Sök:

Sökresultat:

11921 Uppsatser om Prematurfödda barn - Sida 29 av 795

Barns sorg pÄ förskolan : En intervjustudie om pedagogers bemötande av barn i sorg och deras hantering av den situation som uppstÄr pÄ förskolan nÀr ett barn mist en familjemedlem genom dödsfall.

Varje Är förlorar cirka 3 200 barn en förÀlder i dödsfall och nÀstan 500 barn dör Ärligen i Sverige, mÄnga av dessa barn har syskon. Förskolan kan för barn som mist en familjemedlem bli en betydelsefull plats för barns sorgebearbetning. Syftet med denna studie Àr att fördjupa vÄr kunskap kring bemötande av barn i sorg. VÄr problemformulering lyder:Hur bemöter pedagoger i förskolan det berörda barnet, vid dödsfall i barnets familj?Hur hanterar pedagoger i förskolan den situation som uppstÄr i barngruppen, dÄ ett barn mist en familjemedlem genom dödsfall?För att fÄ svar pÄ vÄr problemformulering intervjuade vi fem pedagoger som samtliga hade erfarenheter av barn i sorg.

Barn i sorg : Hur skolan kan hjÀlpa barn i sorg

Det hÀr arbetet handlar om hur skolans personal kan stödja barn med aspergers syndrom och om vilken kunskap och metoder som de har att tillgÄ. Arbetet stÀller sig frÄgorna:Vilka rÀttigheter har barn med asperger till att fÄ hjÀlp i skola och fritidshem?Vilken kunskap behöver personal för att ha förstÄelse för barn med asperger?Hur kan personal som arbetar i skola och fritidshem stödja barn med asperger?Svaren söks genom forsknings och litteraturgenomgÄng, dÀr Àven styrdokument behandlas samt intervju av fyra personer som arbetar i skolan med barn som har asperger. Resultaten av forsknings- och litteraturgenomgÄngen och av intervjuerna Àr mycket lika samtidigt som de kompletterar varandra. De lyfter fram behovet av att skolpersonal har kunskap och förstÄelse bÄde om det enskilda barnet och om funktionsnedsÀttningen.

Barn och pedagoger om konflikter en kvalitativ studie med fokus pÄ utagerande barn : ?vi mÄste vÄga för barnen skull?

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka förskollÀrares tankar kring konflikthantering med utagerande barn. I tidigare forskning nÀmns relationer som viktigt i arbetet med utagerande barn i konflikter. Olika metoder och vilket förhÄllande till metoderna pedagoger kan vÀlja belyses Àven i tidigare forskning. VÄr teoretiska utgÄngspunkt grundade sig i det specialpedagogiska samt det relationella perspektivet. Metoden som anvÀndes var kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare och 12 barn i grupp om fyra, nÄgonstans i Mellansverige.

Barns lek - med sÀrskild inriktning mot barn som hamnar i leksvÄrigheter

SammanfattningSyftet med vÄr uppsats Àr att problematisera och diskutera barns lek, med sÀrskild inriktning mot barn som har eller hamnar i leksvÄrigheter. Vi studerar barn som har eller hamnar i leksvÄrigheter utifrÄn tvÄ olika perspektiv; det individorienterade perspektivet och det sociokulturella perspektivet. VÄr första frÄgestÀllning Àr: Vilka beskrivningar ges i litteraturen av barn som har eller hamnar i leksvÄrigheter? Vilket/vilka perspektiv pÄ lek utgÄr författarna frÄn? HÀr finner vi att vilket perspektiv författare utgÄr frÄn kan ses utifrÄn vilka begrepp de anvÀnder för att beskriva barns lek. I det individorienterade perspektivet fokuseras individens utveckling och personlighet och hÀr studeras barn utan att se sammanhanget som de befinner sig i betrÀffande leksituationen.

Personalförsörjning : Rekrytering och inhyrning av personal

Att relationen mellan barn och förÀldrar Àr viktig Àr vÀlkÀnt. Tidigare forskning har bland annat visat att det finns ett samband mellan barns psykosomatiska besvÀr och hur relationen till förÀldrarna ser ut. Eftersom relationerna mellan barn och förÀldrar har stor betydelse för barns vÀlbefinnande Àr det intressant att undersöka vad som ligger bakom goda relationer mellan barn och förÀldrar. Syftet med denna uppsats Àr alltsÄ att undersöka vilka faktorer som hÀnger samman med goda relationer mellan barn och förÀldrar.Uppsatsen bygger pÄ material frÄn Statistiska centralbyrÄns (SCB) Undersökningarna av levnadsförhÄllanden (ULF) och Undersökningarna av barns levnadsförhÄllanden (Barn-ULF). Beskrivningen av relationen mellan barn och förÀlder hÀmtas frÄn barnintervjun.

Social kompetens hos barn i behov av sÀrskilt stöd: En intervjustudie bland fritidspedagoger

Mitt syfte med denna studie var att beskriva hur man i fritidshemsverksamhet arbetar för att utveckla god social kompetens hos barn i behov av sÀrskilt stöd. För att bryta ner syftet sÄ formulerade jag forskningsfrÄgor. FrÄgorna Àr hur man arbetar för att utveckla god social kompetens hos barn som vistas i fritidshem, hur fritidshemmet arbetar för att inkludera alla barn i verksamheten och hur arbetet kopplas till styrdokumenten. UtifrÄn detta valde jag att göra en kvalitativ intervjustudie med fyra fritidspedagoger som Àr verksamma i en kommun i Norrbotten. I resultatet redogör jag inte för nÄgon absolut sanning utan bara fritidspedagogernas svar och mina tolkningar.

SprÄkstörning i ett flersprÄksperspektiv

Syftet med vÄr undersökning var att vi ville ta reda pÄ vilka metoder logopeder anvÀnder nÀr de faststÀller diagnosen sprÄkstörning hos flersprÄkiga barn och om dÀr finns risk för fel- diagnostisering. Vi ville Àven ta reda pÄ hur man jobbar med dessa barn i sprÄkförskolor. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjuer med fyra logopeder. Vi valde Àven att göra en observation av en logoped i arbetet med barn pÄ en sprÄkavdelning pÄ en förskola. Resultatet av vÄr undersökning visade att det finns för fÄ tester som Àr anpassade till flersprÄkiga barn.

Barn och rÀdsla

Vi fattade intresse för det hÀr Àmnet för nÄgot Är sedan. Vi hade valt att jobba med barn och rÀdsla som ett tema pÄ en praktikperiod. DÀr sÄg vi att det fanns mycket rÀdsla bland barnen. Vi upplevde att det fanns ett behov av att prata och berÀtta för nÄgon om olika rÀdslor. Anledningen till att vi började jobba med detta omrÄde Àr bl.a.

Förskolebarns strategier vid lÀngdmÀtning

Matematiska problem finns och uppstÄr naturligt i vardagen. Barn upptÀcker inte dem sjÀlva utan vi mÄste göra dem synliga för att de ska lÀra sig förstÄ. Hur barn utvecklar matematiken beror pÄ hur vi vuxna lyfter fram den vid olika rutinsituationer.Syftet med examensarbetet Àr att undersöka barns strategier, dÄ de utmanas att mÀta lÀngden pÄ ett föremÄl. Vidare observerade vi hur barn delger ett annat barn sitt resultat och hur det mottagande barnet sedan tar emot och Äterskapar ett eget resultat utifrÄn det de blivit delgivna.För att kunna besvara vÄr frÄgestÀllning observerade vi barn födda 2001, bÄde enskilt och tvÄ och tvÄ. De iakttagelser vi gjorde var att barnen inte lÄstes i sina tankar, utan anvÀnde sig av olika hjÀlpmedel nÀr de skulle mÀta föremÄlets lÀngd.

HöglÀsning i barns hemmiljö

Detta examensarbete handlar om höglÀsning i hemmiljö för barn i förskoleÄldern 1-5 Är. Tidigare genomförd forskning inom Àmnet har ofta varit inriktad pÄ pedagoger och deras syn pÄ höglÀsning inom förskola och skola men jag vill vidareutveckla detta genom att undersöka förÀldrarnas anvÀndande av höglÀsning för barn i hemmiljö. Syftet med arbetet Àr att medverka till en förstÄelse för anvÀndandet av höglÀsning i hemmet som ett verktyg för barns erövrande av tal- och skriftsprÄk. Undersökningsmetoden jag anvÀnt mig av Àr en enkÀtundersökning till förÀldrar med barn i förskoleÄldern 1-5 Är. FrÄgorna handlade om, hur ofta förÀldrarna lÀser för sina barn hemma, vad förÀldrarnas syfte med höglÀsningen Àr och anvÀnder sig barnen av CD-sagor och dator i hemmet..

VÀxelvis boende : en kvantitativ studie avseende socialsekreterares och förskolelÀrares syn pÄ vÀxelvis boende för barn 0-3 Är respektive 4-6 Är

Studiens syfte var att med en kvantitativ metod undersöka och jÀmföra vad socialsekreterare pÄ barn- och familjeenhet och förskolelÀrare har för syn pÄ vÀxelvis boende för barn 0-3 Är respektive 4-6 Är. FrÄgestÀllningarna var: (1) Hur ser socialsekreterare respektive förskollÀrare pÄ vÀxelvis boende för barn 0-6 Är och vad Àr viktigt för att det skall fungera bra?(2) Vad kan det finnas för fördelar och/eller nackdelar med vÀxelvis boende generellt för barn 0-6 Är? Resultaten frÄn 61 besvarade enkÀter analyserades ur anknytningsteoretiskt och rollte-oretiskt perspektiv. Resultaten i studien visade att fler respondenter ansÄg att vÀxelvis boende Àr mer lÀmpligt som boendeform för barn 4-6 Är Àn för barn 0-3 Är. Socialsekreterarna Àr ge-nerellt mindre positiva Àn förskollÀrarna.

Att vara förÀlder till ett barn med autism Àr som att driva ett företag : en intervjustudie med fem förÀldrar hur de upplever sin livssituation

Idag anser de flesta professionella vÀrlden över att autism Àr en organisk skada. Ett barn med autism bearbetar information och uppfattar vÀrlden annorlunda Àn andra. Det mest utmÀrkande draget hos dessa barn Àr att de har svÄrt med den sociala kompetensen. Syftet med studien var att belysa och öka förstÄelsen för hur förÀldrar till ett barn mellan Äldrarna noll till tolv Är med diagnosen autism, upplever sin livssituation. Vi valde att genomföra en intervjustudie med fem förÀldrar till barn med detta funktionshinder.

Barn i bil : Examensarbete hos Volvo Personvagnar

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva projektets gÄng och redogöra de olika val som har gjort. I projektet har jag sammarbetat med Volvo personvagnari Göteborg dÀr jag ocksÄ har suttit och arbetat. Temat för hela projektet blev ?barn i bil? och sedan ocksÄ förvaring. UtifrÄn detta temat tog jag sedan fram ett koncept och en produkt som ska passa i Volvos nya personbilar.

Övervikt bland barn i förskolan : En sammanstĂ€llning av hur pedagoger kan arbeta för att förebygga övervikt hos barn i förskolan

WHO, World Health Organization (2014) hĂ€vdar att barnfetma Ă€r en av de allvarligaste hĂ€lsoutmaningarna under 2010-talet. Antalet överviktiga barn i vĂ€rlden under fem Ă„r Ă€r över 42 miljoner. Även i Sverige blir övervikt hos barn ett allt större problem. Barn idag Ă€r allt mer stillasittande och Ă€ter mer onyttig mat. Aldrig nĂ„gonsin har sĂ„ mĂ„nga barn gĂ„tt i förskola, vilket gör att förskolan som arena intressant.

?Jag har sett att det har funnits hela tiden...men det Àr ingenting jag har nÄgot belÀgg för? : lÀrares röster om barnfattigdom i förskola och grundskola

Syftet med studien Àr att, genom en deskriptiv metod, beskriva hur barn reagerar vid förÀldrars plötsliga och ovÀntade dödsfall, vilka behov av stöd dessa barn har samt vad obearbetad sorg kan leda till bland barn. Ett plötsligt och ovÀntat dödsfall hos en förÀlder ses som en av de mest stressfulla och traumatiska upplevelse som barn och deras familjer kan tÀnkas gÄ igenom. Resultatet visar att samtliga barn i studien uppvisar starka kÀnsloreaktioner pÄ olika sÀtt efter förÀldrarnas plötsliga och ovÀntade dödsfall, i form av overklighetskÀnslor och misstro, rÀdsla, ansvarstagande, skuldkÀnslor, ilska och irritabilitet samt saknad och ledsenhet, oavsett hur dödsfallet intrÀffat. Gemensamt för barn som förlorat en förÀlder Àr att sorgen efter den döde Àr en gemensam angelÀgenhet med viktiga personer i omgivningen. Om den efterlevande förÀldern, och andra för barnet betydelsefulla personer, inte klarar av att lÄta barnet uttrycka sin sorg Àr det av vikt för barnet att fÄ trÀffa utomstÄende professionella och barn som varit med om liknande upplevelser, för att ges möjlighet att hantera och bearbeta det intrÀffade.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->