Sök:

Övervikt bland barn i förskolan

En sammanställning av hur pedagoger kan arbeta för att förebygga övervikt hos barn i förskolan


WHO, World Health Organization (2014) hävdar att barnfetma är en av de allvarligaste hälsoutmaningarna under 2010-talet. Antalet överviktiga barn i världen under fem år är över 42 miljoner. Även i Sverige blir övervikt hos barn ett allt större problem. Barn idag är allt mer stillasittande och äter mer onyttig mat. Aldrig någonsin har så många barn gått i förskola, vilket gör att förskolan som arena intressant. Därför är mitt syfte i studien att sammanställa hur pedagoger i förskolan kan rekommenderas att förebygga övervikt i förskolan. Metoden för studien är metaanalys d.v.s. en sammanställning och analys av forskares och författares olika rekommendationer. Jag har tagit del av forskare, officiella texter, tagit ut författares teser utifrån mitt syfte och tolkat det utifrån mitt perspektiv. Min studie är uppdelad i två studier där jag betonar kost och fysisk aktivitet som två huvudpelare i förebyggandet av barns övervikt. I studiens resultat kan du läsa kring hur pedagoger rekommenderas att arbeta med övervikt hos barn i förskolan. Förskolan lägger grunden för barns framtida vanor, lärande och utveckling. Pedagoger ska uppmuntra till fysisk aktivitet, variation av tid och aktiviteter är bra samt att barn ska ha aktiv rörelse minst sextio minuter per dag. Pedagogen ska helst delta i pedagogiska måltider och äta samma mat som barnen, barn ska uppmuntras till att äta olika varierande frukter och grönsaker samt att det ska ge trygghetskänsla och vara intresseväckande. Slutsats: barn är i behov av daglig fysisk aktivitet och bra mat för att uppnå en god hälsa.

Författare

Malin Ljus

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..