Sök:

Att Sälja Sig Själv -The brand called you-


Det samhälle som vi lever i idag präglas av olika mer eller mindre kapitalistiska varumarknaders inflytande på vår vardag. Två trender som har sina orsaker helt eller delvis i detta förhållande är en ökad individualisering och marknadisering av samhället. Konkret för individen innebär detta att det blir allt viktigare att marknadsföra sig själv, att sälja sig själv. Med utgångspunkt i detta förhållande så genomför denna uppsats en empirisk studie av två specifika fall där detta ?att sälja sig själv? är som allra tydligast; kontaktannonser respektive curriculum vitae, CV. Dessa båda fall har, trots uppenbara kontextuella skillnader, flera gemensamma drag. Det mest uppenbara är att båda är anonyma återskapningar av den egna personen i syfte att attrahera en eventuell läsare till att vilja ha ett möte öga mot öga. I studien analyseras CVn och kontaktannonser först var för sig för att sedan jämföras och identifiera eventuella skillnader och likheter. För att genomföra studien används olika varianter av diskursanalys, kritisk diskursanalys samt psykologisk diskursanalys. En mer ingående presentation av dessa metoder ges också.

Författare

Iréne Fagerberg Magnus Friberg Karl Petersson Jessica Johansson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..