Sök:

Sökresultat:

1182 Uppsatser om Obeställd elektronisk reklam - Sida 5 av 79

Reklam i det offentliga rummet : En frÄga om demokrati?

Reklambrus och mediebrus Àr begrepp som blivit aktuella inom reklambranschen under de senaste Ären. Den privata lika vÀl som den offentliga sfÀren Àr stÀndigt under attack av reklammakarnas tunga budskapsartilleri. Medborgarna har börjat bli immuna mot reklam och reklammakarna mÄste hitta nya vÀgar för att nÄ fram till dem. Med mer och mer reklam omkring Àr risken stor att övrig kommunikation inte nÄr fram. Den kommunikation vi författare ser i det offentliga rummet Àr frÀmst marknadskommunikation i form av reklam.

AnvÀndarvÀnlighet pÄ internet: Utveckling av Nordic Smedjans webbplats

För ett litet företag med begrÀnsade resurser kan det vara svÄrt att marknadsföra sig till poten-tiella kunder dÄ traditionell reklam Àr dyr. Tidigare forskning visar att en webbplats vara en bra möjlighet för ett mindre företag att marknadsföra sig sjÀlva och sina produkter till en la-gom kostnad. I och med Webb 2.0 har möjligheterna att marknadsföra sig och sitt företag pÄ nÀtet kraftigt ökat och kunderna har hÀr, dÄ de inte varit nöjda med att serveras traditionell reklam, tagit pÄ sig att sprida sina upplevelser och syner pÄ varumÀrken och produkter vidare till andra för att pÄ sÄ sÀtt kunna förmedla en mer sann bild. Denna nya del av marknadsföring som Webb 2.0 har möjliggjort sker genom ?elektronisk word of mouth? (eWOM) pÄ sociala medier, bloggar och liknande.

Traditionell industri : ny teknik

Detta arbete behandlar Àmnet elektronisk affÀrskommunikation och i vilken omfattning detta anvÀnds i stÄl- och plÄtbranschen. Elektronisk affÀrskommunikation Àr ett sÀtt att sköta ett företags affÀrer via nÄgot sorts datamedia.Rapportens syfte Àr att undersöka hur lÄngt stÄl- och plÄtbranschen har kommit med att införa elektronisk affÀrskommunikation och Àven ta fram för- och nackdelar med detta. Det kanske viktigaste mediet för sÄdan affÀrskommunikation Àr antagligen Internet, Àven om EDI fortfarande Àr mycket stort. Till grund för arbetet ligger intervjuer med personliga besök hos Ätta företag inom stÄl- och plÄtbranschen. Dessa strÀcker sig frÄn plÄtslagare med ett fÄtal anstÀllda till multinationella jÀrnverk med tusentals anstÀllda.Elektronisk affÀrskommunikation strÀcker sig frÄn att vara e-post och/eller hemsida till att vara hela affÀrssystem som införs för att hjÀlpa till i företagets dagliga skötsel.

TonÄringar och reklam

Mitt syfte med denna uppsats har varit att undersöka hur tonÄringar uppfattar och tolkar reklam. Jag har gjort ett pedagogiskt projekt om reklam som Àr kopplat till semiotisk bildanalys, reception och perception tillsammans med elever i skolÄr sju till nio pÄ min partnerskola. Metoder som jag har anvÀnt till undersökningen Àr enkÀt, intervjuer, lektioner, fÀltanteckningar och mycket litteratur för att försöka stödja mina teorier. Jag har beskrivit olika metoder och teorianknytningar som förklarar hur reklambilderna Àr uppbyggda samt pÄ vilket sÀtt metoderna fungerade i praktiken tillsammans med eleverna med bl.a. Roland Barthes teorier.

Reklam -­? a matter out of place? En kvalitativ studie om anvÀndarnas instÀllning till reklam pÄ Facebook

Titel: Reklam ? a matter out of place En kvalitativ studie om anvÀndarens instÀllning om reklam pÄ Facebook Författare: Johanna Wignell, Isabelle Falk Sadek, Petra Hamnered Viita Uppdragsgivare: Nowa Kommunikation Kurs: Medie-­? och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för jouralistik, Medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet Termin: VÄrterminen 2013 Handledare: Marie Grusell Antal ord: 12 694 (exklusive executive summary, referenser och bilagor) Syfte: Att undersöka anvÀndarens uppfattning om reklam pÄ Facebook. Metod: Kvalitativ studie med fokusgruppsamtal, samtals intervjuer och deltagande observationer Material: Analys av samtalsintervjuer och observationer av sammanlagt sju personer samt tre fokusgruppsamtal om sammanlagt tretton personer Huvudresultat: Det har visat sig att i vÄr studie har kontexten och Älder stor betydelse för instÀllningen till reklamen. Facebook Àr ett socialt nÀtverk dÀr de sociala vÀrdena rÄder. Detta visas genom att instÀllningen generellt var negativ till reklam.

Elektronisk handel mellan företag

Under de senaste Ären har elektronisk handel, eller e-handel som det ofta kallas, blivit en allt vanligare företeelse. Orsaken till detta stÄr att finna i Internets snabba framvÀxt. DÄ den teknik som behövs för tillgÄng till Internet Àr billig, enkel och lÀttillgÀnglig har det skapats förutsÀttningar för en snabb och omfattande utveckling av den elektroniska handeln. Elektronisk handel kan rikta sig bÄde till konsumenter och till företag. Det Àr dock den typ som riktar sig till företag som idag Àr den vanligaste formen av elektronisk handel och Àven den som förutspÄs öka mest.

Effekter pÄ verksamheten vid EDI-anvÀndning i faktureringsprocessen

Kommunikation mellan företag sker idag i allt större utstrÀckning med hjÀlp av olika typer av elektroniska medel och för elektronisk handel mellan företag Àr det EDI som har den största potentialen till besparingar och förbÀttringar. EDI tillÀmpas frÀmst vid order- och leveranshantering men i dagslÀget sker en ökad anvÀndning av EDI i fakturahanteringen. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka effekter EDI-anvÀndning i fakturahanteringen innebÀr för en verksamhet med fokus pÄ sÀndandet av fakturor. Vi har gjort intervjuer pÄ fyra företag som anvÀnder EDI i fakturahanteringen och frÄgorna som har stÀllts utgÄr ifrÄn vad teorierna sÀger om effekter av EDI-anvÀndning och elektronisk fakturering. NÄgra slutsatser vi dragit frÄn den empiriska studien Àr att elektronisk fakturering leder till bÀttre kundrelationer.

Bilföretagens reklam till segmentet 50+ - En studie om reklam bör vara anpassad till segmentet 50+ eller om detta Àr en överskattad strategi

Syftet med denna uppsats Àr att, med bakgrund av vad som redan studerats inom Àmnet marknadsföring till segmentet 50+ samt nyförvÀrvad kunskap, ta reda pÄ om det verkligen Àr vÀrt för de utvalda bilföretagen att satsa pÄ anpassad reklam mot segmentet 50+ och om konsumenterna inom detta segment uppskattar att de fÄr reklamen direkt riktad till sig. Vi valde att utgÄ frÄn en abduktiv ansats med kvalitativ forskningsmetod. Vi har valt att göra telefon- samt fokusgruppsintervjuer som ligger till grund för vÄr insamling av empiri. För att ta reda pÄ information intervjuade vi marknadschefer eller personer med liknande ansvar för att fÄ bilföretagens synvinkel pÄ reklam till segmentet 50+. DÀrefter valde vi att ha fokusgruppsintervjuer, i Malmö och Stockholm, med kunder till samtliga utvalda bilföretag för att ta reda pÄ om deras Äsikter och tankar Àr i överensstÀmmelse med bilföretagens, eller inte.

Konsumentens upplevelse av interaktiv reklam

Tidigare studier pÄvisar att dagens marknadsföring inte Àr lika effektiv som förr, och behöver dÀrmed nyanseras. Marknadsförare Àr pÄ stÀndig jakt efter nya effektiva sÀtt att förmedla sina budskap pÄ. En av dessa nya fenomen Àr interaktiv reklam. Interaktiv reklam Àr ett innovativt verktyg, som Ànnu inte slagit rötter i medielandskapet och Àr dÀrmed ett fenomen som bör undersökas djupsinnigare. Syftet med denna studie Àr att förstÄ och undersöka fenomenet interaktiv reklam.

Politik i TV-rutan : En kvalitativ innehÄllsanalys av presidentvalfilmer frÄn 2012

I denna uppsats utförs en kvalitativ innehÄllsanalys av presidentvalfilmer frÄn valet 2012. Syftet Àr att fÄ en förstÄelse kring hur de tvÄ partierna anvÀnder sig av tv-reklam som marknadsföring och hur de kommunicerar till nuvarande och potentiella vÀljare med hjÀlp av reklamfilmer. Med utgÄngspunkt i teorin om semiotik, retorik, politisk kommunikation och negativ politisk reklam sÄ analyseras de semiotiska och retoriska verktyg som anvÀnds i valfilmerna. Resultaten Àr liknande varandra och bÄde Demokraterna och Republikanerna har valt att anvÀnda sig av negativ reklam dÀr de smutskaster motstÄndaren och dÀr de anvÀnder sig av pathos som den mest genomgÄende appellformen i filmerna. Generellt sett sÄ skiljer sig inte de tvÄ olika partiernas sÀtt att kommunicera.

En elektronisk portfolio : Designprinciper, metoder och ett förslag av en e-portfolio som komplement till CV

Denna rapport redovisar utvecklingen av en elektronisk portfolio som Àr avsedd att anvÀndas av personer verksamma inom eller med inriktning mot IT-branschen, till exempel webbutvecklare. Syftet med e-portfolion Àr att den skall representera en persons kunskaper och kompetens med hjÀlp av publicerat material som kan tÀnkas vara intressant för arbetsgivare. Tanken Àr att e-portfolion skall fungera som komplement till CV och personligt brev. För utvecklingen av e-portfolion har jag utnyttjat olika designprinciper och riktlinjer. MÀrksprÄket HTML, CSS samt skriptsprÄken PHP och JavaScript har anvÀnts.

Leksaksreklamens framstÀllande av flickor och pojkar

Den hÀr undersökningen handlar om hur flickor och pojkar representeras i reklam. Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ vilket sÀtt som de framstÀlls pÄ och hur könskodningen sker. DÀrför har bilder frÄn leksaksförpackningar och tv-reklam valts ut som Àr ett av leden i marknadsföringen för leksaker. För att fÄ svar pÄ syftet i undersökningen har bilderna analyserats med hjÀlp av tre analysmallar (semiotisk bildanalys, tv-reklamsanalys och genusanalys). Med dessa analysmallar har vi kunnat se hur olika tecken i bilderna samverkar med varandra samt hur könskodningen sker.

Marknadsföring pÄ Webb 2.0: Utveckling av LillHjÀrtas webbplats

För ett litet företag med begrÀnsade resurser kan det vara svÄrt att marknadsföra sig till poten-tiella kunder dÄ traditionell reklam Àr dyr. Tidigare forskning visar att en webbplats vara en bra möjlighet för ett mindre företag att marknadsföra sig sjÀlva och sina produkter till en la-gom kostnad. I och med Webb 2.0 har möjligheterna att marknadsföra sig och sitt företag pÄ nÀtet kraftigt ökat och kunderna har hÀr, dÄ de inte varit nöjda med att serveras traditionell reklam, tagit pÄ sig att sprida sina upplevelser och syner pÄ varumÀrken och produkter vidare till andra för att pÄ sÄ sÀtt kunna förmedla en mer sann bild. Denna nya del av marknadsföring som Webb 2.0 har möjliggjort sker genom ?elektronisk word of mouth? (eWOM) pÄ sociala medier, bloggar och liknande.

Varför tacka nej till oadresserad direktreklam?

Syftet med uppsatsen Àr att identifiera de mest betydande anledningarna till att vissa hushÄll vÀljer att tacka nej till ODR och att granska huruvida en negativ attityd till ODR pÄverkar attityden till annan reklam. Uppsatsen har en analytisk ansats som utgÄngspunkt. Metoden Àr kvalitativ, med insamling av primÀrdata genom öppna individuella intervjuer med femton hushÄll som tackar nej till reklam. SekundÀrdata har hÀmtats ur undersökningar och artiklar. Kognitiv behaviorism, reactance theory, exponeringsfrekvens, kommunikationsbrus, uses and gratifications research.

Friendvertising pÄ Facebook - varför delar vi? : En kvalitativ studie av FacebookanvÀndares till att dela med sig av reklamkampanjer pÄ Facebook

Friendvertising Àr en metod marknadsförare anvÀnder sig av för att fÄ konsumenter att sjÀlva sprida reklam via sociala nÀtverk. För att konsumenter ska sprida ett företags budskap krÀvs att de motiveras till det. Den hÀr studien har undersökt vad som motiverar FacebookanvÀndare att dela reklam pÄ Facebook, med syfte att skapa förstÄelse för dessa motiv. Totalt genomfördes fyra gruppintervjuer, med respondenter frÄn gruppen unga studerande. Resultatet visar att FacebookanvÀndare motiveras att dela för att kunna pÄverka sin omgivning, kommunicera med vÀnner och vara altruistiska, samt för att stÀrka sin identitet.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->