Sök:

Sökresultat:

84 Uppsatser om Porters femkrafts - Sida 5 av 6

Effektivitet, Strategi och Aktiviteter : En förankring av Michael Porters artikel: What is Strategy? i mikroteori och nätverksteori

Gunilla Thorgren beskriver i sin bok Grupp 8 & jag hur det var att komma in i Grupp 8, en akademiskt präglad miljö, som för henne framstod som en främmande värld till att börja med.1 Jag läste boken och började fundera över det faktum att det var akademiker som arbetade för en förbättring av arbetarklasskvinnornas tillvaro. Jag ville veta hur det kom sig att det var på det sättet. Vilken inställning hade 70-talets kvinnorörelse till arbetarklassens kvinnor och var arbetarkvinnorna själva överhuvudtaget aktiva i sammanhanget? Det kan också vara intressant att undersöka hur klassperspektivet ser ut i dagens kvinnorörelse med Feministiskt initiativ som en relativt ny organisation i det svenska samhället. Jag bestämde mig för att söka svaren hos medlemmarna själva för att få veta vilka likheterna och skillnaderna är i fråga om klass hos 70-talets kvinnorörelse och Feministiskt initiativ.Jag tror att en viktig anledning till att jag blev nyfiken på detta är min egen klasstillhörighet.

Konkurrensbeteenden på hälsomarknaden i Gävle

Hälsa och motion är något som allt fler blivit medvetna om. Motionens hälsobetydelse är idag även vetenskapligt belagd, regelbunden fysisk aktivitet förbättrar hälsan och leder till bättre välbefinnande. Även företagen har uppmärksammat detta då de bland annat har introducerat en s.k. träningssubvention.En konkurrensanalys av hälsoföretag (organisationer, föreningar) i Gävleområdet anser vi vara ett ämne som ligger i tiden. Ämnet känns även aktuellt eftersom Högskolan i Gävle satsar på hälsoprofilen ?Hälsofrämjande arbetsliv?, vilken är en av forskningsprofilerna som Högskolan i Gävle ska satsa på att utveckla inom tre till fem år.

Investeringar i klädproducerande fabriker i Södra Indien

Given that the end-customer has become more demanding, the retailer has to deliver products according to the market demands, which have forced manufacturing companies to constantly search for new opportunities to reduce costs and improve efficiency. It is, therefore important to choose suppliers that are able to compete with the market demands.The market demands in the textile industry have lead to shorter product life cycles, which have caused manufacturers to deliver flexibility with high technology to compete successfully on the global market. To achieve the market requirements the underlying factor is to be aware and optimally use and control time. New technology can have a major influence in the production development, if the company choose to take benefit of the advantages, by optimal allocation of the internal resources the productivity and efficiency will increase, to accomplish a competitive advantage. One way to achieve this is by investing in a Unit Production System.In our thesis we have questioned what the main driving forces for an apparel manufacturing company is when it chooses to invest in new technology.

Flaggskepps- och konceptbutiker i Stockholm ? varför?

Vi har uppmärksammat att användandet av butiksklassificeringar i form av flaggskepps- och konceptbutiker har ökat de senaste åren. Fler och fler svenska varumärkesleverantörer kommunicerar nu aktivt ut vilken av deras butiker som är flaggskepps- respektive konceptbutiken. Dessutom har vi uppmärksammat till att den klusterbildning som delat upp Stockholm blir tydligare och tydligare - flaggskeppsbutiker i området kring Bibliotekstan och konceptbutiker på Södermalm. ?? Med dessa utgångspunkter har vi undersökt hur två svenska modeföretag av olika storlek, Acne och The Local Firm, arbetar med dessa butikstyper.

En branschstudie om livsmedelsbranschen

I denna branschstudie gällande livsmedelsbutiker, kommer vi att beröra hur butiker kan marknadsföra sig samt vilka faktorer som spelar störst roll vid kundernas val av butik. För att kunna klargöra detta, kommer vi att använda oss av teorier så som Porters fem konkurrenskrafter samt vissa skolformer utifrån boken Marketing Theory av Jagdish N. Sheth, David M. Gardner och Dennis E. Garret.

Irlands konkurrensfördelar : En kvalitativ studie om den irländska modellens faktorer och dess betydelse för etablerade amerikanska multinationella företag i Galway, Irland

Multinationella företag och utländska direktinvesteringar blev ett nytt fenomen efter slutet på andra världskriget. En revolutionerande globalisering började ta form där företag ökade sina marknadsandelar genom investering och flytt till nya marknader. Denna globalisering kom inte att ske på Irland förrän på mitten av 1960-talet. Innan dess var landet slutet och nästan varken någon export eller import skedde. Idag har Irland blivit ett av de mest framgångsrika länderna i världen med att locka till sig utländska direktinvesteringar och multinationella företag.

Struktur och strategi - i växande advokatbyråer

Bakgrund: Utgångspunkten för denna uppsats var en observation av ett fenomen, vilket var en konsolidering i advokatbranschen. Syfte: Vad som skall utredas i den här uppsatsen är förhållandet mellan struktur och strategi i advokatbyråer, hur storleken påverkar strukturen och vad detta får för effekter på växande advokatbyråers strategier. Teori: De teorier som vi valde för strukturperspektivet var främst Mintzbergs strukturformer och Williamsons transaktionskostnadsteori. Strategiperspektivet grundades sedan på Porters generiska strategier, vilket kompletterades med Grönroos service management-perspektiv. Metod: Vi tar vår utgångspunkt i en observation av ett fenomen, vilket är en metod som kännetecknar den induktiva ansatsen det vill säga att man går från det specifika till det generella.

Luleå vs Växjö: en studie om regionalt företagsklimat

Synen på företagande har under senare år förändrats. Storföretagen som traditionellt sett haft en mycket stor roll i länders utveckling och tillväxt spelar idag en mindre roll i sammanhanget. Istället har lokal ekonomi och regioners tillväxt hamnat i fokus. Små och medelstora företag får därmed en viktigare roll och faktorer såsom entreprenörskap, sociala nätverk, innovation och faktorflexibilitet blir allt mer centrala i diskussionen gällande hur tillväxt skapas. För att skapa tillväxt i regioner krävs en näringspolitik som stimulerar till nyföretagande och utveckling av existerande företag.

A big fish in a small pond -En studie av svenska företags samt EU-kommissionens perspektiv på konkurrens

Efter att en rad uppmärksammade nationella fusioner stoppats av EU-kommissionen har en debatt huruvida konkurrensreglerna ska tolkas och huruvida de är rättvisa utlösts. Utifrån denna bakgrund var uppsatsen syfte att skapa förståelse för olikheter i svenska företags respektive EU-kommissionens syn på konkurrenseffekter i fusionssammanhang. Författarna i denna studie hade för avsikt att beskriva de olika parternas syn på konkurrenseffekter samt analysera vad olikheternabaseras på. För att kunna besvara syftet genomfördes en kvalitativ studie med intervjuer som tillsammans med EU-kommissionens perspektiv i de olika fusionerna utgör grunderna i empirikapitlet. Teorikapitlet baseras på Porters branschstrukturanalys, PIMS och teori om olika marknadsstrukturer.

Panta rhei - analys av dynamiska branscher

Sammanfattning Uppsatsens titel: Panta rhei - analys av dynamiska branscher Författare: Linda Bengtsson, Camilla Pernvi Handledare: Professor Claes Svensson Problemformulering: Med vår uppsats vill vi ge ett bidrag till branschteori genom att utveckla en branschanalysmodell för dynamiska branscher. För att företag ska kunna identifiera dagens och framtidens konkurrenter samt finna lönsamma konkurrenspositioner, finns det behov av ett nytt sätt att se på branscher. Vilka är de krafter som påverkar en bransch? Hur ser kopplingarna mellan krafterna ut? Hur påverkar krafterna branschstrukturen och branschens utveckling? Vi väljer att illustrera vår analysmodells funktion med hjälp av bankbranschen, då de stora förändringarna på den internationella och svenska bankmarknaden gör den till en dynamisk bransch. Syfte: Syftet med uppsatsen är att utveckla en branschanalysmodell, vilken tar hänsyn till de krafter som påverkar dagens dynamiska branscher.

Tjänstedesignbyråer: Rymdskepp på uppdrag för att befolka nya världar : En studie av svenska tjänstedesignbyråers konkurrenssituation och dess framtidsutsikter

BakgrundKring 2006 uppkom ett konsultområde i Sverige innehållandes aktörer som erbjuder konsulttjänster inom tjänstedesign, eller service design som det heter på engelska. Doberman, Transformator och Veryday omnämns bland andra som de mer etablerade aktörerna inom tjänstedesign i Sverige. Under de senaste tio åren har begreppet tjänstedesign blivit allt mer populärt i Sverige. Det dyker ständigt upp nya aktörer med olika bakgrunder som erbjuder konsulttjänster inom tjänstedesign. Samtidigt börjar organisationer från beställarsidan integrera metodiken internt Strategens viktigaste uppgifter är att förstå och hantera konkurrensen. ForskningsproblemHur ser konkurrenssituationen och framtidsutsikterna ut för tjänstedesignbyråer verksamma på den svenska marknaden samt hur tillämpbar är Porters femkraftsanalys för att analysera dynamiska konkurrenssituationer? SyfteStudiens syfte är att illustrera och förklara konkurrenssituationen för svenska tjänstedesignbyråer, samt dess framtidsutsikter för att skapa djupare förståelse och en förtydligande bild.

Entreprenörsdrivna servicefunktioner : Utvecklingsstrategi för uppbyggnad av hästsamhälle

Julmyra Horse Center AB är ett företag som driver utvecklingen av ett hästsamhälle beläget i Uppsala län. Ett utvecklingsprojekt har pågått under 2011 inom länet, där Julmyra ska bli etablerat som det första hästsportsamhället i Sverige. Idag är Julmyra under expansiv utveckling och för att kunna skapa en hållbar sådan krävs det en kortsiktig och långsiktig strategi. Detta är ett utvecklingsprojekt som är finansierat av EU och Julmyras vänner står som projektägare och är en ideell förening. Målet med detta examensarbete är att granska vilka servicefunktioner som bör tillkomma på Julmyra för att kunderna ska bli nöjda och vilka av dessa servicefunktioner som kan etableras på kort respektive lång sikt.

En företagsanalys av Electrolux

Syftet med denna uppsats är att analysera Electrolux aktie ur ett aktieägarperspektiv under desenaste åren. Electrolux verkar på en marknad med hård konkurrens där det blir nödvändigtatt finna nya sätt att skapa konkurrensfördelar. Enbart konkurrera med produktens tekniskakvalité räcker inte. Därför tvingas de producerande företagen till att även förbättra denfunktionella kvalitén. För detta krävs det att de producerande företagen blir kundorienterade.På det här sättet vill företaget ta reda på vad konsumenterna verkligen vill ha och är en del iden extremt lyhörda kundorientering som är utgångspunkten för Electrolux produktförnyelse.Electrolux är ett tillverkningsföretag inom vitvarubranschen och företagets verksamhet ärindelad i konsumentprodukter och professionell produkter.Under 1970-talet började en stor expansiv period då företaget gjorde ett stort antalföretagsförvärv.

Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion

Titel: Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för InternetexpansionSeminariedag: 5 juni 2001 Författare: Mattias Berntsen Hugo Mansfeld Ola Nilsson Jesper Nordh Handledare: Lars Bengtsson Jan-Inge Lind Problem: Vilka förutsättningar har vårt fallföretag för en expandering på Internet? Vilka strategiska aspekter måste företag beakta vid en expandering på Internet? Vart leder utvecklingen i skivförsäljningsbranschen? Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att med hjälp av teorier påvisa de fördelar ett företag kan vinna på att etablera sig på Internet. Vi kommer även att diskutera problem som andra företag har stött på och de fallgropar företag kan möta vid en expandering på Internet och den nya ekonomin. Detta ska resultera i ett förslag till en Internetstrategi för vårt fallföretag. Vi koncentrerar oss på SHEs musikverksamhet.

Konkurrensstrategi och affärsmodeller : En undersökning av nätverksbolaget SAS

Avreglering har kommit att förändra förhållandena i flertalet branscher. Förändringar i form av ett stort antal aktörer på marknaden (nya och gamla) och dessas användande av olika strategier skapar en ny konkurrenssituation. I flygbranschen har konkurrensen ökat kraftigt sedan avregleringen, och de aktörer som visat sig mest framträdande i denna konkurrensutsatta situation har varit lågprisbolagen. Det hårda klimatet har till och med lett till att de traditionella flygbolagens överlevnad har hotats. Därtill har hela flygbranschen drabbats av problem till följd av de oförutsedda händelserna i omvärlden efter bland annat terrordåden den 11 september 2001 samt lågkonjunkturen i början av 2000-talet.

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->