Sök:

Sökresultat:

2454 Uppsatser om Pedagogiska hjälpinsatser - Sida 41 av 164

Heteronormativitet inom pedagogiska rum och representationer av homosexualitet, bisexualitet respektive transpersoner inom rörliga media : examensarbete Bild & Media

Mediala produktioner kan analyseras som delaktiga socialisationsagenter i individers identitetskonstruerande processer, genom att agera medaktörer i skapandet/befÀstandet respektive utmanandet av rÄdande och etablerade normer. De rollregister som erbjuds individer inom sÄvÀl mediala som pedagogiska rum, Àr ofta mycket stereotypa och signalerar hur vi som representanter för det ena eller det andra könet förvÀntas anpassas till pÄ förhand givna och begrÀnsande mallar. Individer som inte förmÄr eller önskar infogas i dessa betraktas inte sÀllan som normavvikelser alternativt osynliggörs till fullo. Dessas handlingsutrymmen och individuella förutsÀttningar till harmoniska liv riskerar dÀrför att berövas, liksom rÀtten till desamma förebilder och möjligheter till identifikation som övriga samhÀllsmedborgare tar för givna. För att i enlighet med skolverkets direktiv uppnÄ ett jÀmlikt samhÀlle, inom vilket var individs mÀnniskovÀrde kan betraktas som okrÀnkbart, mÄste i pedagogiska rum rollmönster problematiseras, spektrat vidgas och mÀnniskor ses som individer i första hand, snarare Àn man eller kvinna med föreskrivna förutsÀttningar och förvÀntade egenskaper.I detta arbete diskuteras heteronormativiteten inom sÄvÀl skola som kommersiell rörlig bild.

LÀrares anvÀndning av IT i skolan : Grad av IT-integrering i undervisningen samt vad som styr detta

IT Àr idag en naturlig och integrerad del av samhÀllet, samtidigt pÄvisar flera rapporter och undersökningar att IT inte fÄtt fullt genomslag i skolan och att anvÀndning ofta Àr i form av en ersÀttare till ett annat verktyg snarare Àn ett medel för att utveckla undervisningen och pedagogiken. För att pÄvisa intentionen har styrdokumenten, sÄsom skollag och lÀroplan, reviderats och regeringen tillsatt en Digitaliseringskommission vars identifierade delmÄl Àr att digitalisera skolan. Dagens skolsystem Àr decentraliserat, vilket gör att varje kommun beslutar vilka satsningar de vill göra pÄ IT.Syftet med studien Àr att beskriva pÄ vilket sÀtt skolans lokala tolkningar av de nationella besluten gÀllande IT-anvÀndning i skolan (i exempelvis lÀroplanen), eventuellt pÄverkar hur och i vilken utstrÀckning lÀrare integrerar IT i det pedagogiska arbetet.  Följande frÄgestÀllningar formulerades:Hur lyder skolledningens lokala tolkning av de nationella besluten kring IT i skolan?PÄverkar dessa tolkningar lÀrarnas syn pÄ IT i det pedagogiska arbetet?Hur och i vilken utstrÀckning anvÀnder lÀrarna IT i sin undervisning?Undersökningen har följt en kvalitativ metod med en deduktiv ansats. Totalt genomfördes Ätta stycken personliga intervjuer med informanter pÄ tvÄ kommunala gymnasieskolor.

Gestaltanalys

Uppsatsen Ett Àmne i tiden? - En studie över hur Àmnet biblisk historia och katekes utvecklades tillatt bli Àmnet religionskunskap, har syftet att undersöka hur sekulariseringsprocessen samt depedagogiska tanketraditionerna har pÄverkat religionsÀmnets kursplaner och mÄl.För att uppnÄ syftet har följande frÄga besvarats:Hur har Àmnet biblisk historia och katekes förÀndrats och utvecklats frÄn 1842 till 1994?Metoden som anvÀnts Àr en deskriptiv litteraturstudie. Litteratur som anvÀnts Àr bland annatAlgotsson FrÄn katekes till religionsfrihet - Debatten om religionsundervisning i skolan under 1900-talet, Almén, Furenhed, Hartman och Skogar Livstolkning och vÀrdegrund- Att undervisa omreligion, livsfrÄgor och etik, Forsell, Svedberg och Zaar Boken om pedagogerna samt GustafssonTro, samfund och samhÀlle. Sociologiska perspektiv.Resultatet av min undersökning visar att religionsÀmnet har anpassats och formats i takt med tiden.FrÄn att pÄ 1800-talet endast innehÄlla den evangelisk-lutherska lÀran har religionsÀmnet kommit attomfatta en stor del som berör religion och livsÄskÄdning. Den röda trÄden i undervisnings ochlÀroplaner har varit etik.

LÄgaffektivt bemötande av elever med autism : Ett nytt sÀtt att förstÄ och hantera problemskapande beteende

Bakgrund Det finns stora risker att personer med autism och utvecklingsstörning har ett problemskapande beteende. Omgivningen behöver tydliga rutiner och ett genomtÀnkt bemötande i kritiska och vÄldsamma situationer. Personalen spelar en avgörande roll för hÀndelseutvecklingen. Ett lÄgaffektivt bemötande erbjuder metoder att förebygga och hantera problemskapande beteende pÄ ett icke-krÀnkande och icke-vÄldsamt sÀtt genom flexibel kravanpassning.Metod Tre fokusgruppsamtal med sammanlagt 12 pedagoger pÄ tre olika sÀrskolor för elever med autism. Samtliga pedagoger har det senaste Äret gÄtt en tredagarskurs i lÄgaffektivt bemötande.

Att arbeta sprÄkutvecklande i en hörselklass : En studie om hur sprÄkanvÀndningen, hörseltekniken och det pedagogiska arbetssÀttet kan frÀmja sprÄkutvecklingen för eleverna i en hörselklass

Elever med hörselnedsÀttning uppnÄr generellt inte lika höga betyg som hörande elever. Forskningen kring hur elever med hörselnedsÀttning tillÀgnar sig kunskap via sprÄket Àr eftersatt. Syftet med denna studie Àr dÀrför att undersöka hur man arbetar för att frÀmja sprÄkutvecklingen hos eleverna i en hörselklass. Följande frÄgor studeras i undersökningen:Vilka potentiella omrÄden för sprÄkutveckling finns det?Vilka faktorer försvÄrar eller förhindrar sprÄkutvecklingen?Hur anpassas den sprÄkliga, fysiska och pedagogiska miljön för att frÀmja sprÄkutvecklingen?I studien deltog eleverna i en hörselklass i Ärskurs sju.

Ett skapande rum pÄ en förskola

Jag har stött pÄ mÄnga olika skapande rum under min verksamhetsförlagda tid, men jag har inte riktigt förstÄtt vilken stor betydelse rummen kan ha för verksamheten. UtifrÄn min nyfikenhet om hur ett skapande rum kan se ut och vad för material som Àr viktigt, har detta sedan blivit utgÄngspunkten för mitt examensarbete. Syftet med min undersökning Àr att jag ville veta mer hur ett skapande rum kunde se ut och vad det kan ha för betydelse för barns utveckling. Jag har dokumenterat rummen, för att sedan göra en jÀmförelse av rummens utseende och form. Jag har jÀmfört rummen med varandra och tittat nÀrmare pÄ utseende, form och undersökt vad rummet har för material. Jag har dokumenterat rum och pÄ tre olika förskolor och intervjuat pÄ en förskola i nÀrliggande stad till Malmö.

Digitaliseringen av skolan

Syftet med examensarbetet Àr att göra en studie i hur teknikutvecklingen pÄverkar lÀraruppdraget hos fem lÀrare. Detta genom att ta reda pÄ hur fem lÀrare uppfattar att deras lÀraruppdrag har pÄverkats av En till En-satsningen, en dator per elev. Sedan jÀmför jag dessa uppfattningar med hur litteratur och styrdokument uppfattar förÀndringen i klassrummet. Min övergripande frÄgestÀllning Àr: Vilken Àr de fem utvalda lÀrarnas uppfattning till En till En- satsningen? Examensarbetet Àr utfört utifrÄn en kvalitativ undersökning dÀr resultaten frÄn intervjuer med fem lÀrare tolkas och jÀmförs med litteratur. Resultatet av intervjuerna visar en övergripande positiv instÀllning till satsningen hos lÀrarna.

Beredskap och arbete vid kris - Perspektiv frÄn fyra gymnasieskolor

Uppsatsen undersöker hur skolledare och skolprÀster pÄ fyra gymnasieskolor i en stad i södra Sverige tÀnker kring krisarbete pÄ den egna skolan. Problemformuleringen bestÄr av tre frÄgor: Hur ser rektorer respektive skolprÀster pÄ skolans krisberedskap? Hur bedrivs arbetet vid kris? Hur resonerar man kring kris och katastrof ur ett pedagogiskt perspektiv? I uppsatsens litteraturstudium diskuteras olika aspekter av kris- katastrofhantering sÄsom riskanalys och utformningen av en krisplan, ledarskapets betydelse vid krissituationer, bemötande av elever i sorg samt pedagogiska perspektiv pÄ kris och katastrof. För att nÄ syftet med studien valdes kvalitativ metod och totalt intervjuades sju personer: fyra rektorer och tre skolprÀster. Resultatet av intervjuanalysen sammanfattas i tre olika kategorier: tilltro till skolornas krisplan, roller och kriser som utveckling och lÀrande.

Mellan förskola och hem- villkoren för 15-timmarsbarnen i Ängelholm

Med denna studie har vi som avsikt att skapa en förstĂ„else om hur villkoren ser ut för 15-timmarsbarnen i Ängelholm. VĂ„rt tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt handlar om att anvĂ€nda enkĂ€ter och intervjuer för att besvara vĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar. VĂ„ra huvudsakliga frĂ„gestĂ€llningar handlar om hur pedagoger ser pĂ„ sitt pedagogiska uppdrag gĂ€llande 15-timmarbarnen, hur förĂ€ldrar till dessa barn ser pĂ„ sitt barns förskolgĂ„ng och hur politikerna ser pĂ„ bestĂ€mmelser kring 15-timmarsregeln..

?Jag ser inte datorn som nÄtt djÀvulens pÄfund, utan kan se vilka anvÀndningsmöjligheter som finns? : En kvalitativ studie om IKT-satsningar pÄ förskolan.

I dagens informationssamhÀlle ses kunskap om IKT som en viktig kompetens för att mÀnniskor ska fungera i samhÀlle och nÀringsliv. KÀllor visar pÄ flera motiv till varför barn i tidig Älder ska introduceras för datoranvÀndning (dÄ datorn som verktyg kan generera ny kunskap och möjliggöra nya arbetssÀtt). UtifrÄn en kvalitativ metod har vi undersökt retoriken bakom barnens datoranvÀndning pÄ förskolan. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med tvÄ rektorer för att ta reda pÄ deras pedagogiska idéer om och satsningar pÄ IKT. Med utgÄngspunkt ur detta har Àven tvÄ fokusgruppintervjuer genomförts med pedagogerna i deras arbetslag med syfte att studera vad dessa uttrycker för tankar om att anvÀnda IKT i den pedagogiska verksamheten.

Value at Risk : En kvantitativ studie av Historical Simulation Approach och Simple Moving Average Approach

Bakgrund Det finns stora risker att personer med autism och utvecklingsstörning har ett problemskapande beteende. Omgivningen behöver tydliga rutiner och ett genomtÀnkt bemötande i kritiska och vÄldsamma situationer. Personalen spelar en avgörande roll för hÀndelseutvecklingen. Ett lÄgaffektivt bemötande erbjuder metoder att förebygga och hantera problemskapande beteende pÄ ett icke-krÀnkande och icke-vÄldsamt sÀtt genom flexibel kravanpassning.Metod Tre fokusgruppsamtal med sammanlagt 12 pedagoger pÄ tre olika sÀrskolor för elever med autism. Samtliga pedagoger har det senaste Äret gÄtt en tredagarskurs i lÄgaffektivt bemötande.

"En 'pedagogisk ledare' Àr ju lite mer en drömbild Àn dagens rektor" : En studie om interaktuonen mellan rektor och medarbetare

Pedagogiskt ledarskap leder till utveckling. Detta antagande ligger som grund för denna studie som fokuserar pÄ rektorers pedagogiska ledarskap i relation med medarbetare. MÄnga lÀrare upplever arbetsbördan för stor och sÄ Àven rektorer. Detta visar pÄ en organisation som inte mÄr riktigt bra. För att skapa utveckling som leder till att fler stannar i organisationen behöver skolutveckling ske utifrÄn kÀrnverksamheten, undervisningen.

Pedagogiska datorspel - Designandet av en teoretisk applikationsmodell för pedagogiska spel Àmnade för gymnasieskolan, med elevperspektivet i fokus.

In this work we?ve been focusing on how to adjust educational computer games in order to make them suited for the educational context of upper secondary school. Our opinion and entrance to the study is that the related developers of the subject, in some ways, have failed to successfully combine and find the balance between the entertaining and pedagogical aspects in the games. Our main questions is which aspects in the games game developers need to take in consideration to satisfy the pupils, but also what qualities that is needed for them to function in their educational context. In order to do that we had to investigate the people of the target groups own perspective on what technological and social aspects in the computer games they assess as important.

Tematisk undervisning - ur pedagogers perspektiv

Syftet med detta arbete Àr att lyfta fram pedagogers Äsikter om tematisk undervisning, om möjligheter och svÄrigheter och om de anvÀnder sig av det i sin egen pedagogiska verksamhet och i sÄ fall hur. Genom litteraturstudier redogörs för vad tematisk undervisning innebÀr samt vad de olika författarna anser om Àmnet. För att fÄ svar pÄ vÄr problemprecisering har vi gjort intervjuer med pedagoger som sammanstÀllts och redovisats. Resultaten visar att de positiva faktorerna övervÀger de negativa och tematisk undervisning ses som ett omvÀxlande och stimulerande arbetssÀtt som ger bÄde pedagoger och elever inspiration till att lÀra..

En frizon för de högpresterande : En studie om Rosendalsgymnasiets position i Uppsalas gymnasiefÀlt

Syftet med denna studie har varit att ge fo?rdjupad kunskap om Rosendalsgymnasiets position bland Uppsalas gymnasier, vilket konkretiserats genom fo?rha?llningssa?tt till gymnasiet som en akto?r i fa?ltet, men ocksa? som en akto?r i elevernas utbildning. Relevansen i att underso?ka Rosendalsgymnasiet ligger i deras ho?ga position i fa?ltet, som grundar sig i att vara en av de skolor som i ho?g grad rekryterar ho?gpresterande elever fra?n kapitalstarka sociala bakgrunder. Fo?r att fo?rsta? gymnasiefa?ltet i Uppsala beho?vs fo?rst fo?rsta?else fo?r de dominerande parterna, da?r Rosendalsgymnasiet sticker ut som en akto?r.

<- FöregÄende sida 41 NÀsta sida ->