Sök:

Upplevd problematik vid styrning av outsourcade funktioner


I dagens hårda konkurrens blir det allt viktigare för organisationer att koncentrera sig på sina kärnkompetenser och minska sina kostnader. Detta kan göras genom outsourcing som har blivit en allt mer utbredd företeelse bland organisationer. Intressant är att relativt lite uppmärksamhet har ägnats åt relationerna mellan organisationer och leverantörer och hur organisationer kan styra och kontrollera dessa relationer. Den existerande litteraturen idag behandlar främst relationerna inom en organisation och inte mellan organisationer. Vi har därför valt att studera den eventuella problematik en organisation upplever när de styr sina outsourcade funktioner. För att uppnå detta syfte har vi genomfört en fallstudie som bygger på personliga intervjuer med outcourcingansvariga från två organisationer där den ena verkar inom den privata sektorn och den andra inom den offentliga sektorn. Undersökningen visar på stora skillnader i den problematik de två organisationerna upplever. Exempelvis upplever organisationen i den offentliga sektorn att det är svårt att upprätta en fullgod kravspecifikation medan organisationen i den privata sektorn endast upplever att det blir rörigt under en inkörningsperiod. Vi har dragit slutsatsen att dessa skillnader grundar sig i att de har olika möjlighet till att påverka vad som ska outsourcas och därmed hur problematiken ska kunna motverkas.

Författare

Cecilia Bergström Linda Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..