Sök:

Sökresultat:

11921 Uppsatser om Prematurfödda barn - Sida 30 av 795

Barn och stress: varför Àr barn stressade och hur kan vi
hjÀlpa dem?

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka vilka faktorer som leder till stress hos barn samt hur vi som pedagoger kan förebygga och aktivt arbeta mot stress i skolan. Under vÄr praktik har vi lagt in momentet massage i undervisningen. Detta för att med hjÀlp av intervjuer ta reda pÄ hurvida eleverna upplevde sig mindre stressade. Vi intervjuade Ätta elever, fyra pojkar och fyra flickor om deras upplevelser av massagen. Vi genomförde Àven tre intervjuer med lÀrare pÄ skolan för att ta del av deras syn pÄ barn och stress.

Gl?m inte mig

Bakgrund: Syskon till kroniskt sjuka barn upplever psykologiska sv?righeter och deras vardagssituation f?r?ndras markant n?r ett barn i familjen blir sjukt. Det finns beskrivet i forskning hur syskon till kroniskt sjuka barn har behov av st?d och information. Syskon som anh?riga i v?rden har r?ttigheter som ska tas i beaktning n?r ett barn ?r sjukt.

Att kommunicera trygghet i omvÄrdnaden av barn : en litteraturstudie

Sjuksköterskor har ansvar för att barn Àr behandlade i överensstÀmmelse med barnens rÀttigheter och att interagera med dem. I bakgrunden beskriver en studie att barn upplever att sjuksköterskor inte lyssnar pÄ dem. Barn Àr sÄrbara eftersom de Àr underlÀgsna bÄde sina förÀldrar och sjuksköterskorna beroende pÄ deras bÄde ÄldersmÀssiga och kunskapsmÀssiga övertag. Det Àr dÀrför viktigt för sjuksköterskor att ge barn möjligheten att delta i beslutsfattande processer, vilket kan fÄ dem att kÀnna sig inkluderade, respekterade och lyssnade pÄ som individer. PÄ sÄ sÀtt kan sjuksköterskor kommunicera trygghet.

Inkludering av barn i behov av sÀrskilt stöd i förskoleklass

Denna studie belyser i vilken mÄn elever i behov av sÀrskilt stöd blir inkluderade i verksamheten. Studiens syfte Àr att se hur pedagogerna arbetar med inkludering av dessa elever i den dagliga verksamheten. Studien syftar Àven mot vad för sorts handledning och stöd lÀrarna kan fÄ ta del av. Dessutom har det genomförts intervjuer med pedagoger och flera specialpedagoger. Det har Àven genomförts observationer av en verksamhet dÀr det finns barn i behov av sÀrskilt stöd.

KARAKTÄRSDESIGN ELLER GAMEPLAY : Hur barn tĂ€nker kring en avatars design och roll i spel

Är det viktigt för barn att en spelkaraktĂ€rs egenskaperreflekteras i dess utseende? Med hjĂ€lp av studier inom vad barn attraheras av ispel, avatarer, gameplay, immersion och nĂ€rvaro, barn och mediepĂ„verkan ochkaraktĂ€rsdesign har i detta examensarbete fyra karaktĂ€rer med tillhörande miljö och berĂ€ttelse skapats. Dessa har tillsammans agerat stimulimaterial vid de intervjuer som förts.Tio elever i första klass valdes ut för dessa intervjuer med hjĂ€lp av en enkĂ€tundersökning dĂ€r de fick rita upp egna önskespel. Syftet medarbetet har varit att ta reda pĂ„ vad barnen fokuserar pĂ„ nĂ€r de funderar kring valbara avatarer och spel, vad och varför gör barnen de val de gör?Med hjĂ€lp av undersökningen gĂ„r det att konstatera att karaktĂ€rsdesign Ă€r viktig för barn.

Stöd till familjer med funktionshindrade barn

I vÄr kvalitativa studie undersöker vi hur familjer pÄverkas av att ha ett funktionshindrat barn samt vilket stöd de behöver frÄn samhÀllet för att klara av sin vardag. Genom halvstrukturerade intervjuer med tre familjer med barn med olika grad av autism och utvecklingsstörning, ifrÄn en kommun i Mellansverige, fick vi en inblick i hur deras vardag ser ut. Intervjuerna visade pÄ vissa likheter och skillnader i familjernas upplevelser kring att ha ett barn med autism samt behovet av och tillgÄngen till stöd. Till vÄr teoridel har vi funnit forskning och undersökningar, via litteratur och olika databaser, som vi sedan anvÀnt oss av för att analysera det som framkommit i intervjuerna. Tidigare forskning visade att beskedet om diagnosen skakar en familj djupt medan vÄr studie pekar pÄ att det pÄ grund av olika faktorer inte alltid stÀmmer.

Det sjukgymnastiska arbetet pÄ barnkliniker gÀllande barn med obesitas: en kartlÀggning och en jÀmförelse av Sveriges tre landsdelar

Under de senaste Ärtiondena har obesitas, hos barn och vuxna raskt ökat, sÀrskilt i vÀlutvecklade lÀnder. Fyra procent av alla barn och ungdomar i det svenska samhÀllet lider av obesitas. Syftet med denna studie var att kartlÀgga och jÀmföra det sjukgymnastiska arbetet pÄ barnkliniker gÀllande barn med obesitas. Vi var intresserade av om en etablerad behandlingsplan fanns och i sÄ fall hur denna var utformad. EnkÀt skickades till sjukgymnaster som var verksamma inom barnklinikerna pÄ landets 23 lÀns-, regions- och universitetssjukhus.

Barns rÀdslor och bemÀstringsstrategier pÄ sjukhus

Barn har olika rÀdslor och bemÀstringsstrategier beroende pÄ vilken Älder och utvecklingsfas de befinner sig i. De kan uppleva sjukhus som nÄgot hotfullt och skrÀmmande. Tidigare forskning pÄ barns rÀdslor har ofta besvarats av andra Àn de sjÀlva vilket har visats sig ge en felaktig bild av deras sjukhusupplevelse. Syftet med denna studie var att beskriva vad barn hade för rÀdslor i samband med vÄrd pÄ sjukhus och hur de försökte bemÀstra dem. En litteraturstudie har gjorts baserat pÄ tio kvalitativa studier dÀr barn mellan 3-18 Är har intervjuats.

Distriktssköterskornas upplevelser av möten med vÄldutsatta kvinnor och deras barn : En deskriptiv kvalitativ intervjustudie

Bakgrund: Distriktssköterskor pÄ BVC möter ibland vÄldutsatta kvinnor och deras barn i sitt arbete. Följder av vÄld i nÀra relationer kan vara försÀmrad psykosocial hÀlsa bÄde hos kvinnor och barn. Att tidigt upptÀcka och hjÀlpa en sÄdan kvinna och hennes barn Àr ett viktigt uppdrag som distriktssköterskan har pÄ BVC. Syftet med studien var att undersöka distriktssköterskornas upplevelser av möten med vÄldutsatta kvinnor och deras barn pÄ BVC samt ta reda pÄ vad som saknas kunskaps- och metodmÀssigt i deras arbete nÀr det gÀller att hjÀlpa denna patientkategori.Metod: Sju distriktssköterskor pÄ BVC intervjuades och kvalitativ innehÄllsanalys anvÀndes för att analysera data. Resultat: IntervjuinnehÄllet delades i fyra huvudkategorier och sexton underkategorier.

TioÄringars tankar om funktionshindrade barn

Avsikten med denna studie var att belysa hur funktionshindrade barn uppfattas av andra barn. Jag intervjuade tio barn i Är 4, frÄn tvÄ olika skolor. I den ena skolan gÄr flera funktionshindrade elever. Jag valde att samtala med barnen utifrÄn 6 bilder förestÀllande andra barn - 4 med olika funktionshinder och 2 utan synbara funktionshinder. De slutsatser jag tycker mig kan dra utifrÄn det material jag har, var att alla tio respondenter hade en relativt enhetlig uppfattning om hur funktionshindrade barn tÀnker och kÀnner.

Artikel 153.5 FEUF löne-, förenings- och stridsrÀtt : EU-rÀttens pÄverkan pÄ omrÄden explicit undantagna frÄn EU:s kompetens

Val av Àmne till studien föll pÄ att det i tidigare kurser under utbildningen har nÀmnts mycket att en förskollÀrares uppdrag Àr att möta alla barn, detta Àr ett Àmne som vi funnit intresse i. Syftet med studien Àr att förskollÀrares uppfattningar ska fÄ presenteras samt deras funderingar kring hur de vill arbeta med detta uppdrag. Det Àr en kvalitativ studie som Àr genomförd med frÄgeformulÀr via e-post. Undersökningen visar pÄ förskollÀrares uppfattningar och hur de arbetar med uppdraget att möta alla barn. Studien Àr inspirerad av den fenomenografiska ansatsen och belyser dÀrmed hur förskollÀrare uppfattar nÄgot, i detta fall mötet med alla barn.

Att minska oro och rÀdsla hos barn och förÀldrar i samband med anestesi

Barn som ska opereras upplever den okÀnda situationen som stressfylld och obehaglig. Denna litteraturstudies syfte var att belysa vad anestesisjuksköterskan kan göra för att minska oro och rÀdsla för barn och förÀldrar i samband med anestesi. Efter analys av 16 artiklar blev resultatet fyra kategorier; information, ÄtgÀrder i förberedelsefasen, ÄtgÀrder vid anestesitillfÀllet och bedömning av oro. Informationen ska vara omfattande och detaljrik och Àven beröra den postoperativa smÀrtlindringen. Internetprogram kan vara bra komplement till traditionell information.

Familjehemmet och skolan

Uppsatsen Àr en studie kring hur nÄgra lÀrare har valt att arbeta med barn som Àr placerade i familjehem. Vilka problem de hÀr barnen befinner sig i och vad skolan bör göra för att underlÀtta för dem..

Ensamkommande barn : En studie om möjligheter och svÄrigheter personal ser i arbetet med ensamkommande barn

Syftet med studien Àr att undersöka vilka möjligheter och svÄrigheter personalen ser i arbetet med ensamkommande barn. Studien anvÀnder en kvalitativ metod med hermeneutisk inriktning. I resultatet presenteras fem teman, trygghet, skilda förvÀntningar, samverkan mellan personal och andra aktörer, makt- och delaktighet och att förhÄlla sig till motstridiga kÀnslor. I resultatet framkom vikten av en trygg relation, empati och förstÄelse. Kulturella skillnader kan ge upphov till konflikter.

Syns vissa barn mer Àn andra? - om inÄt och utÄtagerande barn i förskolan

BakgrundI detta avsnitt redogör vi för tidigare forskning och litteratur om inÄt- och utÄtagerande barn som visar olika beteenden, samt hur pedagogernas förhÄllningssÀtt och miljön pÄverkar barn med dessa beteenden.SyfteSyftet med vÄr studie Àr att fÄ en uppfattning av nÄgra pedagogers syn pÄ hur beteendet hos inÄt och utÄtagerande barn avspeglas i verksamheten. Samt olika faktorer som kan pÄverka, sÄ som förhÄllningssÀtt, bemötande, miljö och stereotypa könsroller.MetodI vÄr studie har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod dÀr vi anvÀnt oss av intervju som redskap. Vi har intervjuat sex pedagoger frÄn tvÄ olika förskolor i VÀstra Götaland.ResultatPedagogerna menade att man mÄste se vad det kan vara för bakomliggande faktorer till ett inÄt- eller utÄtagerande beteende. De ansÄg Àven att barn som var utÄtagerande var lÀttare att mÀrka av i en grupp medan de inÄtagerande barnen tar lÀngre tid att uppmÀrksamma. Resultatet visade Àven att det fanns olika Äsikter kring flickors respektive pojkars beteenden och att pedagogernas bemötande samt förhÄllningssÀtt har en central roll i arbetet med inÄt- och utÄtagerande barn.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->