Sök:

En frizon för de högpresterande

En studie om Rosendalsgymnasiets position i Uppsalas gymnasiefält


Syftet med denna studie har varit att ge fo?rdjupad kunskap om Rosendalsgymnasiets position bland Uppsalas gymnasier, vilket konkretiserats genom fo?rha?llningssa?tt till gymnasiet som en akto?r i fa?ltet, men ocksa? som en akto?r i elevernas utbildning. Relevansen i att underso?ka Rosendalsgymnasiet ligger i deras ho?ga position i fa?ltet, som grundar sig i att vara en av de skolor som i ho?g grad rekryterar ho?gpresterande elever fra?n kapitalstarka sociala bakgrunder. Fo?r att fo?rsta? gymnasiefa?ltet i Uppsala beho?vs fo?rst fo?rsta?else fo?r de dominerande parterna, da?r Rosendalsgymnasiet sticker ut som en akto?r. Till denna studie har Bourdieus teoretiska ramverk anva?nts fo?r att analysera materialet, da? fra?mst utifra?n skolans, och elevernas, kapital och strategier. Materialet till studien besta?r av 13 semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med skolledning, la?rare och elever. Till va?ra resultat ho?r identifierandet av va?rdetillskrivna aspekter av verksamheten och skolans resurser, sa? som meriterade la?rare och skolans pedagogiska arbete, vilka utgo?r kapitalgivande tillga?ngar. Vi finner ocksa? att skolan positionerar sig i fa?ltet genom teoretiskt tunga program, genom ett naturvetenskapligt fokus och ett samarbete med Uppsala universitet, samt att eleverna fra?mst fo?rha?ller sig till skolan som en stabil grund fo?r ho?gre studier och en tilla?tande plats fo?r studiemotivation. Va?r slutsats av underso?kningen a?r att den pedagogiska verksamheten endast a?r en fraktion i fo?rsta?elsen fo?r deras position, och att fo?rklaringen fra?mst a?terfinns i den studiekultur som vuxit fram och etablerats. Denna studiekultur leder till ett rykte som attraherar ho?gpresterande elever, och som genom en cirkula?r process underbygger skolans elevrekrytering, antagning och position. 

Författare

Daniel St John Gustav Lundmark

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..