Sök:

Sökresultat:

16777 Uppsatser om Personal data - Sida 9 av 1119

Varumärken i idrottsgymnasiers marknadsföring - Vilka passar din idrott bäst?

The upper secondary school 2011 (Gy 2011) was a reform which created large changes in the Swedish educational system. One of the major changes was the requirement of certification for sport schools. Schools in Sweden have historically used sports in their marketing, this opportunity was impaired by the reform. This thesis aims to investigate how brands are applied on webpages of sport schools that are certified in football and/or cross-country skiing. Content analysis was used as method of data collection.

Hantering av viktiga framgångsfaktorer vid utveckling av ett Data Warehouse

Business Intelligence may help organizations in making the right decisions byproviding data for analysis which can be presented to decision makers. DataWarehouse which is a central part of Business Intelligence can be built in severalways but the methods presented by Ralph Kimball and Bill Inmons are considered thetwo main methods. The solution provided by Inmon focuses on integrating the entirebusiness into one large database using relational database development. Kimballhowever proposes dimensional database modeling by creating one or more data martsand integrating these using a data bus. Previous research has shown that the quality ofa Data Warehouse can be measured through critical factors such as data quality andsystem quality.

Empowerment: en studie i ansvar, tilltro och ekonomiskt bistånd

Our understanding is that responsibility is shifting from the community towards the individual within the field of social work. This resulted in our essay, which aims to study how the representatives within social service assistance and churches in Helsingborg work with personal power. Our aim is also to illustrate how these representatives view the boundaries of responsibility between the individual and the community. Our questions are: How do the representatives work with personal power from a micro and macro perspective? How do the representatives look upon their position as representatives? What do the representatives consider as responsibility of the individual respective the community? And; Are there preventing factors from individual responsibility? We obtained our empirical material from a qualitative method consisting of interviews.

Röster om HR - en diskursanalys av HR:s identitetskonstruktion

Uppsatsen syftar till att undersöka och analysera hur HR:s identitet konstrueras diskursivt i facktidningen Personal & Ledarskap. Vi undersöker också vilka motsättningar och spänningar som synliggörs och osynliggörs i Personal & Ledarskap, kopplat till HRs identitet, och hur dessa kan förstås utifrån diskursteori. En utgångspunkt tas delvis i Johan Berglunds (2002) forskning om personalspecialister och deras kamp för erkännande och status samt hur de arbetar med sin identitet utifrån olika retoriska positioner. Vår studie genomförs 10-15 år senare än Berglunds och ger därmed viktiga insikter i hur HR:s identitetsarbete ser ut i facktidningen Personal & Ledarskap idag. Uppsatsen utgår från diskursanalys och diskursteori och undersöker hur HR:s identitet konstrueras i textavsnitt från bland annat notiser, intervjuer och krönikor där HR:s roll behandlas.

Utvärdering av riktlinjer för inkorporering av syndikat data i datalager : Praktikfältets syn på tillämpbarhet och nyttoeffekt av Strands riktlinjer för inkorporering av syndikat data i datalager.

Inkorporering av extern data i datalager är problematiskt och problematiken bekräftas av aktuella undersökningar inom området. Detta har medfört att det utvecklats olika former av stöd för att bemöta och analysera problemen som organisationer ställs inför.För organisationer är det i högsta grad viktigt att dess beslutsfattare är välinformerade och klarar av att selektera information från stora mängder data. Det är i dessa sammanhang som en datalagerlösning är en viktig hörnsten för att stödja analys och presentation av data som ursprungligen är lagrad i olika datakällor (både interna och externa). Genom att inkorporera extern data i datalagret uppnår datalagret en betydligt högre potential och således kan även organisationer och framförallt dess beslutsfattare utvinna stora fördelar.Strand (2005) har tagit fram riktlinjer för att stödja inkorporeringsprocessen av extern data i datalager. Dock saknas en utvärdering av riktlinjerna.

Dekonversion och självuppfattning : En religionspsykologisk studie av dekonvertiters berättelser

This study focuses on aspects of cult experiences, given by deconverted formermembers of closed religious movements. Their testimonies were published inbooks or interviews. The aims of the study were to understand the interactionbetween the religious group and its members, living in high tension towardsmainstream society and their testimonies of altered self-esteem during attraction,membership, deconversion and defection. The purpose was to understand how aperson´s self-esteem is affected by inner mechanisms of closed religiousmovements and how these experiences affects a persons identity. Another aspectwas whether there might be differences in altered self-esteem, between those whoenlisted as adults, and those who were born into the closed religious contexts.Social Identity Theory, Sigmund Freud´s and Carl Rogers models of personal egowere used as models of interpretations.

Platt Hierarki : Metoder för omvandling av relationsdata till hierarkisk data

The relational database model was defined in the 1970?s and is the dominating database type today.  The main difference between data from a relational database and a hierarchical data structure is that the relational database stores records in tables. The records have no particular order, but can include links in terms of relationships with other records. A hierarchical structure organizes data in the form of a tree structure  and  can for an example be found in organizational structures in which different levels involves different responsibilities. If the data stored in a relational database is to be presented in a hierarchically, a conversion of the data structure is required. The intention of this paper is to describe how such a conversion can be performed.  To investigate the conversion methods, case studies has been conducted on the basis of a specific organization?s hierarchical structure.

Personlig assistans : Förutsättningar för förverkligandet av de handikappolitiska principerna inflytande och självbestämmande

Personal assistance from a welfare perspective, offering a variety of reasons is perceived as a different design assistance than is usually there in the public social assistance depending on the strong foundations of the handicap principle autonomy and influence is in terms of how, what and when the operation is performed. The aim of our study was to highlight the handicap principle influence and autonomy in the operation of personal assistance. It is intended both to illustrate the legislature's intentions and ideologues expectations and also to examine a number of managers and personal assistants experiences of the conditions that exist for realize these principles. In order to answer our purpose and our issues, we have chosen a qualitative approach. We have first conducted a literature review and secondly implemented six interviews with personal assistants and managers.

Personlig träning på egen hand

AbstractThe purpose of this essay was to determent if the authors? idea to replace a personal trainer with a training program, which is provided by software, is viable and if there is a market for such a product. The method that was used, included eight people who enrolled in a training program which were designed by the authors in Microsoft excel. The programs were based on principals of periodization, and included the phases: anatomic adaptation, hypertrophy, maximum strength and muscle definition. The training program was personal and based on individual goal setting.

Motiv till personalinhyrning

I dag löser många företag både långsiktiga men främst kortsiktiga personalbehov med personalinhyrning. I vår undersökning har vi försökt att identifiera bakomliggande drivkrafter till personalinhyrning med hjälp av en fallstudie. Vi har även försökt kartlägga om det finns någon skillnad på drivkrafter när företag hyr in rutinmässiga eller professionella medarbetare. Någon sådan skillnad kunde vi inte hitta. Att det går snabbt och är enkelt att hyra in personal är enligt vår undersökning den främsta drivkraften till personalinhyrning, oavsett vilken typ av personal företaget väljer att hyra in.

Inhyrd personal - en studie av fem företags erfarenheter, vilka faktorer påverkar resultatet?

Bemanningsbranschen har det senaste decenniet vuxit fram explosionsartat till följd av ändrad lagstiftning och krav på ökad flexibilitet hos företagen. Syftet med denna uppsats har varit att beskriva fem fallföretags erfarenheter av att hyra in personal från bemanningsföretag. Vi har undersökt vilka arbetsuppgifter som företagen hyr in personal till, vilka motiven för inhyrningen är, om den ordinarie personalen har uppvisat motstånd mot inhyrningen, om desammas motivation har påverkats till följd av inhyrningen och om företagskulturen har haft betydelse för inhyrningens framgång. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie där respondenter både har varit ordinarie personal som arbetar tillsammans med den inhyrda personalen och personalansvariga. Några av de slutsatser som vi har kunnat dra utifrån fallföretagens erfarenheter är att kommunikationen av motivet till inhyrningen påverkar hur väl inhyrningen fungerar.

Alla måste vilja : Fyra klasslärares tankar om inkluderingsbegreppet utifrån individintegrerade elever

Studiens syfte är att synliggöra grundskolans pedagogers syn på inkluderingsbegreppet i en skola för alla, utifrån de individintegrerade eleverna från år 4-9. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning inom specialpedagogik. Med hjälp av kvalitativa intervjuer ville vi se utifrån en skola för alla, vilka möjligheter respektive hinder för en inkluderad undervisning som kunde utläsas utifrån pedagogernas utsagor. Hur pedagogerna beskrev sitt praktiska inkluderingsarbete. Hur det specialpedagogiska stödet såg ut.

Förväntningar på personalen i förskoleklass

Syftet med detta arbete var att beskriva vilka förväntningar det finns på personal som arbetar i förskoleklass. Vi avgränsade arbetet genom att fokusera på förskollärarna, fritidspedagogerna och grundskolelärarnas förväntningar, även fast vi vet att det finns många andra som har förväntningar på den personal som arbetar i förskoleklass. De frågeställningar som vi har utgått ifrån är: Vilken eller vilka kompetenser bör den personal ha som utför arbetet i förskoleklass?Vilka förväntningar riktas mot personalen i förskoleklass från avlämnande förskollärare och mottagande lärare i grundskolan? Vilka förväntningar har personal i förskoleklass mot varandra och sig själva? Vi använde oss av kvalitativa intervjuer för att kunna få ut så mycket som möjligt i de samtal vi förde med de intervjuade lärarna. Vi intervjuade två förskollärare som var avlämnande lärare, en fritidspedagog och en förskollärare som arbetade i förskoleklassen och två grundskollärare som var mottagande lärare.

Får anställda den motivation de behöver? : En studie om motivation på organisationen Sida

Purpose: To examine if the management of the public sector organization Sida actively work with how to motivate their employees. We also examine which factors of motivation dominate amongst the employees.Method: A case study with a qualitative approach was conducted, using semi structured interviews and a survey to gather data. By connecting motivation theories with collected data, we analysed the results to find similarities, differences and relations between them.Theory: The study is based on motivation theories and other contributing research.Conclusions: The study shows that management actively work with how to motivate their employees. But the employees are not aware of how management work with motivation. The majority of the motivation factors are highly valued, but the dominating factors are personal growth, stimulating work assignments and the ability to know the results of their work..

Kundsupport : en studie om tillämpningen av IT för supporthantering

Effektiv kundsupport har blivit allt viktigare och studier visar på att de kunder som lämnar företag gör det till följd av dålig service. Anledningen till att uppsatsgruppen valt Customer Relationship Management (CRM) som ämnesområde är på grund av egna erfarenheter och upplevelser av dålig och opersonlig kundsupport. På grund av detta finner uppsatsgruppen att det är intressant att undersöka hur företag hanterar kundsupport och hur informationsteknik (IT) kan stödja denna verksamhet. Uppsatsen är skriven ur ett deduktivt angreppssätt som kännetecknas av att empirisk data testas mot befintlig teori. Det empiriska materialet samlades in genom att intervjua fem företag som bedriver support med stöd av IT.

<- Föregående sida 9 Nästa sida ->