Sök:

Sökresultat:

3635 Uppsatser om Organisationer - Sida 2 av 243

IT-säkerhet i små organisationer

IT- och informationssäkerhet är ett ständigt aktuellt ämnesområde. ITsäkerhetsarbetei små Organisationer framstår som ett underforskat område. Föratt göra en kartläggning av hur arbete med risk, hot och säkerhet kan se ut i småOrganisationer har vi genomfört en explorativ intervjustudie med representanterför små Organisationer om deras arbete med IT- och informationssäkerhet. Vihar dessutom genomfört intervjuer med experter på området för att få ettbredare perspektiv. Tolkningen och analysen av intervjusvaren har utförtsgenom att först tolka svaren utifrån Security Controls och därefter analyserasvaren utifrån fem temaområden som vi funnit i materialet.

Förändringsagentens kompetens i olika typer av förändringar:
en fallstudie i tre organisationer

Vi lever i en föränderlig värld där Organisationer ständigt måste förändras för att behålla sin konkurrenskraft. Alla dessa förändringar måste ledas av någon ? en förändringsagent. En förändringsagent är den som ska se till att en förändring genomförs så effektivt som möjligt. Då förändringen kan vara av olika slag var vårt syfte att undersöka om agenten måste inneha olika kompetens beroende på förändringens kontext.

Säkerhetsmedvetenhet gällande lösenordshantering

Teknikutvecklingen har gått framåt i en rasande takt de senaste åren. En sak som utvecklats desto långsammare är säkerhetstänkandet kring lösenordshantering. Det är vida känt att Organisationer skyddar sig mot externa hot som virus etc. Något som förbises är det mänskliga hotet, människor kan utgöra interna hot mot Organisationer medvetet eller omedvetet. I detta arbete kan du läsa vilka skillnader som förekommer samt vilka lärdomar som kan dras mellan tre olika Organisationer angreppssätt att hantera användningen av lösenord..

Sjuk eller bara frånvarande?

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företag hanterar personalens korttidsfrånvaro, det vill säga den frånvaro som inte beror på sjukdom. En jämförelse kommer göras mellan tre olika Organisationer för att se eventuella likheter/skillnader samt i förhållande till teorin. Författarna anser att en jämförelse av tre helt olika Organisationer är intressant då de antar att problemen med kortidsfrånvaro generellt är densamma. Det vill säga att problem med frånvaro finns i alla Organisationer, men hur hanteringen av den kan skilja sig åt mellan företagen..

Att erhålla medlemskap i en arbetsorganisation

Det nya samhällets arbetsliv kännetecknas av krav på flexibilitet på Organisationer och individer. Syftet med uppsatsen är att beskriva på vilka kriterier utöver formella meriter sökande får medlemskap i en arbetsorganisation. Utgångspunkten i teorin är en beskrivning av förändringen mot ett allt mer flexibelt arbetsliv där individer så väl som Organisationer ställs inför nya krav. Därefter beskrivs medlemskap i Organisationer utifrån fyra kännetecken; tillhörighet, tillgång till resurser, utbytbarhet, samt utövande av kontroll. Empirin samlades in med kvalitativ metod genom intervjuer med arbetsgivarrepresentanter från fyra Organisationer.

Förändringar av analysbehov med avseende på organisationers datalager.

Otillräcklig hantering av stora datavolymer har tidigare gjort det svårt att omvandla försäljnings- och affärsdata till användbar information för beslutsfattare. På grund av detta har konceptet datalager framkommit. Datalagret ska stödja beslutsfattare genom att ta emot data från opreationella system i Organisationer. Ett datalager syftar till att stödja informations- och analysprocesser över tidsperioder. Med hjälp av ett datalager kan Organisationer utföra analyser.

"Gneta på..." : Hur bör en politiskt styrd organisation agera för att inte påverkas av förändrade förutsättningar?

Det är av vikt att implementera innovation i Organisationer som verkar i en påverkbar och föränderlig miljö. De Organisationer som påverkas av exempelvis politiska beslut har en svårare utmaning att bemöta detta. Vi ser även att Organisationer inom tjänstesektorn och främst tjänster som sker nära människor även har en svårare utmaning när det gäller ämnet innovation. Det finns en smärtgräns i effektivisering och utveckling inom Organisationer som verkar i detta område. Eftersom omvärlden verkar i en pågående förändring anser vi att Organisationer ständigt behöver bemöta detta för att kunna leverera, och då är det viktigt att tjänsteföretag är medvetna om vikten och innebörden av innovation.

Den ändlösa vägen mot Lean : Vilka faktorer är kritiska i arbetet?

Det finns i nuläget väldigt lite forskning inom IT-säkerhet i ideella Organisationer, trots att dessa Organisationer är en viktig del av samhället och brister i deras IT-säkerhet kan leda till minskat förtroende från allmänheten. Studien har försökt klargöra attityder till IT-säkerhet hos medarbetarna i de ideella Organisationer som har medverkat i undersökningen. Tidigare forskning i vinstdrivande Organisationer visar att kunskap, attityder och beteenden hör ihop och påverkar varandra, och dessutom att dessa tre faktorer är mycket viktiga för IT-säkerheten i en organisation. För att förstå hur attityderna ser ut i ideella Organisationer var det därför nödvändigt att ta reda på även kunskap och beteende hos medarbetarna. Studien kom fram till att attityderna var goda men att ledningens och medarbetarnas kunskaper om IT-säkerhet, och även deras beteenden, var bristfälliga i flera aspekter.

Bring Your Own Device (BYOD) : Potentialen och problematiken

Många konsumenter är snabbare än Organisationer på att börja använda ny teknik och utrustning. När de sedan tar med denna utrustning och teknik till arbetet för att på ett mer tillfredsställande sätt utföra sina arbetsuppgifter uppstår fenomenet BYOD som har blivit allt vanligare och vanligare. Syftet med denna studie är att ta reda på vad fenomenet BYOD är och hur det påverkar Organisationer som anammar det. Dess fördelar och risker har undersökts samt fenomenets utbredning bland svenska Organisationer. Tidigare undersökningar har legat till grund för att identifiera ofta förekommande fördelar och risker.

Obligatorisk redovisning av sjukfrånvaro- upplevd nytta och merkostnader.

Vår studie behandlar obligatorisk redovisning av sjukfrånvaro. Syftet med studien är att undersöka vilken inställning privata företag och offentliga Organisationer har gentemot den obligatoriska redovisningen av sjukfrånvaro samt att utreda om Organisationer upplever någon nytta med att redovisa sjukfrånvaro enligt lagen om obligatorisk redovisning av sjukfrånvaro, och om denna i så fall kan anses överstiga de merkostnader som kan tänkas uppstå för Organisationer vid anpassningen till lagen. Vår studie är av kvalitativ art där vi har utfört semistrukturerade intervjuer hos sex utvalda Organisationer. Vår slutsats är att i de offentliga Organisationerna överstiger den upplevda nyttan av redovisning av sjukfrånvaro de merkostnader som uppstår. Majoriteten av de privata företagen upplever ingen särskild nytta av att redovisa sjukfrånvaro, men har heller inga särskilda merkostnader..

Varumärken i ideella organisationer : Varumärkeshantering i ideella organisationer i Sverige

Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera varumärkeshanteringen i olika ideella Organisationer i Sverige. Metod: I denna uppsats har författarna använts sig av kvalitativa metoder samt utgått från en abduktiv ansats. De primära data är fem intervjuer med fem ideella Organisationer i Sverige som arbetar för olika ändamål. Dessa intervjuer har valts utifrån ett bekvämlighetsurval. Resultat och slutsatser: Av resultatet framgår det att de ideella Organisationerna arbetar med sitt varumärke beroende på vilka resurser de har, vilken storlek organisationen har och vilka ändamål de arbetar för. Författarna av studien anser att varumärkeshantering inte är ett högt prioriterat område för samtliga ideella Organisationer eftersom de behöver lägga sina resurser på rätt företeelse, vilket är deras ändamål. Om Organisationerna skulle lägga mycket tid på varumärkeshantering och marknadsföring skulle detta leda till att allmänheten blir skeptiska och börja undra om Organisationerna använder pengarna på rätt sätt.

Vit makt miljön : Rekryteringen av unga i Västra Götaland

Vi har valt att skriva om hur Vit makt-miljön i Västra Götaland rekryterar unga till Organisationer och vad det är som lockar unga. Vi valde ämnet på grund av att vi båda kommer från delar av Västra Götaland som har problem med dessa främlingsfientliga Organisationer och vi är intresserade att ta reda på varför ungdomar dras till dessa Organisationer i ?vårt? område. Syftet med arbetet är att utröna vad det är som lockar nya personer till dessa Organisationer som så många vänder ryggen och som är illa omtyckt av den stora allmänheten. Vi har även tagit reda på hur dessa Organisationer går till väga för att locka unga nya medlemmar till dem.

Tyst kunskapsöverföring vid personalomsättning : En studie om hur en organisation arbetar med att ta tillvara på den tysta kunskapen

I dag är det inte längre resurser som till exempel kapital, mark, maskiner och teknologi som är de viktigaste tillgångarna för Organisationer, utan snarare individers intellektuella resurser så som kunskap. Detta har blivit en av de viktigaste ingredienserna i konkurrensen mellan Organisationer. Studiens syfte var att få en djupare förståelse för hur Organisationer kan arbeta med att underlätta överföringen av den tysta kunskapen vid omsättning av personal. Med hjälp av kvalitativa intervjuer har vi gjort en studie inom en svensk kommunal förvaltning. Resultatet visar fyra olika tillvägagångssätt som används för att behålla den tysta kunskapen inom förvaltningen; överlappning, öppen stämning, utvecklingsgrupp och mentorskap..

Konflikthanteringssystem i mikro- och småföretag

Denna studie behandlar hur konflikthantering på arbetsplatsen, ett alltid aktuellt ochekonomiskt viktigt område för många större Organisationer, kan appliceras på mindreföretag och deras förutsättningar. Forskningen har hittills varit fokuserad på hur storaOrganisationer kan hantera och förebygga konflikter, men det här arbetet menar attmindre Organisationer har fundamentalt annorlunda förutsättningar som gör att ettnytt synsätt måste tillämpas i deras fall. Det finns ekonomisk och social vinning ävenför mindre företag att förebygga och hantera konflikter och studien visar att för attvara framgångsrika i det avseendet måste de fokusera på att utveckla sina icke-påtagligaresurser..

Upplevd problematik vid styrning av outsourcade funktioner

I dagens hårda konkurrens blir det allt viktigare för Organisationer att koncentrera sig på sina kärnkompetenser och minska sina kostnader. Detta kan göras genom outsourcing som har blivit en allt mer utbredd företeelse bland Organisationer. Intressant är att relativt lite uppmärksamhet har ägnats åt relationerna mellan Organisationer och leverantörer och hur Organisationer kan styra och kontrollera dessa relationer. Den existerande litteraturen idag behandlar främst relationerna inom en organisation och inte mellan Organisationer. Vi har därför valt att studera den eventuella problematik en organisation upplever när de styr sina outsourcade funktioner.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->