Sök:

Att läsa skönlitteratur

en studie om pojkars och flickors
läsvanor och läsintresse på gymnasiet


Syftet med detta arbete var att undersöka hur läsintresse och läsvanor ser ut bland pojkar respektive flickor i gymnasiet. I min bakgrund har jag använt mig av forskningslitteratur som behandlar ämnet hur lärare använder sig av skönlitteratur i skolan och hur läsintresset ser ut bland pojkar och flickor. I min undersökning har jag använt mig av kvalitativ metod, intervjuer och enkäter. I intervjuundersökningen ingick tre svensklärare som delade med sig av sina erfarenheter. I undersökningen framkom det att lärarna använde sig av ett varierat och kreativt arbetssätt, för att öka läsintresset bland både pojkar och flickor. Även en enkätundersökning genomfördes och sextiofem elever svarade på enkäten, trettiosex flickor och tjugonio pojkar. Resultatet i min undersökning visade att flickor var mer positiva till att läsa skönlitteratur än pojkar. I valet av litteratur väljer pojkar i större utsträckning fantasyböcker medan flickor väljer verklighetstrogna böcker. Genom min studie har jag fått kunskap om pojkars och flickors läsintresse och läsvanor och hur svenskläraren använder sig av skönlitteratur samt vilka arbetssätt som kan inspirera till ökad läsning hos pojkar och flickor.

Författare

Helene Harby

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..