Sök:

Sökresultat:

1762 Uppsatser om Pojkar - Sida 1 av 118

Tuffa pojkar och gulliga flickor : En kvalitativ studie om pedagogers kommunikation med pojkar och flickor sett ur ett genusperspektiv

Syftet med min studie är att studera hur pedagogerna på förskolan kommunicerar med Pojkar och flickor sett ur ett genusperspektiv. För att besvara syftet har jag använt mig av den kvalitativa forskningsmetoden där jag via observationer och intervjuer har undersökt hur kommunikationen mellan pedagogerna och Pojkar respektive flickor ser ut. I resultatet framgår det att pedagoger gör skillnad på Pojkar och flickor genom sitt språkliga bemötande av könen ? Pojkar är tuffa och flickor är gulliga, Pojkar får ett robust/vuxet tilltonsfall och flickor ett mjukt/barnsligare, Pojkar får fler individuella instruktioner än flickor och Pojkar blir benämnda vid namn i större utsträckning än flickor. Flickor tilltalas ofta som en grupp..

Pojkar var tar ni vägen?

Litteraturstudie och intervjuer med Pojkar som gick på Omvårdnadsprogrammet vårterminen 2001. Syftet med arbetet var att ta reda på vilka anledningar som har gjort att Pojkar har sökt Omvårdnadsprogrammet och om utbildningen leder fram till ett målyrke. Slutsatserna av studien var att Pojkar sökte Omvårdnadsprogrammet för att de var intresserade av att arbeta med människor och att utbildningen leder till flera olika alternativ som målyrke. Mer information inför valet till gymnasieskolan och omvårdnadsprogrammet och vilka möjligheter till vidareutbildning var två faktorer som kom fram i resultatet..

Flickors och pojkars skillnader i lösningsmetoder vid matematiska problem

Flickor och Pojkar har olika förutsättningar i matematikundervisningen. Vi behandlar flickor och Pojkar olika bara för att de är flickor och Pojkar. Forskningen visar att vid problemlösning finns det skillnader gällande hur flickor och Pojkar går tillväga för att lösa problem. Syftet är att undersöka dessa skillnader och varför de finns. Utvalda elever har fått matematiska problem som de ska lösa.

Barns fria lek i förskolan - hur flickor respektive pojkar leker

Syftet med den här undersökningen är att ta reda på hur barn i åldern tre till fem år leker i den fria leken utifrån deras könsroller. Som metod observerade jag barn på två förskolor i en mindre stad i södra Sverige och jag har intervjuat två förskolelärare. Mitt resultat av observationerna och intervjuerna visar att Pojkar väljer övervägande Pojkar att leka med och flickor övervägande flickor att leka med. Pojkar leker lekar tillsammans i byggrum, lek/kuddrum och jagar varandra utomhus, medan flickor leker stillsammare och ritar, läser i bilderböcker och pysslar. Populärt för både flickor och Pojkar är dockrummet.

Pojkar i en kvinnodominerad skolvärld

Syftet med denna uppsats är att undersöka om Pojkar och flickor är olika, hur de olikheterna i så fall yttrar sig samt hur lärare bemöter dem. Vår målgrupp är elever mellan sex och tolv år. Eftersom ämnet är omfattande har vi valt att främst fokusera på Pojkar i skolan. I litteraturdelen sammanfattar vi olika författares teorier i frågan. Undersökningen grundar sig på observationer av barngrupper i olika lärandesituationer samt intervjuer med pedagoger på två grundskolor.

Varför läser pojkar?

Studiens syfte är att undersöka Pojkars attityder och intressen till läsning. Den baseras på intervjuer med nio Pojkar i årskurs fem utifrån följande frågeställningar: vilka faktorer upplever Pojkar påverkar deras intresse för läsning, hur anser Pojkar att läraren påverkar deras läsintresse samt vilken typ av texter väljer Pojkar att läsa? Arbetet är en kvalitativ studie som bygger på semistrukturerade intervjuer med Pojkar från två olika klasser. Studien utgår från teorin literacy, vilket betyder läs- och skrivkunnighet. Analysen av intervjuerna genomfördes med hjälp av fenomenografi som är en sjustegsmodell för dataanalys.

Hjälpfröknar och pojkpanik ? en kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn i förskolan ur ett genusperspektiv

Syftet med den här studien var att utifrån ett genusperspektiv studera hur pedagogerna bemöter flickor och Pojkar vid måltider och i tamburen i förskolan. De frågeställningar vi hade var ? Finns det skillnader i uppmärksamheten riktad mot flickor och Pojkar i måltidssituationen respektive i tamburen, med avseende på de observerade situationerna? ? Finns det skillnader i intentioner och handlingar hos pedagogerna?Utifrån en kvalitativ metod intervjuades pedagoger och observationer videofilmades på två olika förskolor i Västra Götaland. Intervjuerna och videoobservationerna bearbetades sedan via en teoritriangulering bestående av genusteori, Skinners inlärningsteori och familjesociologiska begrepp. Resultatet av studien blev att det finns skillnader i bemötandet av flickor och Pojkar.

  Attityder till matematikundervisningen bland pojkar och flickor i skolan

 Syftet med undersökningen är att försöka se om det finns några skillnader mellan Pojkars och flickors attityd till matematik. Jag vill även undersöka om det finns någon könsskillnad vad gäller prestation i ämnet matematik. Min förhoppning är att i min framtida yrkesroll ha insikt i eventuella könsskillnader och att kunna underlätta för både Pojkar och flickor i deras matematikutveckling. Datainsamlingsmetoder var intervjuer och enkätundersökning. Resultaten visade på att det finns en skillnad i attityd till matematik bland Pojkar och flickor.

Pojkars attityder till dans

Syftet med uppsatsen är att få mer kunskap om lågstadiePojkars attityder till dans. I bakgrunden beskrivs dansens historia med fokus på ideal och dansens status genom tiderna. Jag redovisar för hur dansundervisningen vuxit fram i skolan och fem aspekter till den. Vidare går jag in på manligt och kvinnligt, män och dans. Jag kopplar till styrdokument, tidigare forskning kring Pojkar och dans samt hur dansen framställs i media idag.

Talutrymme och uppmärksamhet i förskolans samling ur ett genusperspektiv.

Vi vill ta reda på hur kvinnliga pedagoger i förskolan fördelar talutrymmet och hur kommunikation/samspel ser ut mellan pedagog, flickor och Pojkar. De frågeställningar som ligger till grund för vår studie är:· Skiljer det sig i flickors och Pojkars tilldelade talutrymme/uppmärksamhet i samling på förskolan. Är det så att Pojkar får större talutrymme/uppmärksamhet?· Finns det en medvetenhet hos pedagogen i hennes förhållningssätt/kommunikation/samspel/interaktion?· Finns det skillnader i pedagogens uttryckssätt till flickor och Pojkar vid tillsägelser och bekräftelse?· Använder pedagoger lika/olika ordval, röstläge, tonfall, kroppsspråk gentemot flickor och Pojkar?I vår fallstudie har vi observerat pedagoger och barn genom videoinspelning och intervjuat pedagogerna angående genus och jämställdhet. Intervjuerna dokumenterades genom ljudupptagning.

"Man får inte stirra sig blind på om barnet är en pojke eller flicka" : -En intervjustudie kring pedagogers syn på de traditionella könsmönstren och jämställdhet mellan flickor och pojkar

Pedagogers syn på Pojkar och flickor, i enlighet mot de traditionella könsmönstren, har förändrats över tid. I dagens fritidshem ska flickor och Pojkar ha samma möjligheter och lika rättigheter. Studiens syfte är att öka kunskapen kring fritidspedagogers syn på de traditionella könsmönstren samt hur de bemöter flickor och Pojkar utifrån dessa. Frågeställningen som är framtagen vill belysa om de traditionella könsmönstren påverkar fritidspedagogers syn på flickor och Pojkar samt om de arbetar för jämställdhet mellan Pojkar och flickor. I studien skildras även tidigare forskning som bland annat belyser pedagogers syn på Pojkar och flickor.

Pojkars skönlitterära läsning- en undersökning om pojkars läsvanor på en högstadieskola

Arbetet handlar om en undersökning, gjord på enkäter och intervjuer, om Pojkars läsvanor på en högstadieskola i en storstad. Jag ville veta om Pojkar läser så lite som statistiken visar på eller om det bara är tillfälligheter. Resultatet blev tvärtemot vad som står i tidningar; dessa Pojkar läste nästan varje dag, eller i varje fall en gång i veckan..

Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv

Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och Pojkar oberoende av kön fåmöjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligenmöter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi pedagoger äruppmärksamma på hur flickor och Pojkar framställs i böckerna. Vi har därförvalt att studera ett antal bilderböcker som många barn kommer i kontakt medur ett genusperspektiv. Syftet med vår uppsats är att se hur flickor och Pojkarframställs och se om vi kan utläsa några genusstereotyper. Vi har tittat på hurmånga av karaktärerna som har varit flickor respektive Pojkar, hur karaktärernabeskrivs utifrån utseende, egenskaper och aktiviteter och undersökt om vi kanutläsa genusstereotypa drag..

Att läsa skönlitteratur: en studie om pojkars och flickors
läsvanor och läsintresse på gymnasiet

Syftet med detta arbete var att undersöka hur läsintresse och läsvanor ser ut bland Pojkar respektive flickor i gymnasiet. I min bakgrund har jag använt mig av forskningslitteratur som behandlar ämnet hur lärare använder sig av skönlitteratur i skolan och hur läsintresset ser ut bland Pojkar och flickor. I min undersökning har jag använt mig av kvalitativ metod, intervjuer och enkäter. I intervjuundersökningen ingick tre svensklärare som delade med sig av sina erfarenheter. I undersökningen framkom det att lärarna använde sig av ett varierat och kreativt arbetssätt, för att öka läsintresset bland både Pojkar och flickor.

?Du, kan det vara så att han liksom är gay?? : Om pojkars möjligheter att överskrida könsnormer i förskolan

Uppsatsens syfte är att undersöka hur pedagoger tänker kring och upplever Pojkar som överträder traditionella könsnormer samt vad de har för erfarenheter av de hinder och möjligheter som möter könsöverskridande Pojkar. Vår metod har varit en kvalitativ intervjustudie med pedagoger som arbetar/t i förskola. Vi har intervjuat sex pedagoger. Vår teoretiska utgångspunkt är feministisk poststrukturalism med hjälp av queerteori. Vårt resultat visar på att pedagoger anser sig skapa möjlighetsvillkor för överskridande Pojkar utifrån deras synsätt i verksamheten och de beskriver att det ofta handlar om kvinnligt kodade attiraljer som bärs av Pojkar.

1 Nästa sida ->