Sök:

Produktmusiken och ungdomars musikkonsumtion


Vi har valt att undersöka barn och ungdomars musikkonsumtion samt studerat närmare hur de uppfattar produktband i förhållande till det vi valt att kalla kreativa band. För att få en bakgrund kring resonemang som produktband och kreativa band ges en kortare presentation av musikindustrin. Här får läsaren en inblick i hur ett produktband tas fram och lanseras. Med produktband menar vi ett band som framställts primärt för att generera vinst åt företaget som skapat bandet, något som är stort inom dagens musikindustri, men långt ifrån en nyhet. För att få en djupare inblick i hur konsumenterna av produktmusik förhåller sig till produktband och dess musik har vi genomfört två undersökningar. En kvalitativ djupintervju tar oss ut på en Montessoriskola i nordvästra Skåne. Här intervjuas barn mellan 8 och 16 år. Vidare görs en observation i utkanten av Höör i centrala Skåne, där äldre ungdomars beteende studeras i samband med en konsert med ett av de senaste produktbanden, Supernatural. Tillsammans utgör dessa barn och ungdomar, 8-18 år, målgruppen för produktmusik. Med hjälp av teorier kring referensgruppsteori och exponeringseffekten undersöker vi deras attityder till och konsumtion av denna musikgenre. Vidare diskuteras resultaten vi kommit fram till i vår undersökning och slutligen kommenteras samhällsdebatten kring kommersiella och kreativa krafter inom musikindustrin.

Författare

Anders Nilsson Sofie Bjerkefeldt Filip Streiffert

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..