Sök:

Pojkars attityder till dans

Syftet med uppsatsen är att få mer kunskap om lågstadiepojkars attityder till dans. I bakgrunden beskrivs dansens historia med fokus på ideal och dansens status genom tiderna. Jag redovisar för hur dansundervisningen vuxit fram i skolan och fem aspekter till den. Vidare går jag in på manligt och kvinnligt, män och dans. Jag kopplar till styrdokument, tidigare forskning kring pojkar och dans samt hur dansen framställs i media idag. Resultatet bygger på kvalitativa intervjuer som genomförts med pojkar på lågstadiet. Fyra pojkar från en skola med en lång tradition av dans och fyra pojkar som inte har erfarenhet av dansundervisning i skolan. Intervjuerna visar att pojkar som har dans på schemat har en bredare bild och en något mer positiv syn på dans. En slutsats är att de negativa attityder, som ofta förekommer, beror på en brist på kunskap inom ämnet samt en rädsla att bryta mot förväntningar från omgivningen.Nyckelord: attityder, dans, lågstadiet, pojkar

Författare

Marie Vestermark

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..