose of the study is that SCA Forest wants to know what the landowners in Ångermanlands forest management area think about SCA Forest and who they deliver their timber to.
SCA Forest is the largest private landowner in Europe, with an area of about 2.6 million hectares. Today, SCA offers lumber, wood products, tis-sue and packaging and has factories all over the world. SCA Forest has five forest management areas in the north of Sweden, with the headquarters in Sundsvall.
A questionnaire was sent to 265 landowners, where they had to answer 15 questions with possibilities to give comments. The survey was sent out on 21 of February with a response requested by 3 of March
125 landowners responded to the survey, giving a response rate of 47%.
Ansiktlösa parasiter : En studie av institutionernas passiva ägande
Introduction: Increased savings in funds has enforced the importance of the institutions. During the last 25 years they have augmented their ownership from 20 to 85 % of the Swedish stock exchange. Thereby the ownership becomes more and more financial, meaning that the return is the most crucial. In an article in Dagens Nyheter the president of the Swedish Shareholders Association and the president of Metall object to the institutional passivity which they consider being an important problem. Purpose: The purpose of this essay is to put the institutional passivity in perspective.
Performance management på individnivå : - Bonussystem för ökad prestation inom Swedbank
ProblemPerformance management på individnivå innebär att styra individen utifrån individuella mål som förmedlar organisationens övergripande strategi till medarbetarna. För att förstärka styreffekterna av individuella mål kan en belöning kopplas till måluppfyllelsegrad. Effekten av ett bonussystem ställer stora krav på samarbete mellan chef och anställd då de tillsammans ska ställa upp realistiska mål som syftar till att utveckla den enskilde individen samtidigt som de bidrar till organisationens övergripande mål och resultat. Därmed är det viktigt att undersöka hur medarbetare och chefer påverkas av individuella mål kopplade till bonus och vilka effekter detta får inom företaget. Vilken effekt har målsättnings-, uppföljnings- och utvärderingsarbetet på styrning och motivation bland medarbetare och chefer?SyfteSyftet är att undersöka och öka förståelsen kring hur styrning och motivations-aspekter påverkas då performance management bryts ner till individnivå samt hur en belöningskoppling kan förstärka den eventuella styreffekten.MetodUndersökningen har genomförts i form av en fallstudie där intervjuer använts som främsta empiriinsamlingsmetod.
Vad är konsumtion? Service Management studenters föreställningar i relation till forskningsperspektiv
Problem: Konsumtionsforskningen har gått ifrån fokusering på människans fysiologiska behov och synen på människan som en enskild individ till fokus på de psykologiska och sociala behoven där människan sätts in i ett socialt sammanhang. Vilka föreställningar har studenter vid Service Management programmet, Campus Helsingborg, Lunds Universitet, om konsumtion? Hur kan dessa föreställningar relateras till befintliga forskningsperspektiv?Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka de föreställningar som Service Management studenter har om konsumtion.Metod: För att undersöka de föreställningar som studenter har kring konsumtion genomfördes gruppdiskussioner. Materialet som samlades in analyserades med utgångspunkt i en modell av Per Østergaard och Christian Jantzen. Modellen utgörs av fyra olika perspektiv inom konsumtionsforskning; köpbeteende, konsumentbeteende, konsumentforskning och konsumtionsstudier.Slutsatser: I beskrivningen av studenternas föreställningar om konsumtion går det inte att utesluta något av modellens olika perspektiv.
The Success of None-Joint Venture Strategic Alliances
The companies? managements acknowledge personal relations and trust, through good communication and predefined responsibilities and goals, as key factors to succeed in strategic alliance. These factors did not always exist according to the employees? involved. This research, in contrast, suggests that these factors are subordinate to the correlation between the company?s vision and the alliance objectives, hence level of priority, which indicates that management has hidden motives for entering the strategic alliance.
Små företags syn på revisorn
Uppsatsen syftar till att ge en bild av hur små ägarledda företag ser på sin revisor och revisionen som utförs. Problemformuleringen har besvarats genom nio personliga intervjuer. Vi har kommit fram till att små företag har en dålig bild av vad revisorns arbete innebär. De är medvetna om att de måste revideras och tycker att det är en trygghet att bli reviderade, men de vet inte vem revisionen och revisionsberättelsen är till för..