
Sökresultat:
1000 Uppsatser om Presentation - Sida 36 av 67
Ordermusiken
This thesis strives to demonstrate my increasingly phenomenological approach to musical composition in relation to the extensive body of musical works connected in different ways to the poetry collection ORDER by the Swedish author and play-wright Lars Norén. The hand, the touch, the voice, the space (environment) and its philosophical implications are scrutinised from a poetic perspective (my poetics). The question of language (the word), the sign (text), sound/noise/music and its immanent bodily qualities are focused and questioned in my own work as well as in primarily two case studies of the music of Pierluigi Billone (1960-) and Morton Feldman (1926-1987).The text reflects the emancipatory process my music has undergone the last 4- 5 years: moving away from language and text (rePresentation) to body and sound, although preserving and nurturing the extended idea of the sign (as signification of sound and body) as a possible embodied vehicle in my composing and artistic thinking.The reader is invited through the extensive use of sketches and work methods to witness and follow this process as a manifestation of the ?doing? rather than the Presentation or construction of an analysis in an academic sense.The thesis offers no solution and it fails to encapsulate all of the so-called ORDER-MUSIC (the music that is connected with Norén's collection of poetry) Instead it proposes a possible way of ?opening? the process to a basically phenomenological methodology inside the musical field of score based chamber music..
Varning! Ett tekniskt fel har uppstått : En undersökning kring hur turistbyråer hanterar informationsteknik.
This research is based on the observation that people in the service industry is being replaced by technology. This insight formed a foundation for the Presentation of the problem this essay is based upon. We began to speculate over how tourist information bureaus handle the changes, regarding information technology, in their surroundings when their main task is to inform and communicate with their market. Information technology has created new possibilities for organizations to reach their consumers and it has influenced all kinds of industries. We decided to examine organizations in the tourism sector because it is one of the biggest and fastest growing industries in the world. The entering of information technology in the tourism industry has changed its structure and we want to examine how tourist information bureaus succeed to deal with this phenomenon.The aim with this essay is to examine how and to what extent tourist information bureaus integrate with changes in their surroundings caused by information technology and which values that slip away/ is added by the adaption.
Produktmusiken och ungdomars musikkonsumtion
Vi har valt att undersöka barn och ungdomars musikkonsumtion samt studerat närmare hur de uppfattar produktband i förhållande till det vi valt att kalla kreativa band. För att få en bakgrund kring resonemang som produktband och kreativa band ges en kortare Presentation av musikindustrin. Här får läsaren en inblick i hur ett produktband tas fram och lanseras. Med produktband menar vi ett band som framställts primärt för att generera vinst åt företaget som skapat bandet, något som är stort inom dagens musikindustri, men långt ifrån en nyhet. För att få en djupare inblick i hur konsumenterna av produktmusik förhåller sig till produktband och dess musik har vi genomfört två undersökningar.
Målkonflikter och budgetering : Organisationers anpassning av budgetering vid konflikter mellan mellan organisationens mål
Studien handlar om elevers motivation till ämnet biologi. En rad faktorer påverkar eleverna. Forskning visar att delaktighet, varierad undervisning och tidigare intresse påverkar helhetsbilden av ämnet biologi. Arbetet är fokusera på dessa tre faktorer.-Delaktighet kan innebära att läraren tar tillvara elevernas tidigare intresse och erfarenhet i ämnet och att de får delta i planeringen. Om eleverna förstår vad de ska lära sig och varför visar de en större motivation i ämnet.-Varierad undervisning kan innehålla t.ex.
Den attraktiva informationen: Fem formgivares marknadsföring av företag via webben
Mitt syfte med denna examensuppsats har varit att analysera och beskriva hur fem formgivarnamarknadsför sig själva och sina produkter på internet. Utifrån detta syfte formulerades tre frågeställningar:Vilka egenskaper har gjort webbsidan attraktiv för den besökande?Vilket syfte har formgivaren med webbsidan?Hur visualiserar och presenterar formgivaren sina produkter och sig själv? För att besvara dessa har jag använt mig av den kvalitativa metoden, semiotisk bildanalys och ettfrågeformulär med öppet strukturerade frågor i standardiserad ordning använts. Formuläret har skickats uttill fem formgivarna via e-post. Valet av respondenter skedde genom ett strategiskt urval av pristagare frånElle interiörs designpris mellan åren 2006-2011.
Revisorn som fristående rådgivare : acceptera eller avvisa uppdraget?
Efter problemdiskussion och Presentation av syftet kommer en kort beskrivning av revisorn och den lagstiftning som revisorn måste följa. Vi beskriver de rekvisit som måste uppnås för att ansvar skall kunna krävas. Fortsättningsvis presenteras den del i revisionsverksamheten som utgör rådgivning. Denna typ av rådgivning är försäkrad genom revisorns obligatoriska ansvarsförsäkring. Koncentrationen ligger slutligen på den fristående rådgivningen.
J?mf?relseanalys: Har en audiovisuell presentationsmodalitet en positiv effekt p? minnesretention av krisinformation j?mf?rt med textbaserad presentation?
Studien ?r en j?mf?relseanalys med en mellangruppsdesign d?r den oberoende variabeln (Presentationsmodalitet: text vs audiovisuell) manipulerades f?r att unders?ka modaliteternas effekt p? minnesretention av krisinformation. I den ena betingelsen fick deltagarna l?sa elva sidor ur broschyren Om krisen eller kriget kommer, utgiven av Myndigheten f?r samh?llsskydd och beredskap (MSB). I den andra betingelsen fick en annan grupp deltagare ta del av ett audiovisuellt format av samma elva sidor.
Angående Individualismen : ? Facebook: Individualistens Kollektiv
Author: Jonathan Wanér HedbergTitle: Angående Individualismen ? Facebook: Individualistens KollektivYear: 2014/2015Abstract: This essay seeks to understand how the expression of individualism can be seen in different ways in people?s use of the social network Facebook. Ten interviews with Facebook users have been performed. The analysis of these has been able to illustrate how Facebook users through Erving Goffman´s impression management prepares and presents their individualism to a collective, i. e.
Illustrerad samtid : En studie av hur tre filmer skildrar 1960-talets Sverige med särskilt avseende på konsumtion och välfärd
This paper studies how the ?Swedish model? has influenced the Swedish community during the first half of the twentieth century and how living with this model was like in the 1960s. During the ?60s the laws and reforms created by the ruling socialistic party, SAP, dominated the Swedish society. Their goal was to build Per Albin Hansson?s vision of a welfare state.
Missbrukets diskurser : en kvalitativ diskursanalys av tre arbetsområden
Studien handlar om elevers motivation till ämnet biologi. En rad faktorer påverkar eleverna. Forskning visar att delaktighet, varierad undervisning och tidigare intresse påverkar helhetsbilden av ämnet biologi. Arbetet är fokusera på dessa tre faktorer.-Delaktighet kan innebära att läraren tar tillvara elevernas tidigare intresse och erfarenhet i ämnet och att de får delta i planeringen. Om eleverna förstår vad de ska lära sig och varför visar de en större motivation i ämnet.-Varierad undervisning kan innehålla t.ex.
Det pedagogiska rummets betydelse
Detta examensarbete handlar om vad sex pedagoger har för syn på och tankar kring den fysiska miljöns betydelse för barns lek i förskolan. Tre av pedagogerna arbetar på två olika "traditionella" förskolor. Två av förskolorna finns i en storstad, men är belägna i olika delar av staden och en förskola är belägen i ett mindre samhälle. Syftet med arbetet är att fånga pedagogernas tal om utformningen av den fysiska miljön på deras förskola/avdelning. De frågeställningar som vi har utgått i från under arbetets gång är följande: Hur utformar pedagogerna den fysiska miljön? Vad är de styrande faktorerna i utformningen av den fysiska miljön på förskoleavdelningarna? Metoden som vi har använt oss av för att få svar på våra frågeställningar har varit så kallade kvalitativa intervjuer.
Öva fri improvisation ? går det? : En kvalitativ studie av professionella musikers övning i fri improvisation
Studien syftar till att få djupare insikt i hur professionella musikers övning i fri improvisation kan se ut. I bakgrundsavsnittet ges en överblick av begreppen ?improvisation? och ?fri improvisation? och därefter följer en Presentation av tidigare litteratur och forskning inom ämnesområdet. Studiens teoretiska utgångspunkt utgörs av det sociokulturella perspektivet på lärande och kommunikation.Studiens datamaterial består av kvalitativa intervjuer med fyra professionella musiker inom fri improvisation. I resultatavsnittet beskrivs informanternas syn på improvisation, fri improvisation och frihet, deras redskap för övning samt deras användande av tillägnade färdigheter.
Att Sälja Sig Själv -The brand called you-
Det samhälle som vi lever i idag präglas av olika mer eller mindre kapitalistiska varumarknaders inflytande på vår vardag. Två trender som har sina orsaker helt eller delvis i detta förhållande är en ökad individualisering och marknadisering av samhället. Konkret för individen innebär detta att det blir allt viktigare att marknadsföra sig själv, att sälja sig själv. Med utgångspunkt i detta förhållande så genomför denna uppsats en empirisk studie av två specifika fall där detta ?att sälja sig själv? är som allra tydligast; kontaktannonser respektive curriculum vitae, CV.
Användning av social media bland små och medelstora företag : En studie av café- och konditoribranschen
Titel: Användning av social media bland små och medelstora företag ? En studie av café- och konditoribranschenFörfattare: Lara Domi och Carolina WireskogHandledare: Timurs UmansNivå: Kandidatuppsats, Marknadsföring (15 hp), VT 2011Nyckelord: Social media, små och medelstora företagProblemformulering: Hur använder sig små och medelstora företag av sociala medier?Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur små och medelstora företag i Sverige använder sig av sociala medier och vilka faktorer som påverkar deras roll i de sociala medierna. Vi avser även att finna sätt på hur företagen kan bli effektivare i sitt arbete med de sociala medierna.Metod: En kvantitativ studie med en deduktiv ansats där undersökningen genomfördes på Internet och vände sig till företag verksamma inom café- och konditoribranschen.Teori: Den teoretiska referensramen inleds med teorier om relationsmarknadsföring följt med avsnitt om kommunikation och gratis marknadsföring. Vidare behandlas social media och hur företag använder sig av social media. Kapitlet avslutas med en Presentation av vår modell.Resultat: I detta kapitel återges de resultat som framkommit ur den undersökning som genomförts.
"Ta det som en man?" : En kvalitativ innehållsanalys med fokus på maskulinitetsdrag hos karaktärer i Svenska filminstitutets rekomendationer för Skolbio
This study is a qualitative content analysis which sets out to examine the rePresentation of stereotypic masculine traits amongst the main characters in two films from The Swedish Institute of Film's (Svenska Filminstitutets) selection for ?School Cinema? (Skolbio). The study is operationalised through the use of a scheme, constructed by Lorraine Evans and Kimberly Davies for their study No sissy boys here, which maps stereotypical masculine and feminine traits and originates from Sandra Lipsitz Bems ?Sex Role Inventory?. The masculine traits in the scheme are: aggressive, competitive, argumentative, decisive, assertive, risk-taking, self-reliant and adventurous, and the feminine are: affectionate, emotionally expressive, impetuous, nurturing, panicky, passive, tender, and understanding.