Sök:

Sökresultat:

2327 Uppsatser om Praktiska arbetssätt - Sida 2 av 156

Influeras företag i sitt praktiska HR-arbete av HRM-filosofin? PrÀglas HRM-filosofins aktiviteter av ett stereotypt kvinnligt eller manligt ledarskapssÀtt? -en fallstudie av SEB

VÄr frÄgestÀllning Àr följande; Influeras företag i sitt praktiska HR-arbete av HRM-filosofin?PrÀglas HRM-filosofins aktiviteter av ett stereotypt kvinnligt eller manligt ledarskapssÀtt? Har de eventuella HRM-influenserna i ett företags praktiska HR-arbete samma proportion som HRM-filosofin i stort, gÀllande aktiviteternas prÀgel av ett stereotypt kvinnligt eller manligt ledarskapssÀtt? Om HRM-filosofin influerar ett företag, vilka aktiviteter anammas eller förkastas, varför och vilka konsekvenser kan detta fÄ, sett utifrÄn ett genusperspektiv? Som fallföretag har vi valt SEB. Vi har i vÄr undersökning bl a kommit fram till att banker influeras av HRM-filosofin i sitt praktiska HR-arbete. Vi har Àven iakttagit att HRM-filosofins aktiviteter prÀglas av ett stereotypt kvinnligt ledarskapssÀtt och sÄ Àven de delar av HRM-filosofin, som bankerna har anammat..

?Vi har det typ nÄgra gÄnger om Äret?? - Praktiskt arbete i den naturvetenskapliga undervisningen

Syftet med undersökningen Àr att kartlÀgga samförstÄndet mellan lÀrare och elever, vad gÀller det praktiska arbetet i den naturvetenskapliga undervisningen. Vi har med hjÀlp av enkÀter till lÀrare och elever genomfört en kvantitativ undersökning. Resultatet av denna visar att det i samtliga klasser i liten utstrÀckning diskuteras varför man genomför en praktisk uppgift. Detta till trots att tre av fyra lÀrare hÀvdar att praktiskt arbete Àr viktigt för elevernas lÀrande, vilket Àven eleverna tycker. Vidare visar resultatet att det ofta förekommer en genomgÄng före det praktiska arbetet, s.k.

Praktiska moment - En god vana inom geografiundervisningen? : en intervjustudie av gymnasielÀrares uppfattningar kring ett praktiskt arbetssÀtt

Geografi Àr ett tvÀrvetenskapligt Àmne i skolans vÀrld som berör sÄvÀl naturen som samhÀllet vi lever i. I Skolverkets Àmnesplan för Àmnet Geografi pÄ gymnasial nivÄ framkommer det med all önskvÀrd tydlighet att sÄvÀl exkursioner, fÀltstudier, laborationer som övningar ska ingÄ i undervisningen, för att ÄskÄdliggöra den mÄngfacetterade vÀrld vi lever i. I nya rön frÄn Skolverket beskrivs situationen i de högre Äldrarna, med avseende pÄ inkludering av praktiska moment i undervisningen, som problematisk.Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att belysa vikten av praktiska moment inom Àmnet geografi, pÄ gymnasial nivÄ, genom att undersöka lÀrares erfarenheter kring ett praktiskt arbetssÀtt. För att kunna undersöka detta har vi anvÀnt oss av en intervjustudie, dÀr fyra geografilÀrare (pÄ gymnasial nivÄ) frÄn fyra olika skolor i tre skilda kommuner agerade respondenter. Resultatet pÄvisar att eleverna till följd av ett kontinuerligt tillÀmpande av praktiska moment ges möjligheten att se samband, vilka knyter samman teorin och verkligheten.

Kan praktisk fÀrdighet beskrivas ur ett tekniskt perspektiv sÄ att eleven pÄ ett mÄlmedvetet sÀtt kan trÀna och utveckla sin förmÄga i den praktiska disciplinen?

I detta dokument belyses praktisk fÀrdighet utifrÄn en teknisk synvinkel. FÀrdigheten delas upp i mindre bestÄndsdelar. Dessa bestÄndsdelar beskrivs var för sig och pÄ vilket sÀtt de bidrar till samt pÄverkar den praktiska fÀrdigheten. Syftet med arbetet Àr att visa hur den lÀroprocess som eleven genomgÄr vid trÀning av en praktisk disciplin kan tydliggöras och underlÀttas, genom att utgÄ frÄn ett tekniskt perspektiv. Det bör betonas att praktisk fÀrdighet studeras enbart utifrÄn ett tekniskt perspektiv. Det ger mÄnga möjligheter att analysera fÀrdigheten, men synsÀttet ger Àven upphov till begrÀnsningar avseende en total förstÄelse av vad praktisk fÀrdighet Àr. NedanstÄende arbete bör dÀrför ses som en modell eller beskrivning som liksom andra modeller och beskrivningar ger vissa insikter, men som ocksÄ har begrÀnsningar i sin giltighet. Resultatet visar att praktisk fÀrdighet kan betraktas och analyseras utifrÄn sina tekniska bestÄndsdelar.

Studiemotivation inom kÀrnÀmne och karaktÀrsÀmne hos elever pÄ gymnasieskolans teoretiska respektive praktiska program

Det pÄgÄr en skolpolitisk debatt om andelen kÀrnÀmnen respektive karaktÀrsÀmnen inom gymnasieskolans teoretiska och praktiska program. Syftet med studien var att undersöka om det finns en skillnad i studiemotivation bland gymnasielever i kÀrnÀmnen respektive karaktÀrsÀmnen beroende pÄ om de gÄr ett teoretiskt program eller ett praktiskt program. Deltagarna i undersökning var elever pÄ ett gymnasium frÄn den sista Ärskursen dels frÄn ett teoretiskt program, Naturvetarprogrammet (NV) och frÄn ett praktiskt program, OmvÄrdnadsprogrammet (OP). Metoden som undersökningen anvÀnde sig av var en enkÀt som tog upp omrÄdet motivation till kÀrnÀmnen och karaktÀrsÀmnen. Resultatet visade att motivationen hos elever pÄ det teoretiska programmet var högre för kÀrnÀmnet Àn vad det var för elever pÄ det praktiska programmet, de hade en högre motivation i sitt karaktÀrsÀmne.

Psykisk oh?lsa inom f?rskolan Det kommer v?l senare i livet? En kvalitativ studie om f?rskoll?rares och specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av begreppet psykisk oh?lsa samt deras f?rebyggande arbete i f?rskolan.

Utifr?n den kvalitativa metoden behandlar studien f?rskoll?rares och specialpedagogers olika uppfattningar samt erfarenheter av psykisk oh?lsa inom f?rskoleverksamheten. Fem f?rskoll?rare och tre specialpedagoger har intervjuats. Fr?gor som hur de enskilda professionerna uppfattar och identifierar psykisk oh?lsa bland barn mellan ett och fem ?r ?r centrala f?r studien tillsammans med hur ett f?rebyggande och h?lsofr?mjande arbete praktiseras inom f?rskolan. Den specialpedagogiska teorin samt det salutogena perspektivet har varit betydelsefullt f?r studien d? resultatet har tolkats utifr?n dessa.

FrÄn tecken till dans- Benesh Movement Notation som pedagogiskt verktyg

Sammanfattning Mitt syfte med uppsatsen Àr att utforska om eftergymnasiala danselever upplever att Benesh Movement Notation kan var ett hjÀlpmedel i den praktiska dansundervisningen. Studiens syfte Àr Àven att förtydliga vikten av att koppla teori till det praktiska ut-övandet av danskunskap. Min metod i denna undersökning har varit att intervjua 12 eftergymnasiala danselever om deras upplevelser, det vill sÀga, fördelar och nackdelar med Benesh Movement Notation i praktisk danstrÀning, möjligheten att skriva egna anteckningar och i repertoararbete. Resultatet visar att genom att kombinera praktik och studier i Benesh Movement Notation utvecklar eleverna sin analysförmÄga i rörelse och sjÀlvstÀndigt tÀnkande i den praktiska danstrÀningen. Eleverna utvecklar vidare sin förmÄga att uttrycka sig och formulera sig verbalt i danstrÀningen, och fÄr en djupare kunskap i förmÄgan att tolka interpretationen..

Praktisk eller formell matematikundervisning? : Ett undervisningsförsök i statistik

Syftet med detta examensarbete var att undersöka praktiskt kontra formellt arbetssÀtt i matematikundervisningen pÄ högstadiet. Den praktiska undervisningen Àr en undervisningsform som bottnar i det sociokulturella perspektivet, dÀr kunskap föds genom den kommunikativa processen. Den formella undervisningen med ursprung i Associationismen fokuserar dÀremot pÄ drill och övning. Meningen var att undersöka vilka effekter praktisk respektive formell undervisning fÄr resultatmÀssigt och hur de olika arbetsformerna uppfattades av eleverna. Undersökningen genomfördes i en Ärskurs sex och en Ärskurs sju med sammanlagt trettio elever. För att undersöka mina frÄgestÀllningar genomförde eleverna tre olika prov inom statistikomrÄdet och besvarade en enkÀt.

Dubbla speglingar

Begreppet mÀstarlÀra förekommer sÀllan i den pedagogiska debatten. Med den stundande gymnasiereformen har begreppet Äter aktualiserats. Danspedagogik Àr inte heller ett hett Àmne men sedan lpf94 infördes har det funnit som Àmne inom gymnasieskolan. Observation och imitation Àr begrepp som Äterkommer inom bÄde ÀmnesomrÄdena. Finns det fler kopplingar mellan mÀstarlÀra och dansundervisning? MÀstarlÀra Àr stark förknippat med utbildning inom hantverksyrkena.

Skatteverket : Praktiska problem i kontrollerna av företag

Uppsatsen avser att undersöka hur Skatteverkets kontroller av företagare gÄr till praktiskt. UtifrÄn detta ska uppsatsen utreda vilka problem som finns i det praktiska arbetet som Skatteverket gör i de olika kontrollformerna. Studien bygger pÄ en kvalitativ metod vilken valts för att fÄ en djupare förstÄelse för studieÀmnet. Det empiriska materialet till studien har samlats in med hjÀlp av intervjuer med sammanlagt fem handlÀggare pÄ Skatteverket. Material till den teoretiska referensramen har inhÀmtats frÄn relevant litteratur och sökningar i databaser.

Det lika, det olika och det unika : tankar om ledarskap inom Àldreomsorgen

EssÀn utgÄr frÄn den praktiska klokheten, ett av Aristoteles kunskapsbegrepp. Den praktiska klokheten finns i sÀttet att vara och i sÀttet att kommunicera. Det behövs lyhördhet, uppmÀrksamhet och kÀnslomÀssig begÄvning för att vara praktisk klok. Genom att söka och beskriva det lika, det olika och det unika jÀmför jag ledarskapet för en mÄngkulturell arbetsgrupp i en stockholmsnÀra kommun med ledarskapet i en landsortskommun. Jag beskriver och diskuterar ett medskapande ledarskap samt behovet av att ibland tillÀmpa ett mer auktoritÀrt ledarskap.

FrÄn objekt till tecken - en studie i rekvisita, naturalism och Tjechov

Genom en teoretisk studie kombinerad med praktikbaserad empiri ifrÄn mitt praktiska arbete redogör jag i denna text för rekvisita som aktör och dess roll inom teater. Med de litterÀra undersökningarna inom naturalism och Tjechov-tradition och de praktiska erfarenheterna av att arbeta med rekvisita försöker jag ta fasta pÄ vad rekvisita Àr och hur det anvÀnds och har anvÀnts tidigare i Tjechovs pjÀser..

Geometri: gÄr det att öka elevers begreppsuppfattning genom diskussion och praktiska övningar?

Detta examensarbete handlar om hur man kan försöka stÀrka elevers uppfattning om begreppens betydelse och praktiska anvÀndning inom matematik. För att genomföra denna undersökning valde vi att arbeta med geometri. Genom teoretiska diskussioner och praktiska övningar behandlades begreppen omkrets och area av olika geometriska figurer. Den tidigare forskningen visar att det Àr viktigt att lÀraren tar hÀnsyn till elevens förkunskaper och sedan utgÄr frÄn dessa. I vÄr undersökning har vi velat fÄ eleverna att sÀtta ord pÄ sina tankar och ventilera eventuella problem sÄ att vi tillsammans kan lösa dem, dÀrigenom ska en ökad förstÄelse i matematik uppstÄ.

KaraktÀrsÀmneslÀrares kompetensutveckling : En fenomenografiskt studie av karaktÀrsÀmneslÀrares förestÀllningar om den egna kompetensutvecklingen

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllningar karaktÀrsÀmneslÀrare pÄ praktiska program har om den egna kompetensutvecklingen och hur dessa förestÀllninga kan variera. Undersökningen Àr inspirerad av den fenomenografiska ansatsen och bygger pÄ semi-strukturerade intervjuer med Ätta karaktÀrsÀmneslÀrare frÄn fyra olika gymnasieprogram pÄ samma gymnasieskola. UtifrÄn intervjuerna har en analys gjorts av intervjumaterialet vilket har resulterat i olika beskrivningskategorier dÀr tre huvudkategorier framstÄr som de mest centrala: utbildning, den strukturella upplÀggningen i program- och kursutbud samt praktiska meriteringar. Inom dessa tre huvudkategorier finns det ett flertal underkategorier dels utifrÄn de kompetensutvecklingsmöjligheter som Àr befintliga i dag och dels de som Àr önskvÀrda. Resultatet visar att intervjuade karaktÀrsÀmneslÀrarna vill se fler möjligheter till kompetensutveckling inom respektive huvudkategori t.ex.

Studie av impregnerbarhet hos trÀ

Att skapa en grafisk profil kanske lÄter enkelt, men det Àr mycket svÄrare Àn vad man kan tro. Vad innehÄller en grafisk profil? Hur börjar man? Vad ska man tÀnka pÄ? Det finns mÄnga frÄgetecken nÀr man ska skapa en grafisk profil, det Àr mycket man ska tÀnka pÄ som man lÀtt kan glömma bort eller kanske inte ens vet om.Projektet Àr upplagt i tvÄ delar, en teoretisk del samt en praktisk del. Den teoretiska delen har vi samlat pÄ en massa information som har utvÀrderats och sedan anvÀnts som grund för den praktiska delen. Den praktiska delen har lett till ett ramverk som kan anvÀndas för skapande av grafiska profiler oavsett tidigare erfarenheter..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->