Sök:

Geometri

går det att öka elevers begreppsuppfattning genom diskussion och praktiska övningar?


Detta examensarbete handlar om hur man kan försöka stärka elevers uppfattning om begreppens betydelse och praktiska användning inom matematik. För att genomföra denna undersökning valde vi att arbeta med geometri. Genom teoretiska diskussioner och praktiska övningar behandlades begreppen omkrets och area av olika geometriska figurer. Den tidigare forskningen visar att det är viktigt att läraren tar hänsyn till elevens förkunskaper och sedan utgår från dessa. I vår undersökning har vi velat få eleverna att sätta ord på sina tankar och ventilera eventuella problem så att vi tillsammans kan lösa dem, därigenom ska en ökad förståelse i matematik uppstå. Uppgifterna vi använde oss av var problembaserade, eleverna fick lösa uppgifterna både enskilt och i grupp. Resultatet redovisas veckovis med hjälp av de utvärderingar som baseras på diskussioner som ägt rum. Resultatet visar att det är svårt att få en fungerande klassrumssituation som främjar kunskapsinhämtning med omotiverade elever med denna metod.

Författare

Anna Brännvall Solbritt Innala

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..