Sök:

Luleå vs Växjö

en studie om regionalt företagsklimat


Synen på företagande har under senare år förändrats. Storföretagen som traditionellt sett haft en mycket stor roll i länders utveckling och tillväxt spelar idag en mindre roll i sammanhanget. Istället har lokal ekonomi och regioners tillväxt hamnat i fokus. Små och medelstora företag får därmed en viktigare roll och faktorer såsom entreprenörskap, sociala nätverk, innovation och faktorflexibilitet blir allt mer centrala i diskussionen gällande hur tillväxt skapas. För att skapa tillväxt i regioner krävs en näringspolitik som stimulerar till nyföretagande och utveckling av existerande företag. Skillnaderna gällande intensiteten av nyföretagande är svåra att förklara, därför hänvisar man ofta till ?företagarkulturen? när man vill förklara varför de uppstår. Trots att regering, företag och andra intressegrupper är överens om att dynamiska regioner är en förutsättning för tillväxt, råder fortfarande osäkerhet gällande vad ett dynamiskt företagsklimat är och vilka faktorer som skapar en sådan miljö. Syftet med detta examensarbete är att utifrån triple helix-aktörernas perspektiv beskriva vilka faktorer som kan vara viktiga för att skapa ett gynnsamt företagsklimat. Med utgångspunkt i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet 2004 har en jämförande studie mellan Luleå och Växjö kommun genomförts. I varje kommun har representanter från kommun, universitet och näringsliv intervjuats för att få en samlad bild av företagsklimatet i kommunerna, även statistiska fakta från Svenskt Näringslivs ranking har använts. Studien påvisar att samarbete mellan samhällets aktörer är en av de viktigaste faktorerna i att skapa ett gynnsamt företagsklimat. Även attityden till företagande har stor inverkan på företagsklimatet då den negativa attityden till företagande som finns i Luleå tycks ha stor inverkan på det regionala företagsklimatet. De båda kommunerna har liknande strategier för hur man skall skapa ett gynnsamt företagsklimat och de olika aktörerna är överens om vad som krävs för att utveckla företagsklimatet ytterligare. Något som uppmärksammats under studiens gång är att det finns ett glapp mellan samhällets förväntningar på universiteten och universitetens syn på hur de skall agera i samhället.

Författare

Henrik Nordlander

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..