Sökresultat:
1426 Uppsatser om Odlingar i staden - Sida 28 av 96
Anonymiteten i dagens kameraövervakade stad
Syftet är att ta reda på vad som menas med anonymitet i dagens kameraövervakade stad. Dentraditionella uppfattningen är att stadens karaktär är anonymitet och syftet är att ta reda på huranonymiteten ser ut idag när stadsmedborgarna är kameraövervakade. Studien är en begreppsutredning av anonymitet, och dess relaterade begrepp trygghet.Huvudsakligen används Simmels teori om storstaden och Foucaults teori om övervakning,men också teoretikerna Jane Jacobs och Mike Davis och deras syn på trygghet i staden så välsom en del andra källor. Jag kopplar Simmel och Foucault till anonymitetet och trygghet,tillämpat på dagens stad. Slutsatserna är att dagens stadsmänniska är både anonym och inte, beroende på hur man serdet. De som syns i kamerans blick är de som begår brott, medan de andra fortfarande äranonyma. Gällande tryggheten kan den uppnås genom ett levande folkliv.
LÅNGEBRO Stadsförnyelse i Kristianstad
Examensarbetet presenterar ett förslag till stadsomvandling på Långebro, som är
ett centralt beläget verksamhetsområde sydost om Kristianstad centrum.
Föreslaget ska fungera som underlag och inspirationskälla för att visa hur
området kan nyexploateras såvida de stora och störande anläggningarna i området
flyttas ut till stadens periferi, där de en gång förlades. Nu har staden växt
och området har god potential att integrerads med Kristianstads centrum.
Målet för det nedgångna och lågexploaterade verksamhetsområdet har varit att
skapa en måttfull, vacker och attraktiv funktionsblandad stadsdel med mark för
bostäder, arbetsplatser, handel och rekreation. Områdets närhet till
Kristianstads centrum har gjort att innerstadens utformning av kvarter, parker,
torg och rumsbildningar har varit förebild för den nya stadsdelen.
Planförslagets har däremot vägt upp centrumets nackdelar med för få grönytor
och för få varierande bostadsalternativ.
Resultatet blev ett planförslag innehållande ca 2.500 bostäder med varierande
husutformning, två nya boulevarder dit mer kommers med liv och rörelse
förläggs, kajpromenad längs med Helge å för att öka vattenkontakten, ett torg,
flera parker samt ett ?park and ride? tåg.
Attityder och framtidsval kring tonåringars inställning till sin hemstad Simrishamn
Syftet med denna uppsats är att med hjälp utifrån en hermeneutiskt kvalitativ inriktning och utifrån positivismens kvantitativa inriktning kartlägga hur ungdomar i ?övergångsåldern?, åldern mellan skola och arbetsliv i staden Simrishamn ser på sin framtid utifrån faktorerna utbildning, jobb och utflyttning. Två metodologiska utgångspunkter har valts för undersökningen, detta för att nå en djupare kunskap och förståelse. Den valda metoden för undersökningen var enkät med ett visst utrymme för fria svar..
Urbana odlingsrörelser återbrukarträdgårdsstadens visioner
Uppsatsen är både ett teoretiskt arbete om stadsodling och en gestaltning av en köksträdgård.Under vintern 2010 åtog sig sju studenter uppdraget att skapa en experimentell köksträdgårdsom en fördjupning och vidareutveckling av 2009 års utformning av köksträdgården vidingången till Wanås skulpturpark. Mitt examensarbete består i att utifrån en jämförande studiemellan teorierna om trädgårdsstäder kring förra sekelskiftet och den nu pågåendediskussionen om hur staden ska odlas utarbeta ett gestaltningsförslag för en del avköksträdgården.Examensarbetet grundar sig i en litteraturstudie över trädgårdsstaden där jag tar avstamp iEbenezer Howards visioner om trädgårdsstäder som en lösning på de problem som uppkomtill följd av förra sekelskiftets snabba urbanisering. När trädgårdsstadsidéerna konkretiseradesi Sverige mellan 1905 och 1930 blev det i form av förstäder och egnahemsträdgårdar. Mycketav de ideologiska utgångspunkterna om självförsörjande småstäder och kollektivt ägd markgick förlorade. Jag har jämfört trädgårdsstadens ursprungliga ideal med de tankar och visionersom finns i dagens stadsodlingsrörelser.
Odla ditt bostadsområde! Stadsodlingens betydelse, drivkrafter och genomförande : en fallstudie av Odlingsnätverket Seved i Malmö
Vi står inför en mycket spännande framtid inom utvecklingen av odling i stadsmiljö. Den trend av stadsodling som svept över Sverige de senaste åren har lett till att en mängd nyskapande och spännande odlingsprojekt har initierats runt om i landet. Att odla i staden och att odla kollektivt är dock inget nytt fenomen. Slottsträdgården i Malmö är ett exempel på en gemensam form av stadsodling initierad av brukare själva som nu drivs i samarbete med kommunen. Med det intresse och stora engagemang som finns för stadsodling idag finns både ett behov och en mycket stor potential i att vidare utveckla och hitta nya modeller samt att
undersöka vilka effekter odlingen kan ha för människan och samhället.
Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lokala odlingsinitiativ kan påverka boende, markägare och lokalsamhällets utveckling, att undersöka varför människor väljer att delta i stadsodling samt hur odlingsverksamhet kan drivas och genomföras i befintlig stadsmiljö.
Detta görs i uppsatsen dels genom en litteraturstudie av tidigare forskning i ämnet och dels genom en fallstudie av stadsodlingsverksamheten i bostadsområdet Seved i Malmö.
Det nya Kiruna : tävlingsförslag och utopisk förebild
Kiruna står nu inför en unik omvandling då staden ska omlokaliserar på grund av utvidgningen av gruvdriften. En arkitekttävling har nyligen genomförts om utformning
och användning av det nya Kiruna.
Syftet med denna uppsats var att studera relationen mellan stadsbyggnadsutopin The Linear City och det vinnande tävlingsbidraget Kiruna 4-ever.
För en ökad förståelse för dagens Kiruna är Hallmans stadsplan för Kiruna och dess koppling till svenska och engelska trädgårdsstäder viktig. I bakgrunden behandlas även arkitekttävlingens program och juryutlåtande.
Arbetet har utförts som en litteraturstudie med fokus på de intentioner gällande fysisk form och användning som förslagsställare och teoretiker presenterat.
Resultatet visar att beröringspunkterna mellan förslag och teori är många.
Skillnaderna blir tydliga i framförallt synen på hållbarhet där Kiruna 4-ever till skillnad mot The Linear City tar ett grepp om den ekologiska hållbarheten. En annan skillnad är inställningen till höghus där Kiruna 4-ever använder dem för att uppnå en högre densitet. I The Linear City identifieras höghus som ett problem för social hållbarhet.
I uppsatsen diskuteras också vad en utopisk förebild kan tillföra ett gestaltningsförslag.
En möjlig slutsats är att en teoretisk grund underlättar för förslagsställare att presentera ett lättöverskådligt förslag.
Detaljhandeln i Jönköping : konkurrens inom och mellan städer
Idag står detaljhandeln för ungefär en tredjedel av den totala privata konsumtionen i Sverige. Den är viktig för regioners attraktionskraft och invånarnas livskvalitet. Detaljhandeln har under de senaste decennierna sett större förändringar än de flesta andra branscher. Mycket på grund av uppkomsten av externa köpcentrum, vilka idag står för en fjärdedel av handelns omsättning. Genom att erbjuda fri parkering, ett stort utbud av affärer och långa öppettider attraherar externa köpcentrum mycket kunder, både inifrån och utifrån staden.
Förslag till omvandling av Ljungby järnvägskvarter
När den andra sträckan av Karlshamn - Halmstads järnväg
anlades år 1878 fick Ljungby sin första järnvägsförbindelse.
Järnvägen resulterade i ett uppsving för köpingen, som växte från 300 till 3000
invånare på 20 år.
När den sista etappen av Skåne -Smålands järnväg anlades i slutet av 1800-talet
fick Ljungby ytterligare en järnvägsförbindelse. Nu blev Ljungby en
järnvägsknutpunkt, som staden kom att växa kring och varifrån hundratals
resenärer reste varje dag.
Under 1960-talet lades persontrafiken på de båda sträckorna ner och det enda
som återstod var godstrafiken mellan Ljungby och Värnamo. Rälsen på banan
mellan Karlshamn och Halmstad revs snabbt upp, medan delar av rälsen på Skåne -
Smålands järnväg legat kvar långt in på 2000-talet.
Nedläggningen resulterade i att bangården i centrala delar av staden lämnades
öde och oanvänd. Än idag, 14 år sedan det sista godståget gick på banan, är
området nästintill lika öde och oanvänt. Trots att kommunen har tagit fram
visioner och förslag på hur området skulle kunna utvecklas, så har ingenting
gjorts.
Bangården har tidvis betraktats som en skamfläck i samhället, vilken
stadsplanerna försökte förminska så mycket som möjligt.
Den bilfria staden : om hållbarhet och levnadsstandard
Privatbilismen i städerna är ett fenomen som har växt fram under det senaste halvseklet. Trots att bilismen endast funnits en såpass kort tid har den helt förändrat hur våra städer ser ut och hur vi lever våra liv. Bilen har blivit en så självklar och viktig del av samhället att trots att vi idag är väl medvetna om dess negativa inverkan på miljön och på oss så diskuteras nästan aldrig möjligheten att
göra städerna bilfria. Med detta arbete vill jag ifrågasätta bilens självklara plats i våra städer och i vår stadsplanering.
Jag har valt att se på frågan ur ett socialt
hållbarhetsperspektiv och med fokus på hur bilismen påverkar våra sociala liv, vår mobilitet, trygghet och livskvalitet i stort.
Huvuddelen av arbetet kretsar kring de tre fallen Vauban, Köpenhamn och Kuba.
Det offentliga rummet : en möjlighet till rekreation?
Stadsmiljöer kan ofta vara stressiga med många olika intryck som tröttar ut oss. Därför är det viktigt att det finns platser i staden där man kan ta det lugnt och återhämta sig. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka om offentliga rum som en park och ett torg kan ha rekreativa egenskaper och huruvida dessa platser kan komplettera varandra i detta hänseende.För att finna svar på dessa frågor har jag till en början gjort en litteraturstudie som resulterade i ett antal teorier om bland annat hur offentliga rums uppbyggnad och möblering påverkar hur människor beter sig på platsen. Andra teorier är att urbana miljöer och ljud kan ha en negativ inverkan på människors hälsa och att naturen kan stimulera återhämtning.Platserna inventerades därefter med hänsyn till deras rumslighet, klimatförhållanden, möblering, växtmaterial och ljudpåverkan, även aktiviteter som fanns på platserna noterades. Sedan analyserade jag platserna med inventeringen som grund och teorierna som utgångspunkt.De slutsatser jag kunnat dra utifrån analysen är att offentliga rum i staden kan ha rekreativa egenskaper.
Industrins rekryteringsbas Vad kan den och kan den rätt? : Kvalitén på utbildningen/undervisningen enligt branschen.
Projektet undersöker byggnaden på kvarteret Domherren i flera skalor. Med utgågnspunkt i den stora kontextuella makroskalan analyseras plats och byggnads roll i staden över tid. Projektet zoomar sedan in på byggnadens sturkturella principer och rättar byggnaden efter den stora skalans resultat utan att kompromissa byggnadens integritet. Förvandlingen förbereder platsen för vidare förändring och tillåter ett mer aktivt och engagerat stadsliv att växa fram..
Vildsvin - tillgång eller belastning
Många av de länder som idag har en hög andel slumområden styrdes länge av europeiska kolonialmakter. Grunden till hur många av dessa länders städer ser ut idag, etablerades redan då. Den kaotiska urbanisering av städer som skett de senaste 50 åren är en konsekvens av fattigdom, korrupta makthavare samt odemokratiskt skött politik. Idag lever mer än hälften av världens befolkning i städer, och mycket tyder på att den urbaniserade befolkningen kommer att växa. I låginkomstländer är problemet som störst, där majoriteten av stadens invånare bor i så kallade slumområden.
Framtida utmaningar f?r Serviceresor G?teborg. En fallstudie om ?ldres mobilitet och en ?ldrande befolkning
Den demografiska och ekonomiska utvecklingen i G?teborg ser ut att skapa stora utmaningar
kommande ?r f?r hela staden. I denna fallstudie unders?ks Serviceresor G?teborgs verksamhet d?r vi
ser att de ?ldre resen?rernas m?jligheter att f?rflytta sig riskerar att f?rs?mras p? grund av
konsekvenserna av denna utveckling. Syftet med denna studie ?r d?rf?r att unders?ka hur Serviceresor
G?teborg kan hantera effekterna av den demografiska utvecklingen utan att p?verka resen?rernas
mobilitet negativt.
Trädgård med havet som granne.
Samhället står inför stora utmaningar i form av till exempel klimatförändringar, överkonsumtion av jordens resurser, miljöproblem och sociala orättvisor. För att skapa förutsättningar för en mer hållbar levnadsstil har ett koncept som heter permakultur utvecklats. Permakultur kan användas som designverktyg vid bland annat planering av odlingar, byggnation, energi- och vattenförsörjning samt stadsplanering. Förutom observationer av naturliga ekosystem bygger permakultur på kunskaper från traditionellt lantbruk samt moderna tekniska och vetenskapliga kunskaper.Syftet med den här uppsatsen är att utarbeta ett gestaltningsförslag för en trädgård med odlingsterrasser och en damm i odlingszon 4-5 som bygger på permakulturprinciper. Utgångspunkt för mitt planeringsarbete är Växhusets Ekocentrum i södra Hälsingland, där man planerar att anlägga en trädgård i samband med grundandet av en ekoby.Litteratursökning, en analys av platsens förutsättningar och en intervju med beställaren utgör grunden för min planeringsprocess.
En diskursanalys av mellanrum - motsägelsernas plats
Denna uppsats har fokus på platser som är möjliga att tala om som mellanrum.
Till skillnad från planerade och kontrollerade platser i staden, talas det ofta
om mellanrum som oplanerade, okontrollerade och övergivna platser. Enligt
forskning av mellanrum, präglas dessa platser av en rad olika motsättningar.
Arkitekter och planerare har en tendens att se på mellanrum som överblivna
platser utan värde och som en markreserv i väntan på en framtida
stadsutveckling. Trots detta används dessa platser av människor, som snarare
ser på mellanrum som värdefulla platser och som en slags frizon för människor
och aktiviteter som inte ges något utrymme på planerade och kontrollerade
platser i staden.